Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Det er skapt et inntrykk i media av at ting har stoppet opp for Russland. Hva er status?

Media har med forsinkelse rapportert det som er status på bakken.

Skal man tolke og tyde, kan det virke som ukraina trakk seg ut av adviika for å trekke russerene inn i en killbox som har tatt ut store mengder folk og personell ( basert på offisielle tall, men også bilder og film fra slagmarken).

2 Likes

Jeg har vært inne på samme tanken selv, at ukrainerne forsøker å “outsmarte” russerne. Der russerne bare fyller på med kjøtt til kverna, forsøker Ukraina å unngå kverna og helelr tenke strategi.

2 Likes

Om du referer til palasset med bunkeren under, så er det i Gelendzhik, ca. 5 timers kjøring i retning Krim fra Sochi.

Det gjør jeg ikke :wink:

https://sot.com.al

Litt dårlig artikkel, men det er en bunkers i sochi, den er vistnok identisk med den i Moskva, slik at det ikke skal være mulig å se hvilken plass han er når det filmes der.

Det skal vistnok også være en stor bunker i Altai Republic som ligger mye lengre øst.

Skal vi tippe cluster eller raketter med tungsten kuler?

1 Like

Ukraina trakk seg ut av Aadviika fordi situasjonen der var uholdbar, det var nok svært vanskelig å få fram forsyninger den siste tiden. At Ukraina hadde satt opp nye posisjoner lengre bak stemmer nok bra, men utfra hva jeg har lest, så var disse posisjonene ikke så gode, så de har blitt pushet tilbake så langt at fronten nå er “flat”.

Russland har logisk nok tatt store tap mens de har rykket framover, for de har da måttet forlate sine egne posisjoner og bevege seg inn i Ukraina sitt territorie. Med mengden droner som er nå, så er det risky shit.

Som kartet fra 17.02.2024 viser, så har ikke Russland spart på kruttet og brukt både MRLS og glidebomber i stor grad. Det har neppe vært en fryd å trekke seg ut for å si det sånn.

Problemet til Ukraina er at Aadviika var en by, mens det som ligger bak er relativt små landsbyer som gjør det mye vanskeligere å bygge forsvarsposisjoner.

ref: UA map

6 Likes

Denne analysen er litt interessant.
Det påpekes at straks russerne begynte å bruke helikoptere mot de russiske opprørsstyrkene, sendte Ukraina 85 droner innover Russland. Frykten for å skyte ned sine egne helikoptere gjorde at luftvernet ved grensen måtte la dronene passere.

Edit:
Slike mere kompliserte oppsett synes vanskelig å kommunisere i media. Jeg synes jeg ser det samme med maritime droner. Det er komplekse operasjoner, som bygges opp over flere uker, der ukrainerne forsøker å lede russerne til å disponere sine ressurser på en måte som til slutt vil gjøre et fartøy sårbart. Tidspunktet må forutses, slik at ukrainske droner kan utnytte det.

Kortversjonen i media var at dronene dro ut og fant et skip.

11 Likes

Haha, det høres jo ganske sannsynlig ut at Ukraina hadde det lettere med å få gjennom dronene sine når Russland måtte sloss inne på eget territorie. Jeg antar jo også at endel av luftforsvaret var relativt nærme fronten.

Det på bildet er ju dessverre kun en mindre brasa. Men bedre enn inget.

Ryssland kan kjøpe det de trenger av Kina. Eller kjøpe vest utstyr via 3e land. Tar en del tid og kostar sikkert litt ekstre.

https://www.reuters.com/business/energy/russia-considers-gasoline-export-ban-after-incident-big-norsi-refinery-interfax-2024-01-15/

The NORSI oil refinery, one of the largest in Russia, halted a unit after an unspecified incident, Lukoil said on Friday.

Dette var altså i starten av januar. Såvidt jeg vet, så var dette fortsatt nede nå i mars, to måneder senere. Dette var ikke en eksplosjon e.l., dette var nedetid pga mangel på vedlikehold og såvidt jeg har lest fra andre kilder, mangel deler. Sistnevnte gjør at det tar tid.

Når den andre store enheten nå har blitt truffet av droner og det har vært en stor brann der, så kommer de til å trenge veldig mye mer deler og vedlikehold. Ser for meg at det blir endel følgeeffekter av en nedstengning som ikke er planlagt. Råolje som sitter fast i rør osv? :thinking:

Kort sagt, ikke bare en liten brann som er kjapt fikset, men et stort problem.

Jeg tviler på at dette er masse standard deler som bare kan bestilles til et tredjepartsland. Jeg ser egentlig for meg at de må få f.eks. Kina til å hjelpe til å bygge opp hele denne delen av raffineriet fra bunnen av…

4 Likes

Ifølge ledelsen ved flyplassen er det en planlagt øvelse 🥸

https://x.com/anno1540/status/1768188240538808690?s=46&t=Dws1eNOezXbZjw6nx8Uebg

2 Likes

Selvfølgelig ikke noe går galt der borte, og om det var en øvelse så hadde de vel kanskje hatt litt fine videoer og bilder som de kunne delt. Tror ikke ruzzerne selv tror på den propagandaen :man_shrugging:

1 Like

Det er stadig snakk om at Russland bedriver dataangrep på vestlige land. De jobber også meget hardt for å påvirke valg og støtte ytre venstre og ytre høyre for å splitte og svekke vesten. Mitt spørsmål er: I hvilken grad driver vesten med det samme? I liten grad, ingen grad, stor grad? Her har jeg virkelig 0 peiling.

4 Likes

Mot ryzzland? Knappt alls ettersom det ikke er mulig at sprida propaganda i ryzzland som går emot det som Kreml bestemmt.
Deremot finns det mange vestlige aktører som også jobber før at splittre samfunnet in vesten.

1 Like

Interesting map of Russia’s oil infrastructure and the distance from Ukraine’s borders - red is 200km, light blue is 2500km. Ukraine currently has drones that can fly up to 1000km inside Russia.

https://twitter.com/sambendett/status/1768252358465581351/photo/1

2 Likes

Så selv Le Pen går nå offentlig ut mot Putin, noen som aner hva som har skjedd i frankrike? er tydelig at det er stor dreining der.

17 Likes

53 er vel ikke så ille når man ser på forventet levealder i Russland i dag.

Vitaly Robertus, the Deputy CEO of Russia’s largest oil company Lukoil has suddenly died.
He was 53 years old. Any guesses regarding the cause of death?

Ting skjer i Belgorod.

4 Likes

Håper de når gjennom med dette ekstremt viktige budskapet!

image

11 Likes