Jeg personlig undres litt over dette: Nå som valget er over, og makten er sikret, er Ukrainakrigen noe Trump / Vance / Rubio kan finne på å vurdere annerledes enn det som tidligere er kommunisert til velgerne (les: det var valgflesk, fordi det er et populært standpunkt, vi snakker jo America first, tross alt).
Jeg kan tenke meg flere mulige utfall her:
a) noe annet skjer før Trump tar plass i det hvite hus, som forandrer det geopolitiske bildet, f.eks eskalering av Iran/Israel, russisk kollaps / delkollaps osv… noe som igjen påvirker Ukrainakrigen.
b) Ingen liker et dårlig ettermæle, og Trump skjønner hvordan ettermælet hans vil bli tarnished som bare juling om han gir bort Ukraina for glassperler og glanspapir.
c) Trump og co. skjønner konsekvensene ved å ikke backe Europa. Altså, det vil jo gå verst ut over Europa, seff. Men kommer vi til å skylde på oss selv (selv om det helt klart burde vært på sin plass, etter å ha satt seg i en sånn situasjon)? Neppe. Men klart, lar USA oss i stikken, så vil USA også fort oppleve et mye mer USA-fiendtlig Europa. Er det verdt det? Hvem vet.
d) Har allerede lansert teori om “dårlig fredsavtale”, som U ikke akspeterer, og så noen øst-europeiske land som velger å putte boots on the ground på eget insj. Da blir resten av Europa dratt med, før eller senere. Så blir NATO minus USA. Igjen, ikke et scenario hvor USA kommer godt ut av det. Men det kan jo vært at de klarer seg helt fint alene. På den andre siden, kanskje Europa har gått av å reindustrialsere litt for gjenopprustning og internkonsum osv…? Kanskje vi må lage oss en deglobaliseringstråd.