Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Må ikke hisse deg opp da. Det er unødvendig da det er viktig å holde debatten på et saklig nivå.

Spinnvill? Ja, det er jo fullstendig spinnvilt. Men er nå flere og flere som ser dette. Dette kommer til og fortsette, til og med du vil snart se det.

Han har vært konkurs flere ganger. Det vet du sikkert.

1 Like

Jeg hisser meg aldri opp - tror jeg mangler den evnen - men hvis din spinnville konspirasjonsteori hadde vært riktig så hadde vi sannelig stått overfor langt større problemer enn krigen i Ukraina. Bare fantasien setter begrensninger for hvor stor skade Trump kunne påføre USA i løpet av 4 år - forutsatt at dette er i russernes interesse selvsagt.

Om jeg skal være balansert så må det jo påpekes at Trumps forslag om Gaetz som justisminister kommer inn under det “spinnville”. Må vel ses på som en practical joke eller en prøveklut som skal teste om han har senatet i sin hule hånd. Kan ikke forestille meg at han blir godkjent.

Hvis man prøver å tenke som Putin et sekund, kanskje de “må” vinne noe i Ukraina sånn at alle østblokk-landene husker på at de kan ta seg til rette om landet deres ikke følger Putins ønsker?

En total tilbakelevering til Ukraina ville vist landene at det nytter å sloss tilbake. Kan være risikabelt på lang sikt, og et stort nederlag for Russlands makt i regionen.

5 Likes

Eller så kan man jo prøve å tenke som det russiske folket et sekund, og dette finnes det jo bakgrunnsmateriale for.

Looking ahead to Russia’s 2024 presidential election, two-thirds of the public say they plan to vote for or lean toward voting for Putin. Women are more likely to say they support his candidacy (70 percent) than men (61 percent). Russians over age 60 are Putin’s strongest proponents across age groups, with 73 percent of them saying they would vote for Putin, compared to just 53 percent of adults under 30.

Kvinner og eldre støtter i størst grad Putin, og det er vel ikke akkurat de gruppene man tenker henfaller til å støtte ekstremister.

Most Russians (63 percent) support their country’s action in Ukraine, referred to as the “special military operation” (SVO) by the Russian government. Fifty-six percent say the military action will impact their voting decisions in the upcoming elections. The primary driver of support lies in Putin taking a stand against perceived threats from NATO and the West.

Altså er det en opplevd trussel fra NATOs side som driver konflikten i russiske øyne.

Jeg tror kanskje også jeg hadde sagt at jeg ville stemt på putin om jeg først var så uheldig og bodde der borte. Du kjenner vel utrykket “window-or-tea”?
image

10 Likes

Nei!

Det er en opplevd trussel fra NATO og Vesten som driver konflikten i Putin (og Lavrov) sine øyne (hvorpå de overfører narrative til egen befolkning).

6 Likes

63% oppslutning om en krig i et land som Russland er påfallende lavt, spør dere meg.

7 Likes

Det kan jeg være enig i - særlig med tanke på at oppslutningen om krigen er langt høyere i Norge. Noen går til og med så langt at de tar til orde for å gi bort hele oljeformuen til Ukraina.

Vet at flere har ment at vi burde gi vesentlig mer, som jeg er enig i.

7 Likes

Den velvillige leseren skjønte sikkert at problemstillingen var hvorvidt de støttet Russlands “actions in Ukraine”, også kjent som deres militære spesialoperasjon. Det tallet er neppe 63% i Norge.

1 Like

Hvorfor opplever den vanlige russer en slik trussel? Jo, fordi de er hjernevasket av Putins falske propaganda. Putin er avhengig av at folket tror at Nato er en trussel mot Russland.

8 Likes

Vel, man kan jo like gjerne si at oppslutningen om støtten til Ukraina i vesten har vært avhengig av den falske propagandaen om at Russland ønsker å legge under seg vesten - selv om de ikke har noen som helst mulighet til å kunne gjøre det og at det dessuten er umulig å tenke seg noe motiv for å ønske å gjøre det. Russland mangler ihvertfall ikke landområder og ressurser.
Da er det faktisk langt enklere å forstå bekymringen russerne har. NATO er riktignok en forsvarsallianse, men hvis vi f.eks. tenker oss en eller annen vanskelig konflikt som oppstår mellom Russland og Ukraina så kan Ukraina ganske enkelt avvise forhandlinger da de vet at Russland ikke kan øve press på dem. En trussel om å angripe vil bli ledd av fordi man vet at Russland vet at et angrep vil utløse motangrep fra et samlet NATO. Og slike akutte konflikter er nettopp noe som kan oppstå mellom naboland, og mindre sannsynlig mellom f.eks. Russland og Argentina.

Angående disse Nordkoreanene så er det synd at de må ta hensyn til familiene sine . Ellers hadde de sikkert dessertert på dagen
Men e r kampviljen høy under slike omstendigheter? Hvis de ser de er dømt til å dø så er det ikke godt å vite hva de finner på

5 Likes

Godt poeng, bortsett fra at det nok også er andre tunge hensyn de må ta. Avstandene er store , og eneste mulighet til å slippe unna ville være hvis de kommer i en situasjon hvor de kan overgi seg til uklrainerne.

1 Like

Det er vel en kjent sak at Putin har ment at oppløsningen av Sovjetunionen var en tragedie? Det er sannsynlig at han ønsker å få innlemmet flest mulig av de landene som tidligere tilhørte Sovjetunionen i Russland.

Ellers beskriver du jo godt hvorfor det er så viktig for Ukraina å bli medlem av Nato. Som du beskriver, så kan ikke da Russland diktere landet med trusler på samme måte som nå.

3 Likes

Putin mener nok først og fremst at da Sovjetunionen ble oppløst så skulle det vært lagt inn et forbehold om at man skulle være alliansefrie for all fremtid., og ikke kunne hoppe over til rivalens allianse. Men Putin vet jo at i likhet med mange andre tragedier så er det lite man kan gjøre i etterkant. Hvis man benytter en logikk der man tenker at Putin vil gjenopprette alle tabber fra fortiden så vil jo også Alaska stå for tur - den største tabben av alle.

Trusler kan av og til være berettigede når noen ikke er villige til å gå forhandlingsveien. Hvis landene ved Nilens kilder ble enige om å stoppe Nilen fra å renne videre til Egypt så burde man ikke forvente at egypterne ville sitte med hendene i fanget og godta sin endelikt som nasjon.

Støtten fra vesten er ikke avhengig av en frykt for å bli invadert av Russland. Frykten går på en verdensorden der en sterk part med atomvåpen kan flytte landegrenser ved hjelp av militær makt.

10 Likes

Går ikke så strålende i vårt naboland i øst, :man_shrugging:

Klippet fra Bluesky i dag, hvor mange gode skribenter flytter seg nå om dagen. Sivilisert og fin tone hittil :+1:

10 Likes

Vivek kommer til å prate hull i hodet på Elon. Garantert lite effektivt.

5 Likes