Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Fra verdens beste luftvern til Iran vil ikke kjøpe det lengre.

Iran has declined to buy Russian air defense systems after Israel destroyed them

According to a senior Islamic Revolutionary Guard Corps (IRGC) official, Iran does not require Russian S-400 air defense systems because its own systems are far superior. According to Israeli and U.S. intelligence, Russian air defense systems were destroyed less than a month ago after failing to fend off an Israeli missile attack.

18 Likes

Altså, hele storyen lukter, for ikke f… om Russland hadde eksportert noe luftvern før krigen i Ukraina er ferdig. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Putin starter?

Den finske sikkerhetstjenesten Supo sier derimot til YLE at det er for tidlig å vurdere årsaken til kabelbruddet. De påpeker at rundt 200 undersjøiske kabelbrudd skjer verden over hvert år, og at den vanligste årsaken er menneskelig aktivitet som fiske eller ankring.

1 Like

Akkurat i denne delen av verden er vel den vanligste årsaken kinesiske handelsskip som drar ankeret etter seg langs havbunnen.

6 Likes

Det kan være men for to dager siden ble et russisk spionskip med vedvarende interesse for undersjøiske kabler jaget fra Irskesjøen.

3 Likes

Første 17 min av Dagsnytt 18 i dag anbefales

3 Likes

Samtidig øker kravene om at Scholz må endre politikk. Økonomiminister og De Grønnes kandidat til kanslerposten, Robert Habeck, uttalte søndag at han ville sendt Taurus-missiler dersom han vinner landets valg i februar.

13 Likes

Populistisk høyre i Tyskland 1941: Moskva neste!

Populistisk høyre i Tyskland 2024: Vi har nok med oss selv.

3 Likes

I tillegg blir det særs viktig viktig å få fortgang i prosessen da man bare må anta at russerne allerede er i gang med å trekke krigsfly og andre nøkkelsystemer tilbake fra rakettområdet.

1 Like

ChatGPT forteller meg at utenriksminister Lavrov representerer Russland under G20- møtet som nå pågår i Rio de Janeiro. Putin avstår pga ICC’s arrestordre.

All grunn til å tro at Putin har fått absolutte garantier for at Lula ikke tauer inn Lavrov.

2 Likes

Da har de en massemorder der

3 Likes

Det er slik den berømte de-eskaleringspolitikken til Jake sullivan og Biden ser ut i praksis. Jeg tror ukrainerne har innsett dette for lenge siden, og har arbeidet systematisk for å bygge opp egen produksjon av langtrekkende våpen. Slikt tar tid, men gir større handlefrihet på sikt. Det er en av grunnene til at jeg tror tiden arbeider for Ukraina militært sett.

En annen grunn er at de er veldig fokusert på å forbedre seg operativt, og at det foregår en livlig diskusjon i pressen der. Dette synes jeg står i skarp kontrast til Russland, der man risikerer 10 år i fengsel om man er for kritisk.

6 Likes

Ser ut til at det er 2 brudd ,det kan ikke være tilfeldig .

5 Likes

Og så får vi vel aldri noe bevis for noe nå heller

Jeg tenker at det nok er en del politikere som ikke ønsker at det skal bevises at russland står bak.

For da blir de faktisk nødt til å gjøre noe…

9 Likes

Se her ja.

3 Likes

Er vel ikke nok til å utløse noe uansett

Kan de ikke overvåke disse områdene på en eller måte altså ?

Når vi blåøyd i alle år har latt disse såkalte russiske forsknings skipene/fiskefartøyene operere fritt i skandinaviske farvann (med hensikt om spionasje og militarisering der flere russiske fiskefartøy er utstyrte med militær satellitt-, drone- og undervannsteknologi slik at flere har kapasitet til å kappe gassrør i Nordsjøen) er det ikke annet å forvente at de sannsynlig nok har noe å gjøre med dette på en eller annen måte. Gud vet hva som kommer etter hvert som de forhåpentligvis taper terreng og omsider må trekke seg ut av Ukraina i form av massive sabotasje aksjoner. Siden 2014 har russerne stengt all norsk fisk ute. Fantastisk nok er Norge det eneste landet i Europa som ikke har et slik unntak mot ruskies så det er jaggu på tide at Norge svarer med samme mynt. Regjeringen må ta grep nasjonalt og i global setting.

15 Likes

Artikkel 5 går an å løse ut jo.

1 Like