Alltså, Ukriana sitter på ca 580km². Og ruzkisene har samlet 50000 man før at ta det tilbake. 586km² er en rute med ca 25 km side. Det er 223 soldater/km². Genomsnittligt avstånd mellom ruzziske /nord koreanske soldater blir da 14-15 meter. Fremstår jo mer som att oppladddningen med trupp er med før inrikes propagande enn å faktiskt få noe gjort.
Kroatia vil stille med 30 M-84 (T72) stridsvogner og 30 M-80 infanteri kampvogner.
Til gjengjeld for bistanden fra Ukraina vil det kroatiske forsvarsdepartementet motta midler fra Tyskland for å kjøpe tyske stridsvogner.
Siden oljeprisen var så viktig før valget, men ikke nå lengre, kan det være at konfliktene tar seg opp igjen framover. I hvert fall fra USA sin side. Virker jo som de i hvert fall har tatt et lite steg i den retningen med ATACMS i Kursk.
Russia’s Putin Approves Expanded Nuclear Weapons Use - Bloomberg
50.000 soldater fordelt på 586km2 blir 85 soldater pr km2 eller 11.000 m2 pr soldat eller en firkant på ca 100x100m.
Anyway, disse troppene er jo ikke alle sammen på frontlinjen. Pga droneovervåkning, så er det svært få folk i angrep og svært få i forsvar. Dette er utsatte posisjoner som er lette å treffe med artilleri og glidebomber. De 50k soldatene som russerne har til disposisjon i området befinner seg derfor hovedsakelig 20km+ bak fronten. Når man ser angrepene som blir gjort, så er det ikke snakk om tusener på soldater, men type maks 100 for en angrepsvektor. Bak dem så har du plenty med folk som bruker droner, skyter med artilleri, osv.
Link på Norsk.
x.com (video i linken)
Two undersea internet cables in the Baltic Sea have been disrupted by sabotage – German Defense Minister Pistorius.
“A very clear sign that something is going on there. No one believes that these cables were accidentally damaged. And I don’t want to believe in the versions that anchors are to blame. So we have to conclude, without knowing who did that, that this is a hybrid action. And we also have to assume, without knowing, of course, that this is sabotage,” the German minister said.
Det var jo rimelig klar tale.
Nå venter jeg bare på historiene om at det var Ukraina som gjorde det.
Dette er en beslutningstaker. (Chief of Staff of the 41st Brigade of Missile Ships and Boats of the Black Sea Fleet, Captain 1st Rank Valery Trankovsky)
Videosnutten som sirkulerer viser at bilen kjører over en forhøyning med ny asfalt i det den eksploderer. Dette, sammen med at ukrainerne har satt opp et fast kamera på dette punktet, får meg til å tenke at det lå en fjernutløst IED i veien. Det ligger i så fall mye planlegging og forarbeid i dette.
- Grau på denne listen som ble truffet.
Litt forvirrende situasjon rundt bruk av ATACMS.
Det ble meldt restriksjonene kun ble fjernet for Kursk regionen samtidig som det nå meldes ATACMS ble benyttet i angrep mot Brjansk regionen (Nabo region til Kursk).
Så hva er hva nå?
Kanskje vanskelig “se den grense under vann” (eller over vann )
Så, for det første, de har ikke sagt offisielt hva som kan angripes og for det andre, så er det langt fra sikkert at ATACMS ble brukt. Jeg har i hvert fall ikke sett mer enn “vi kan høre submunitionene sprenge så det er M39 ATACMS”.
Sååå, det vi vet er at Ukraina kan bruke ATACMS, men usikkert hvor og at de traff ammo depotet med noe.
Bare referer til utallige kilder på X og nyhetsbildet generelt som melder dette. Vil tro de ikke alle tar feil?
Bare håpe at Biden tar ut nok ATACMS til Ukraina før han går av,han kan ta av lageret til USA så en ca 500 stk hadde gjort vei i vellinga.
Jepp, og såvidt jeg har fått med meg, så er kildene “anonymous official” og ukjent. Har ikke sett noen lengre poster som forklarer hvorfor det er M39 Atacms og ikke kan være noe annet. Jeg sier ikke at de tar feil, men det er ikke akkurat bevist.
Mulig jeg har cofirmation bias - men synes vinklingen og overskriftene i clickbaiten til statsmediet (vs feks linken til abc nyheter over her) ofte tar utgangspunkt i det russiske narrativet:
“Fragmenta skal ha ført til ein liten brann på eit militært anlegg i regionen, men det var ingen skade på verken menneske eller bygg, hevdar departementet vidare.”
Hvorfor ikke “Ukrainske påstander om at et ammo lager var truffet sammenfalt med postingen av et stort antall videoer på telegram som viser større eksplosjoner”
Fra NRK-linken over:
Måndag sa Kreml at dersom slike missil faktisk blir brukte inne i Russland, vil dei rekne landet som har sendt dei til Ukraina som direkte involvert i krigen.
Tror vi må vente en stund til Russland erklærer USA krig.
Jeg tenker de godt kan poste de ukrainske påstandene først og så evt komme med en kommentar om hva Russland påstår
Husk at USA har gjort ganske mye for mindre
Korean axe murder incident - Wikipedia
Dette ble sendt for å kutte ned et tre som Nord Korea ikke sa USA fikk lov til å kutte ned i den demilitariserte sonen mellom Nord og Sør
Synes egentlig det er på tide med et skikkelig show of force fra USA. Hvis de virkelig vil ha Russland ut har de definitivt muligheten til å skremme dem vekk. Fungerte fint på Nord Korea den gangen, men de tar selvsagt risikoen i at Russland ikke backer unna og heller skyter. Da blir det rimelig kritisk rimelig fort. Jeg tror dog Russland ville lagt ned våpnene mot total overmakt om man valgte å vise det. Tipper Trump er mer villig til å ta sånne risikoer enn Biden, men tiden vil vise.
Det er mye negativt om Ukraina i internasjonale medier i dag.
Economist hadde overskriften “Ukraine can, at last, use its American missiles inside Russia”
Få timer senere heter den “Firing American missiles at Russia won’t change Ukraine’s fortunes”
Det stemmer jo, alene så vil ikke amerikanske missiler utgjøre en forskjell. Da måtte i så fall mengden vært oppskalert svært mye opp mot hva som er kommunisert. Det må flere ting til for at Ukraina skal komme ovenpå. I hvert fall på kort sikt.