Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Da Russland måtte ha hjelp fra det internasjonale pengefondet på nittitallet var vel kursen mot dollar rundt 120. Jeg vet ikke om dette har noen overføringsverdi til i dag, men det er interessant å følge med på.

Edit: I dag har russerne flere valutamessige fluktmuligheter. De trenger ikke nødvendigvis å sitte på papirpenger i utenlandsk valuta, eller kjøpe eiendeler i Russland. De kan kjøpe eiendom i Tyrkia eller andre land som tillater det, eller de kan kjøpe Bitcoin eller andre typer kryptovaluta.

2 Likes

Dette sier nok hva putin har i tankene ,og det er ikke fred.

En meget stor pakke i fra Sverige.

20 Likes

Sverige hadde jo i utgangspunktet tenkt å gi Gripen m/støtte til Ukraina. Nå fikk de nok ikke lov til dette av USA og hadde ikke noe annet forsvarsmateriell å gi bort, så da blir det produksjon i Ukraina.

11 Likes

Håper Norge gir veldig mye veldig raskt. Opprustningen av Norge blir dyrere for hver dag vi venter.

17 Likes

Er det ikke på tide at Vesten gir noen klare beskjeder i retur til putin og co ? Det er viktig at gir klare instrukser om hva som skjer om de eskalerer krigen ut over Ukraina. Taushet kan de oppfatte som svakhet og da større mulighet for at det faktisk skjer. De må da ha noen eksperter på psykologisk krigføring ? Det kan forhindre kriger om de spiller kortene riktig.

8 Likes
4 Likes

Hej Norge

Dagens !!

Og Denys :grinning:

Og Konstantin :+1:

Flere topfolk døde og sårede :coffin:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

15 Likes

Så Sverige som har en billion i statsgjeld gir bort 25 milliarder.

Hva bør Norge som har en formue på nesten 20 billioner gi?

21 Likes

Vi burde gi 1 billion spør du meg,de hadde fått mye våpen og annet nødvendig utstyr for den summen.

10 Likes

Sverige gir bort ca 60mdr per år, men da ikke til Ukraina, utan i s.k. “bistånd”. Hvor det ender opp finns det ikke noen redovisning på. Så 25 mdr er mindre enn halve biståndsbudgeten.

Norge gir vel ca 40mdr i bistånd hvert år også? Også det uten noen redovisning på hvor pengene egentligen tar veien.

4 Likes

Norge burde gitt penger til produksjon av våpen i Ukraina.

De har folkene, de har fabrikkene, de mangler bare penger. Det ville gitt svært stor effekt.

23 Likes

Jeg ser at mer og mer penger til Ukraina går til ukrainsk våpenproduksjon. Det må da bli rimelig sprengt på kapasitet der? :thinking:

På den andre siden, for å lage high-tech våpen, så trenger du high-tech maskineri. Tenker jo at av alle pengene som går inn til Ukraina for å lage våpen går mye ut igjen som bestillinger av deler og maskineri.

8 Likes

Ukr har missilangrep hver dag. High tech bør produseres i andre land.

1 Like

100 milliarder NOK + 100.000 tonn med sild/makrell/laks/ørret + Marius Borg Høiby.

Sistnevnte vil trolig søke rett mot Krim-halvøya og oppholde store mengder med russiske styrker, ved å bare være seg selv, og generere kaos og ubehag med nærveret sitt.

Føler det er veldig på sin plass med fisk. Norge ga jo f.eks tørrfisk til Nigeria under Biafrakrigen (1967-70). Smart markedsføringstriks, vil jeg hevde, de mauler dårlig kvalitet tørrfisk der nede den dag i dag.

5 Likes

Marius som hemmelig våpen? Han kan vel heller site som minister i USA, men det er kanskje ikkje mulig som nordmann. Ok Krim då.

5 Likes

Er ikke noe problem å beskytte en fabrikk. Problemet er å beskytte ALLE byer.

1 Like

Kreves bare statsborgerskap for å bli minister. For å bli president må man imidlertid være født i USA

Aha. Takk for presisering. Kjendis, overgrepsmann og the looks. Bør absolutt vere aktuell.

2 Likes

Tror faktisk vi skal beholde ham selv.

Når jeg bare fikk tenkt meg litt om , virker det egentlig mer naturlig å sende ham til Garnison Sør-Varanger. Tipper Kola-halvøya må fremstå som veldig fristende for MBH. Nesten så man må spørre seg om han vil klare å holde seg unna?

Norge kan bare true Putin med:

“OK, hvis dere ikke forlater Krim NÅ, så slipper vi løs Marius, og han kommer garantert til å ta Kola”

3 Likes

Det siste fra Princeton University

1000 days of full-scale war in Ukraine! Support for Russia’s “special military operation” remains high; strong support may have even increased slightly in the last few months (at least among our online survey respondents).

In total, support is about 60-65% of responses on our daily survey. However, ~25% continue to express open opposition to the SMO. Another 10-15% are unsure or don’t want to answer the question.

Note that the data in this graph are not weighted by socio-demographic characteristics. Our online sample, for example, tends to be slightly more educated and younger than the overall population.