Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Det er for så vidt ikke den smellen jeg tenker på, selv om den er stor nok. Det er når Russland henter frem de virkelig store våpnene, noe de allerede har begynt med, har jeg forstått.

2 Likes

Kan du utdype hva du mener med virkelig store våpen? Mener du atomvåpen?

Jeg har ikke stor kunnskap om betegnelsen på de ulike missilene Russland har, men jeg tenker på de interkontinentale som kan bære atomstridshoder, selv om jeg ikke tror Putin vil bruke missilene til det, men foreløpig nøye seg med konvensjonelle stridshoder. Han rasler stadig med sablene sine, noe han for så vidt har gjort lenge, men nå begynner han å male seg kraftig opp i et hjørne. Han har ingen vesentlige seire på slagmarken å vise til, slik jeg har forstått, og økonomien begynner å vise tydelige faretegn med høy styringsrente og inflasjon. Hvor lenge kan dette gå før han blir så desperat at han trykker på den røde knappen?

1 Like

Å beordre atomangrep på Ukraina er ikke bare risikabelt utenrikspolitisk for Putin. Det er også innenrikspolitisk risikabelt på flere plan:

1. Vil folk nedover i kommandostrukturen utføre ordren? Eventuelt sabotere den?
  2. Vil atomvåpnene virke? Dette er kostbare våpen å vedlikeholde, og det er fristende å stikke unna penger siden ingen forventer bruk.
  3. Vil Russland klare å levere atomvåpnene? Vestlig eller ukrainsk etterretning vil kunne plukke opp ordren. Det gir gode muligheter for å ødelegge fly eller taktiske rakettsystemer. Brukes mer langtrekkende raketter, er vi tilbake på spørsmålet om de kommer til å virke.
  4. Hva om våpnene virker, men Ukraina ikke kapitulerer. Den russiske hæren er ikke utstyrt for å operere i et forurenset miljø, og om våpnene brukes langt bak fronten, vil de ha lite virkning på fronten.
  5. Hva vil Kina gjøre? Trekker de støtten, er Russland ferdig. Da er Putin ferdig.
5 Likes
  1. Gjør USA som de har sagt og bruker konvensjonelle våpen på russiske tropper i Ukraina?
3 Likes

Ser det får lite fokus, men det å “uanmeldt” sende opp ICBM’er er ekstremt risikabelt. Regner med noen hadde en heftig dag på jobb i diverse forsvar rundom i verden når det plutselig fløy et ballistisk missil som måtte trackes og evt besvares. (for alt jeg vet kan oppskytningen ha vært varslet på bakrommet)

Pootain scoret overhode ikke poeng der tenker jeg, men det er kanskje det militær doktrinære alvoret som gjør at det ikke prates om.

3 Likes

Og da brister kanskje eskaleringsdammen?

USA viste om oppskytingen, tipper det var pga overvåking. De følger svært nøye med på hva Russland holder på med. De viste feks også noen uker i forkant at Russland skulle gå til angrep i februar 2022.

4 Likes

Etter det jeg forstod av amerikanske uttalelser, så ble de varslet. Dessuten ble raketten skutt ut fra det etablerte testområdet i Kapustin Yar.

For alt vi vet, så var kanskje dette den siste testraketten av RS 26 de hadde liggende. Det kan passe med vrakrestene. Vrakrestene var ikke av mindre separate stridshoder, men av et større simuleringshode som gikk i oppløsning. Det var kanskje egentlig laget for å gjøre målinger i fasen før tilbakevending gjennom atmosfæren.

4 Likes

Off topic / Avsporing, men dog en avklaring:
En vitenskapelig teori er ikke det samme som begrepet “teori” brukes i dagligtale.

“Vitenskapelig teori” oversatt til daglig tale kan nærmest forklares som et faktum (fordi det baserer seg på empiriske data og observasjoner), men vitenskap opererer aldri med to streker under svaret. Det utnytter selvsagt kreasjonister som Tucker Carlsen til det fulle når de spyr ut det kunnskapsløse tullballet sitt.

Slik vi bruker ordet “teori” i daglig tale, vil strengt tatt bli oversatt til teknisk vitenskapelig språk som “hypotese”.

11 Likes

Problemet i dette tilfellet er ekstremt lav statistisk sannsynlighet for utfallet innenfor den kjente tidslinjen. Vitenskapelig har vi imidlertid ikke mulighet til å gå videre med annet enn at hele sekvensen frem til den naturen vi har i dag er resultat av tilfeldigheter. Alternativet - at det ikke er tilfeldig - har vi ingen vitenskapelige muligheter for å utforske.

Edit: For å utforske alternativet, er man enten inne i teorier om at alt er en simulering, eller i religion. Simuleringsteorien har ingen vei ut. En åpenbaringsreligion som kristendommen opererer med kommunikasjonskanaler, men siden konseptet er “du ser det ikke før du tror det”, forblir tro personlig.

4 Likes

Nei,russerne varslet faktisk USA før de sendte raketten .

3 Likes

Men det er jo dokumentert i en kjent bok, og millioner av prester, munker, pastorer og andre kan da ikke ta feil… :flushed:

1 Like

Du tenker på atomvåpen. Problemet er at både kina og nato har sagt at det er rød linje.

Så kommer del to.

russland sier de har 5400 atomstridshoder, USa har 5000.

Usa bruker 50mrd dollar på årlig vedlikehold av stridshoder. Russland bruker 60mrd dollar på HELE militæret sitt. ( og vi vet at russland har et gigantisk korrupsjonsproblem).

Spørsmål er hvor få atomvåpen og raketter Russland faktisk har som er oprative. Svaret er langt færre enn de liker å skryte av.

Samtidig er Russlands befolkning ekstremt sentrert rundt svært få byer.

6 Likes

Putin!!Can You the violin playing youre song?🫵

Rostec-sjef Sergej Tsjemesov hevder at selskapet må stoppe all eksport av høyteknologiske produkter på grunn av høye renter og mangel på komponenter. Han bekymrer seg også for at selskapet kan gå konkurs hvis ikke noe gjøres.

7 Likes

Kristendommen er en åpenbaringsreligion “du ser det ikke før du tror det”. Det kan håndteres personlig, men ikke vitenskapelig.

For min egen del, så har jeg i Ukraina opplevd skremmende presise profetier gå i oppfyllelse. Dette var fra jordnære folk som hadde måttet tåle fæle ting under Sovjetunionen. Ikke noen luftige drømmere.

Jeg vet hva jeg har sett, men jeg kan ikke sette det inn i noen vitenskapelig kontekst.

4 Likes

Men sanksjoner virker ikke! :crazy_face:

Btw, så vil dette også si at Russland må øke pengene de bruker på Rostec i dag som igjen vil si at det blir dyrere for Russland å føre krig. Tviler på at Rostec investerer i nye produksjonslinjer for å håndtere situasjonen når Sovjet-lagrene går tomme. Dvs at Russland etter det sitter igjen med nyproduksjonen av utstyr som er en brøkdel av det de mister på slagmarken i samme tidsrom.

9 Likes

Til import av maskiner og komponenter til å opprettholde produksjonen eller å øke produksjonen behøves valutainntekter. Alle innenlandske utgifter er i lokal valuta, men disse leverandørene har delvis kostnader knyttet til varer fra utlandet. Dermed hjelper det ikke å trykke penger for å betale for rustningsindustrien.

Hadde likt å visst hvor mye høyere den reelle vekslingskursen er enn den offisielle.

6 Likes

Veldig godt poeng at Rostec trenger hard valuta, ikke rubler for å skalere opp produksjonen sin. Spørsmålet er jo også om Kina vil selge dem den type utstyr som de trenger.

… Jeg tenker forresten at Rostec nok er underbetalt i rubler også, bare så det er sagt. Dvs at den russiske staten ikke betaler det det koster for dem å gjøre jobben de gjør.

1 Like

Jeg synes det er interessant å følge alle små drypp om at ting ikke står bra til i Russland. Alt monner, men når kommer det til et kritisk punkt i Russland hvor det ikke går et par prosent dårligere, men titalls prosent dårligere? Dvs at ting rett og slett slutter å fungere skikkelig?

1 Like