Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Nei de tømmer på med mer menn, til de når punktet som er nådd nå, de klarer ikke erstatte tapene.

Frem til nå har jo mengden soldater i den russiske hæren økt jevnt og trutt gjennom hele krigen. Nå faller den.

4 Likes

Hej Norge

En liten up-date !!

Og Denys :grinning:

Og Ben H.

https://mil.in.ua/en/news/ukraine-strikes-russian-military-air-base-with-atacms-missiles-for-first-time/

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1gzeq41/russian_missile_factory_hit_in_ukrainian_drone/

Dagens Pollental :coffin: :fire:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

9 Likes

Det er rimelig å anta at populæriteten til Putin vil falle jo flere som dør. Men så langt viser vel undersøkelser ganske god støtte til krigen i befolkningen. Nå tar jo Putin nye områder og det koster mer menn enn å holde på dem. Jeg regner med at Ukraina også har utfordringer? Ikke at jeg har lest så mye om det, men en supermakt med mye erfaring med krig vet nok å utnytte fiendens svakheter og dekke over sine egne bedre enn vi kan forutse.

Det er mye ny info en kommer over i de ulike debatter. For min del ble jeg overrasket over Russlands BNP per innbygger som er ca. det samme som i Chile, noe over Costa Rica men lavere enn Seychellene. Dette var tallene i 2022.

Russlands økonomi utgjør ca. 3% av global BNP, og de har verdens 11. største økonomi. 11 % av befolkningen lever under fattigdomsgrensen (ca. 15,7 millioner).

Russland er blant verdens ledende (topp fem) produsenter av er jern, magnesium, nikkel, kobolt, titan, gull, sølv, platinametaller, vanadium, wolfram, diamant, svovel og fosfatmineraler.

I følge Store Norske Leksikon var Russlands samlede produksjon av elektrisk energi i 2019 1121 terawattimer (TWh). 63 prosent av produksjonen var basert på fossil energi, i hovedsak naturgass (46 prosent) og kull (17 prosent) . Vannkraft bidro med 18 prosent, mens annen fornybar energi utgjorde kun 0,1 prosent av kraftproduksjonen. Til sammenligning er Norges totalproduksjonca. 160 TWh, i all hovedsak fornybar kraft.

Om ikke annet lærer en jo noe om folket i øst :slight_smile:

3 Likes

Varierer fra undersøkelse til undersøkelse. Har holdt seg relativt høyt lenge, men har såvidt jeg har fått med meg vært fallende nå i det siste.

1 Like

Ikke så rart all den tid det meste går som normalt for størsteparten av befolkningen. Hvis Russland girer opp slik jeg snakker om vil jo denne støtten trolig rase og det er en annen grunn til at Russland ikke har gitt full gass.

De som blir rammet er St Petersburg og moskva, dette er de som lever mest som vesten og de er de som har merket sanksjonene mest. Dette er også den delen av befolkningen som er mest skånet mot tvangsverving og annet med militæret. Landsbygda lever som vi gjorde på 1800 tallet så de merker ikke så mye til sanksjonene.

4 Likes

Jeg hadde vel også svart at jeg støttet krigen om det kom en på døren eller på telefon og spurte. Det er jo ikke bra for helsen og tvile på lederskapet der borte.

7 Likes

Hittil har putin kunnet bruke penger, straffedømte osv for å unngå mobilisering, nettopp fordi det kan komme et punkt hvor det er mindre risiko å gjøre opprør enn å gjøre som putin vil.

4 Likes

image

2 trillion rubler = ca 20 mrd USD. 21,1 % rente var tydeligvis ikke fristende nok.

Siden toppen 17. mai i år, så har MOEX, den russiske indeksen falt 27%. I 2022, så tok Russland grep, men spørsmålet er jo hvor mye handlingsrom de har når de sliter med å få solgt statsobligasjoner nå i 2024… Den gang, så fikk de solgt statsobligasjoner til 7,6% rente.

Hvis noen lurer, det er et dårlig tegn når du må triple renten du betaler, men ikke får solgt statsobligasjoner.

5 Likes

Det mest sensasjonelle er jo at REPO i Russland er at sentralbanken låner penger til statskontrollerte banker for å kjøpe statsobligasjoner. Her ser det ut til at noen har fått motstridende ordrer, eller at statsapparatet ikke er synkronisert.

1 Like

https://bsky.app/profile/danielr33187703.bsky.social/post/3lbs5memit225

Video showing russian reconnaissance drones being destroyed by Ukrainian drones. Reconnaissance drones are expensive so losing 406 is a significant loss. Interestingly, although a lot of equipment was destroyed using explosives, there are no reported casualties.

1 Like

Forstår ikke helt kommentaren om eksplosjoner. Når de er så høyt oppe, så vil alt av deler og splinter ende opp med å stabilisere seg i en hastighet som er i balanse med luftmotstanden. Denne hastigheten er bare en brøkdel av hastigheten til splinter fra en eksplosjon, som er rundt halvparten av eksplosjonshastigheten.

2 Likes

Ja, det var kanskje ikke så overraskende at splinter som faller ikke skader…

Mer overraskende var antallet videoer med russiske overvåkningsdroner som blir kverket.

2 Likes

Det er minst 2 spørsmål kring dette:
1: Hvilke garantier finns før at renten faktiskt utbetales?
2: Er det ikke lurt å vente litt da? Renten har gått opp mye. Hvis man venter kanskje den går opp mer? Hvis man nu får noen rente i Fremtiden vil si…

2 Likes

Om du er et stort selskap eller en bank med midler til å kjøpe statsobligasjoner, så kommer det noen på døra og forteller deg om de helsemessige fordelene med å kjøpe statsobligasjoner. Når den russiske staten likevel ikke får solgt dem, så kan det tyde på at markedet mangler likviditet.

For deg i bedriften, så var det noen andre på døra tidligere, og fortalte deg om konsekvensene dersom du satte opp prisene i takt med kostnadsøkningen. Dessuten ble skattene satt kraftig opp, så skattefuten tok det som var igjen på konto. (Er du i byggebransjen, så kan du imidlertid glede deg over at det skal bli forbudt å gå konkurs.)

4 Likes

En skikkelig utført meningsmåling om sensitive emner bør være basert på mer enn direkte spørsmål. Bl.a brukes “hvor mange av x antall påstander er du enige i” sammenlignet med kontrollgrupper. De spurte kan også velge å hoppe over spørsmål.

1 Like

Enkelte motstandere av vestlig våpenhjelp til Ukraina, har gjerne hevdet at USA er pådriveren for denne krigen by proxy. Og at strategien fra amerikanerne har vært tilstrekkelige våpenleveranser til at Ukraina ikke taper, men utilstrekkelig for en ukrainsk seier. Og at hensikten har vært å svekke Russland, økonomisk og militært over tid.

Du hevder det er Russland som trekker krigen ut i langdrag, og at de har mye mer å gå på.
Det siste har du litt rett I, men problemet for russerne er at verken atomvåpen, kjemiske eller biologiske våpen, som du nevner, er hensiktsmessige i denne krigen. Ja, faktisk helt uegnet. For her er det mange hensyn som skal balanseres. Du er selv inne på hvorfor.

• hensynet til oppslutningen i egen befolkning
  • hensynet til støtten fra Russlands samarbeidsland. Kina har vært relativt klare. Andre land som ikke ønsker å ta stilling, som India og Tyrkia,y vil neppe akseptere bruk av f.eks atomvåpen i en erobringskrig.
  • USA og Nato har også noen skremmende virkemidler i verktøykassa…
  • Putin vil inn i historiebøkene, men neppe som mannen som la Russland i ruiner.

Jeg ser ikke helt hvorfor du mener Russland har hatt interesse av å drøye denne krigen, hvis det ikke er pga. antatt raskt forestående krigstretthet i USA og EU.

Dersom tapsstatistikken på denne tråden ikke er helt ute av vater, vil 2024 bli et annus horribilis for Putin (sikkert også for Ukraina). Ifølge denne statistikken vil trolig godt og vel 350.000 russiske soldater være drept eller sterkt skadet bare i 2024, - hittil i denne militære spesialoperasjonen rundt 750.000 soldater. Så langt. For ikke å snakke om tap av militært materiell.
Om Putin drøyer krigen bevisst, er han definitivt blant de mest kyniske lederne verden har sett. Det er det jo en viss mulighet for.
Selv tror jeg den russiske krigsmaskinen har vist seg langt svakere enn hva både Putin og Vesten har antatt.

16 Likes

Jeg sier ikke at de har bevisst gjort noe som helst. Men sier at de har muligheten til å intensivere krigen mer. Han forsøker selvsagt å balansere intensiteten med støtte i befolkningen. Derfor girer han ikke opp mer enn nødvendig. Det er ikke nytt at Russere bruker egen befolkning som kanonføde.

For ett år siden var det vel mer optimisme rundt krigen enn det er nå, på vestlig side. Men at Russerne ikke har mer nytt utstyr var overraskende for meg. Likevel sier altså de som får betalt for å mene noe om dette at Russland kan holde på lenge enda.