Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Det er uklart, men at Biden trakk alt ut så mye som mulig og gav så lite hjelp som mulig har vi allerede sett.

De kan bombe fronten f.eks. De kan gjøre avtaler med sine allierte/venner. De kan kjøpe alt de ønsker seg for penger de får av Europa.

De kan drepe kampmoral/støttemoral med sabotasje osv.

Var det 4 uker siden jeg sa de kunne øke intensiteten til stormende kritikk? :man_shrugging:

1 Like

Hvem skal de kjøpe av?

Flere kilder hevder NK nærmer seg tømt og Iran har skrudd igjen kranene fordi de er i krig med isarel.

3 Likes

Eller har russerne bare byttet fra Lancet til andre droner som er billigere? For av alle angrepene Russland kjørte på ukrainsk utstyr ble gjort med droner eller Lancet (som også er en drone).

En vanlig våpenmesse :man_shrugging:. De hadde nettopp 34 land på besøk. De spør vel ett av de om de må. Det er nok våpen i verden til at de med penger får tak i.

Det er akkuratt det som er greia, Det er ikke mye ammunisjon og granater å få fatt i.

De fleste land har hatt latterlig lav produksjon, og USA med venner har allerede vært rundt å tømt de lagrene de klarer. ( er derfor både Iranske og Pakistanske granater har endt opp i arsenalet til Ukraina).

NK leverte akkuratt oldis artilleri til russland med et svært ukurant kaliber. Sansynligvis fordi de ikke har mer igjen av kurrante kaliber.

Så du må gjerne komme med info om hvor denne gigantiske sammlingen av våpen og granater finnes som russland bare kan kjøpe med et pennestrøk.

5 Likes

Lancet operer mye lengre bak fronten enn FPV-droner. Jeg vet ikke om et substitutt som har vært tilgjengelig i stort antall.

1 Like

Nå har jo ettertiden vist at jeg hadde rett da. Så du må heller argumentere mot noe annet. Da jeg var sist innom tråden kunne visst ikke Russland gire opp mer. Men nå har de “intensifisert” ytterligere. Så har de tatt i bruk nye våpen.

De kan selvsagt intensifisere mer. Sende mer folk. De har tilpasset produksjonen til krigen. Og kan fortsatt gjøre mer.

Går prisen på råvarer opp f.eks. så håver Russland inn penger. Og her kan mye skje.

Russland har økt tapene sine med 50%. De har brukt den ene balistiske raketten de hadde av en ny type. Uten at det gjorde skade.

Lagrene av Sovjetvogner og utstyr tømmes dag for dag og allierte har snart ikke mer å sende.

Hvor mye mer folk tror du de kan tape pr dag før det stopper opp? De taper nå mer folk enn de klarer å fylle på. Hvordan tenker du de skal intensivere mer?

Kaste enda mer folk på grillen ?

Trump har annonsert Drill baby Drill. Og man ser nå hele olje og gassbransjen her på berget har startet å forberede seg på 40-45dollar olje.

Men tar gjerne imot noe harde fakta og kilder som kan forsvare at det Russland driver på med nå er bærekraftig og kan fortsette over tid. For for meg ser det ut som et siste støt før Trump tvinger dem til å stoppe.

9 Likes

De har redusert forbruket av artilleriammunisjon, og økt forbruket av infanterister og pansrede kjøretøy. Ikke akkurat en imponerende eskalering. Spesielt ikke med tanke på at den ble innledet etter en 7 måneders leveringstørke fra USA.

Arealet Russland har tatt i offensiven er veldig lite. Omtrent det Ukraina tok i Kursk.

Dette ser ikke ut som en eskalering. Det er en offensiv.

Edit: Vekslende offensiver er vanlig i langvarige kriger. Eskalering, er for eksempel å åpne en ny front, eller at en annen nasjon slutter seg til krigen.

Slik sett har Russland eskalert med Nord-Koreanske styrker. Hittil en liten eskalering. Ukraina har eskalert med å åpne en ny aktiv front i Kursk. Det har Russland nå allokert 50.000 soldater til, og så kjørt seg fast.

For meg ser det ut til at partene har begrenset kapasitet for eskalering, og at økonomi blir avgjørende.

7 Likes

I følge linken jeg linket så kan de holde på lenge. Sannsynligvis lengre enn Ukraina klarer å opprettholde støtten sin på nåværende nivå om vi holder USA utenfor. Man ser at mye slår sprekker når det gjelder støtten til Ukraina og at land i europa har ulike syn på saken. Men det er en annen diskusjon som jeg ikke går inn i nå.

Dette med råvarer er nok en nøkkel. En langvarig krig handler nok mer om penger enn om granater. Er andre måter å krige på. Tror jeg har sett Russlands nærmeste allierte ha en nokså imponerende dronesverm som hadde vært ukjekk å møte på slagmarken.

Så “Om de ville kjørt over Kyiv så hadde Kyiv vært støv” mener du betyr å slippe masse bomber over Kyiv og derfor ikke innebærer noe gjennomslag på fronten?
Ikke noe av disse 80%ene du mener de holder tilbake som kunne vært brukt til å kaste ut Ukraina fra Kursk eller sette fart på erobringene av landområder da?

5 Likes

Er det forresten noen som ønsker å gi humanitær bistand til Ukraina så vil jeg anbefale https://www.helsehjelp-ukraina.no/

Vi i familien har donert en god del :slight_smile:

HMM er et sammarbeid mellom Haukeland universitetssykehus og initiativtakerne Tor Fredrik Müller og Paal Christian Mowinckel.

Det spesielle med HMM er at de har direkte kommunikasjon med brigadene som skal bruke utstyret. Utstyr blir designet i henhold til deres behov og deretter sendt direkte til brigadene.

Det er ingen politisk behandling eller andre forsinkende og fordyrende mellomledd.

Her kan man lese om hva de har oppnådd: HMM Helsehjelp Ukraina

“Kort” oppsummert;

1. Operasjonsstuer:

o Fullt utstyrte mobile operasjonsstuer klare til bruk i feltsykehus og midlertidige medisinske fasiliteter.
o Inkluderer operasjonsbord, lys, anestesiapparater og overvåkningssystemer.

1.  Tannklinikker:

o Mobile tannklinikker med tannlegestoler, lys, og moderne tannlegeinstrumenter.

o Røntgenapparater og annet utstyr for diagnostisering og behandling av tannproblemer.

1.  Andre kjøretøy:

o Evakueringskjøretøy med 4x4 ombygget til transport av sårede soldater fra frontlinjen og inn til mobile operasjonsstuer donert av HMM Helsehjelp Ukraina

o Campingvogner med soveplass til leger / sykepleiere ved de mobile operasjonsstuene

o Mobil blodoverføringsklinikk spesialdesignet etter HMMs spesifikasjoner

o Ambulanser

1.  Diverse medisinsk og annet utstyr

o Jervenduker som holder soldatene tørre, varme og kamuflerte

o Tourniqueter til soldanene slik at de selv kan stanse blødning ved skudd- og mineskader

o Proteser

o Medisinske bårer

o MOB-båt

o Varmetepper

o Stridsrasjoner

o Brannslukkingsutstyr

o Powerbanks/backup batterier

o Viktige medisiner for behandling av ulike sykdommer og tilstander.

o Forbruksvarer som bandasjer, sprøyter og desinfeksjonsmidler.

o Utstyr for telemedisin for å muliggjøre fjernkonsultasjoner og behandling.

23 Likes

Du trenger ikke se så nøye på tallet 80%. Det er jo helt åpenbart et tenk på et tall for å underbygge poenget som er at de kan øke mye.

Når jeg snakker om å holde tilbake så inkluderer det absolutt bombing og ødeleggelse av mål som ligger utenfor territorier de prøver å ta ja. Det inkluderer å øke nivået av ondskap f.eks. Sabotasjeangrep mot allierte av Ukraina f.eks. Det er bare å bruke fantasien. Men for en som ikke har satt seg inn i krigen (meg) så virker det helt åpenbart at Russland kan mer enn det de gjør, hvis målet bare hadde vært å ødelegge for fienden generelt. Men det virker som at Russland forsøker å agere slik at det fra utsiden ser ut som de primært prøver å ta de områdene med russere. Og spiller således fortsatt litt på denne “spesialoperasjonen for befri russere fra nazi” argumentasjonen de har hatt.

De holder igjen slik at 34 land faktisk kommer på invitasjonen de sender ut. Det er klart at verdensopinionen teller helt frem til Putin får kniven på strupen. Da teller den sikkert ikke lengre.

Så vi skal ikke ta det seriøst at du mente de bare brukte 1/5-del av kapasiteten sin, den kunne like gjerne vært 1/3 eller 1/2-del???

1 Like

Jeg tenker det mest avslørende for Russland sin kapasitet er artilleriovertallet som har gått fra 1:20 til 1:10. til 1:1 og på noen steder av fronten har nå UKR overtak.

5 Likes

Ja det fremgikk av diskusjonen.

Tviler ikke et sekund på at Russland har de utfordringene som dere graver frem. Jeg forsøker å se mer på det store bildet.

Hva gjør man om man har mindre granater og ammunisjon enn fienden? Russerne gir ikke opp i hvertfall. Det har vi sett før

De (eller Sovjet om du vil) dro hjem fra Afghanistan etter 10 år.

6 Likes