Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Du kan ikke ha makt hvis ingen gir deg makt. Det er en sirkel. Puting gir penger til oligarkene, oligarkene gir støtte til Putin. Hvis Putin ikke hadde noen støttespillere, så kunne hvem som helst gått bort til han og blåst av han hodet.

Hvis du hadde sett videoen, så diskuterer den risikoen med å ta ned en diktator, og de er ikke små. For de som vurderer å styrte han, så må risikoen allerede være stor for at det skal være verdt det.

1 Like

De gamle oligarkene har spillet ut sin rolle. Idag er det FSB som styr. Oligarkene kan ikke organsiere noe motstand mot putin. Det er altid noen som skvallrer til FSB (eller selv jobber åt FSB) og så åker de andre i fengsel eller blir drept.
Alt fler innen FSB o andre innen sikkerhetstjensten tar over de gamle Oligarkenes penger og selskaper. Alt mer tilganger flyttes til folk innen staten og tilbake til staten, dels gjennom utpressning, dels gjenom av-privatisering.
Dette kommer at lede til enn mer ekonomisk tilbakegang, men det sikrer nok Makten til de som har den.
Det ser ut som at dagens Maktelit har hentet mye innsperasjon fra Nord Korea og ryssland blir alt mer likt Nord Korea før hvar dag, både politisk og ekonomiskt.

1 Like

Jeg synes også at de senere årene har lignet stadig mere på Stalin sin regjeringsmetode, der Nord-Korea har hentet mye inspirasjon.

Stalin regjerte ved ren frykt - på alle nivåer. Til og med Hitler var mindre fryktet av sine nærmeste enn det Stalin var. Stalin fikk gjennom frykt regjere til sin død. Det er åpenbart også Putin sin plan.

7 Likes

I følge Bloomberg, har droneangrepene stengt ned produksjon av 600.000 fat olje per dag i Russland. Det blir interessant å følge med på de økonomiske konsekvensene både i- og utenfor Russland.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-03-18/gunvor-says-drones-shut-down-600-000-barrels-of-russia-refining

8 Likes

Germany has announced a package of military aid to Ukraine worth €500 million", - said the Minister of Defense of Germany.This package is a separate aid package, not related to Ramstein or other EU packages.

14 Likes

Moldova expels Russian diplomat after Russian election held in Transnistria.

Moldova expels Russian diplomat after Russian election held in Transnistria (kyivindependent.com)

2 Likes

https://www.railfreight.com/railfreight/2024/03/19/shortages-delay-and-suspend-nearly-50000-trains-in-russia/?gdpr=accept

Russian rail maintenance companies are struggling to acquire enough spare parts to service locomotives. They also face a shortage of highly educated staff. As a result, Russian Railways (RZD) has had to suspend or delay almost 50,000 trains throughout 2023.

Dette er sikkert en dråpe i havet, men alt teller.

8 Likes

Alle dråper i havet teller!

8 Likes

BBC med en liten snutt om en av de ukrainske sjødronene fra et av de nylige angrep.

2 Likes

I Frankrike girer de opp produksjonen av artilleri ammunisjon. Volumet skal økes 8 X på tre år.

https://mil.in.ua/en/news/nexter-to-expand-artillery-ammunition-output-eightfold-in-three-years/

11 Likes

Macron er drittlei av Putin og lar seg ikke skremme :muscle:

9 Likes

Kofman beskriver det som “brief thoughts”; tenker det er en liten underdrivelse.

(1) Michael Kofman on X: “Some brief thoughts following a recent field study trip to Ukraine. The current situation is difficult, but UA is working to stabilize the front. Much depends on whether the US provides support, and UA effectively addresses its manpower issues in the coming months. 1/” / X (twitter.com)

1 Like

Ekko fra 23:03

Kan jo begynne å lure. Kanskje tallene i Ruzzland stemmer mere enn jeg tror. Få dem ut av Norge!

6 Likes

Med tanke på hvem som stod for opptellingen av stemmene, så vet jeg ikke hvor mye vi kan lese ut av tallene.

6 Likes

Eneste exil-russeren jeg kjenner var vokst opp i Tsjetsjenia og måtte flykte pga Putin og hater Putin.

Så noen tall som var lekket fra Krim-avstemningen om de skulle bli en del av Russland. I følge putin 90% for og 90% oppmøte. Iflg de lekkede tallene 20-40% oppmøte, ca 50% ja. Dvs at 1/3 faktisk ønsket å bli en del av Russland. Dvs at 2/3 neppe ville det og mange hadde nok flyktet eller bare holdt kjeft fordi det stod folk med våpen overalt…

Når aftenposten skriver om de “offisielle tallene” og tar de for god fisk for hva russere tenker om Putin, vel, da skjønner man at de ikke har skjønt en dritt. Det er rett og slett skuffende.

9 Likes

Hvem teller opp stemmene i Norge? Uansett, kan hende vi undervurderer de Putler vennlige både her i Norge og Russland.

Det er og uklart i artikkelen siden de ikke oppgir kilder, det kan lett misforståes og leses som at det er norsk statistikk, når det faktisk er russland sine offisielle tall. (og de må forståes som propaganda, internpolitikk, og tuklet med)

3 Likes

De tre Ruzziske jeg vet om vil jeg tro faktisk stemte Putin. Kanskje feil av meg ikke tilegge det vekt. Krigen er nok bra populær!

Hva som er synet på Putin for de som holder til utenfor Russland avhenger nok av om de har måttet flykte fra Russland eller ikke…

1 Like