Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Han her har tidligere postet offisielle data for russiske leveranser av raffinert drivstoff, som så ut til å holde seg greit oppe. Grunnen til det ser ut til å være at de trekker fra tidligere produksjon, så effekten vil bli noe forsinket.

image

https://twitter.com/delfoo/status/1772140554714783788

3 Likes

Drøy presisjon på de ukrainske angrepene mot oljeraffinerier. De tårnene de treffer er ikke så store akkurat. Antar de bruker GPS eller den russiske varianten og at Russland kommer til å måtte sette opp masse EW rundt disse framover. Hadde dronene bommet med bare 10 meter, så hadde de truffet noe som var mye mindre kritisk og lettere å reparere.
https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1772115406779531563

5 Likes

Kan hende de supplerer med bildegjenkjenning, men da må de ikke bli jammet før de er temmelig nær målet.

Helt enig, bildegjenkjenning burde kunne brukes for å omgå EW, men hvis man først går for den løsningen, så kan man egentlig bruke det hele veien? GPS ved fronten er såvidt jeg vet jammet ganske greit…

Dette er billige droner, så jeg tviler på at de kan ha særlig stor regnekraft. Ser heller for meg at de bruker noe som ligner det som prøves ut i FPV droner nå.

En slik enkel bildegjenkjenning vil trolig kreve at Ukraina har hatt folk på stedet og filmet med en liten drone tidligere.

2 Likes

De bruker nesten helt sikkert optisk guidning siste biten inn mot tornet. Kanskje hele veien frem. GPS er ikke å stole på da den relativt enkelt kan støres ut.

2 Likes

Det som er bygget under Sovjet-tiden har de sikkert tegninger på. Ellers er jeg helt sikker på at de får satelitbilder fra USA, under bordet. Fullt mulig at det idag finns kommersiellt tilgjenlige civile satelitbiler å kjøpe med tilrekklig nøyaktighet, jeg er ikke helt sikker på det.

2 Likes

Perspektivet på satellittbildene er veldig forskjellig fra det en drone i lav høyde vil se.

2 Likes

Du trenger ikke å vite exakt hvordan det ser ut, uten visionsystemet bruker kun konturer og former. Og hvordan et destilationstorn ser ut, omtrent størrelse etc er vel kjennt.

I en del fall kan anleggen vare oppført av vesterlandske selskaper, antingen direkte eller som konsulenter. Da har de tegninger på hele anlegget, givetvis ikke officiellt.
Jeg utgår fra at det går informasjon til og fra Ukraina og fremfør alt UK och USA (fremst DIA men også CIA). Dette kommer vi mest sannsynlig aldrig at å vite noe sikkert om, men hvis man ser hvordan har gått til historiskt så skulle jeg bli veldig forvånad om det var annorledes den her gangen.

3 Likes

Du trenger faktisk ikke så mye datakraft for live bildegjenkjenning. Det fungerer fint med en Jetson nano til 99$, veier vel ikke mer enn 200g

Trening av modellen er gjort på omtrent et dagsverk om du har 3-400 bilder av det du skal gjenkjenne.

7 Likes

Men tror dere ikke at Putins propagandamaskin klarer å vri det til at ansvaret ligger utenfor Russland, i Vesten f.eks? De påstår jo nå at det er Vesten som har skylden i krigen i Ukraina. Putin antydet vel også at terroristene flyktet i retning Ukraina (inneforstått at det var de kom fra).

Selvføgelig lægger pu00tin og hans gjeg skylden på Ukriana og den nazisitiske vesten. Hva IS sier betyr inget i ryzzland.

2 Likes

Dagens Pollental :thinking:

Og vores ven Denys :grin:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

6 Likes

Peskov forlanger internajonalt samarbeid i kampen mot terrorisme
Det er temmelig frekt når de selv terroriserer sivilbefolkningen i Ukraina

Men alle innfallsporter bør benyttes for å få slutt på krigshandlingene
Så et slikt samarbeid kan muligens være en slik mulighet til at partene kan nærme seg hverandre

Dagens mest blåøyde kommentar… !

3 Likes

https://x.com/bayraktar_1love/status/1772192715402272964?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

Russland har fortsatt tusenvis av ulike pansrede kjøretøy på langtidslagring. Men de kjører angrep med kinesiske upansran golf biler.

Disse kjøretøyene er sikkert bra egnet til lette logistikkoppgaver bak fronten. ATV-er har også blitt brukt med hell til å snike seg rundt i lite befestede områder.

Frontalangrep i åpent, minelagt terreng er det imidlertid ikke lett å forstå tanken bak. Kan hende er logikken at dette er soldater som ellers måtte sitte oppå stridsvogner eller pansrede kjøretøy?

Det er jo et tegn på at de ikke klarer å refurbishe dem i samme tempo som de mister dem, så da må de ty til andre kjøretøy.

Det skal sies at Ukraina også bruker endel SUV-er osv nær fronten, men neppe i angrep slik som dette?

Det er jo nesten hip-som-happ om de sitter på toppen av en APC/IFV eller om de sitter i de kinesiske jeepene. Jeg antar egentlig at det er tryggere å bruke jeepene, da må det flere angrep til å ta dem ut.

Litt av greia her er jo at ingen av APC/IFV-ene Russland bruker virker å kunne stå i mot hverken miner eller FPV-droner, så da tenker de sikkert at jeep-er er like greit? Det logiske hadde vært å gi de russiske soldatene MRAP-er, slik som Ukraina har fått en god del av, men jeg antar de bare ikke klarer å få nok fram til fronten.

https://roe.ru/eng/catalog/land-forces/armored-vehicles/kamaz-53949/ slike hadde nok vært bedre. Så hadde de ikke daua hvis du kjørte over en mine. Og ikke fra småkalibrede våpen heller.

Anyway, diverse små tegn på at russerne begynner å slite litt med utstyret tenker jeg. Ukraina sitt problem er at de ikke helt klarer å utnytte dette, for russerne har også plenty med FPV-droner som kan ta ut deres kjøretøyer når de er i angrep.

2 Likes

Kan vare sånn at de sparer på disse til seinere (krig mot NATO-land). Eller at de er slikt skikk at det ikke er så enklet at få dem i brukbar stand. Hvor mange er komplette med motor og drivverk?

Jeg antar at Russland refurbisher tanks, APC, IFV og artilleri i så høy rate som de overhodet klarer. Det gir ingen mening for dem å holde noe tilbake. De har trukket massivt med styrker vekk fra grensene sine for å bruke dem i Ukraina. De antar at trusselen om atomvåpen gjør at f.eks. Kina holder seg borte, mens NATO har null ambisjoner om å ta russisk territorie, så ikke verdt å bruke styrker mo.

De har garantert tatt det beste først og sånn har de drevet på i to år. Jeg antar det er mye ræva utstyr de nå må refurbishe. Derav de kinesiske jeepene.

Jeg antar egentlig det er tiden det tar å refurbishe som er problemet. De får heller ikke tak i vestlige siktemidler lenger. Det tror jeg er endel av grunnen til at Russland kommer med dårligere og dårligere utstyr.

Btw, jeg så et svar på hvor mye utstyr som faktisk går med opp mot det visuelt bekreftede. Svaret fra en av de som driver med dette sa at for tanks, ifv, apc-er, så var det reelle tallet kanskje 10-15% høyere. Mao, rimelig nøyaktig. For artilleri, lastebiler og annet utstyr mye lengre bak fronten, så kunne de reelle tapene være mye høyere, 100%+.

7 Likes