Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Visst. Men ryzzland har ambisjonen at ta territorium som idag er NATO-land, som f.eks baltstaterna. Hvis de skall gjøre det trenger det bepansrede kjøretøy, tanks etc. Ukraina er bare første steget før ryzzland.
Nå sier sikker mange at dette kommer ryzzland ikke å prøve, før ideen er så dårlig. Nå, at invardere Ukraina var jo ikke noe geni-drag det heller. Så nog fan kan det komme mer dårlige ideer av militær natur fra ryzzland. Det er kun et spørsmål om tid.

De må jo først vinne krigen i Ukraina, stabilisere landet samtidig som de bygger seg opp militært før de kan kjøre på igjen om 5-10 år. Det har tatt endel år mellom hver gang Russland starter noe. Tjetsjenia 1994, Tjetsjenia 1999, Georiga 2008, Ukraina 2014, Ukraina 2022. Russland bruker jo folk fra de okkuperte områdene når de kriger videre.

Hvis Russland klarer å okkupere Ukraina, så er nok planen å bruke den industrielle basen der til å bygge seg opp militært før de kjører på videre.

1 Like

Det er vel bare idioter som tror at det blir fred uten å snakke sammen
Og de som ikke har noe konstruktivt å komme med bør holde kjeft

Ukraina kan beholde det som er sitt og Russland kan beholde det som er sitt. Det er Ukraina sitt forhandlingsutspill. Russland sitt er at de burde få en del av Ukraina. Såååååååå da burde Russland holde kjeft, siden de ikke er konstruktive?

5 Likes

Du forstår tydeligvis ikke hva jeg skriver. Det blir ikke fred uten dialog. Såpass bør du forstå
Det er ikke det samme som at Russland har rett, eller skal beholde territorium de har tatt
Der finnes faktisk fornuftige fok i Russland også. Og det er ingen selvfølge at Putin skal styre i all evighet
Er du og denne jhh interesserte i fred i det hele tatt?

Måten du argumenterer på minner meg om Chamberlain i Darkest Hour (2017) - IMDb. :slight_smile:

Ukraina har hatt masse fredssamtaler med Russland, men alt strandet, for Russland nekter å gi fra seg de okkuperte områdene. Det tror jeg kun vil endre seg hvis Russlands militære posisjon svekkes, eller Putins stilling i Russland svekkes.

Det er ikke noe Russland heller vil enn å gå inn i fredssamtaler med Ukraina som ender opp i en våpenhvile, men det er et skikkelig blindspor for Ukraina som da aldri vil kunne få tilbake områdene Putin har okkupert.

Ja, helt klart, men fred på betingelser som gjør at Russland kommer ut av denne krigen med mindre enn det de hadde på vei inn, slik at de ikke ser på krig som noe positivt framover. Det er også grunnen til at Ukraina ikke har gitt etter for Russland sine krav. De sloss for å unngå at Russland kan starte en krig med dem om 5 - 10 år.

7 Likes

Og dette skal du få til uten at de snakker sammen. Lykke til!
At de har snakket så mye sammen etter at krigen startet er bare tøv
Når du argumenterer så skal du ikke tillegge andre meninger de ikke har
Det er det første du må lære deg
Hvor har jeg skrevet at Ukraina skal komme dårligere ut enn før krigen?

Kan de ikke bare få Mariupol, som de har russifisert så det holder og som ligger helt på den gamle grensen? Ingen ukrainere vil vel noen gang ønske å bosette seg der igjen. Selvfølgelig ikke et alternativ for Putin, som vil ha mye mer, men likevel en tanke å leke med for oss som ser dette på litt avstand.

Det mest realistiske er at grensene blir slik de var før krigen
Før de kan bli enige om noe mer må russerne kvitte seg med Putin
Og det er ikke helt usannsynlig at det kan skje

Hører du hva du selv sier? Det du basically sier er at Ukraina skal gi noe til Russland og få ingenting igjen. Også skal de liksom kunne forhandle på nytt når Putin er borte? Det er ikke slik Russland fungerer.

Jeg tenker at dette nok er Russland sin fallback-plan. Det var noe dritt å bli sanksjonert etter 2014, så hvis de bare fikk Ukraina til å gi opp Krim, så kunne de få hevet sanksjonene.

6 Likes

Hva ska de snakke om, tenkte du?

1 Like

Ja, ta masse fra oss, gi mesteparten tilbake så kan du beholde litt. Genialt. Hvis noen okkuperer halve huset ditt, så tilby dem ett av soverommene mot at de går ut av stuen, da blir det husfred. :crazy_face:

1 Like

Tullprat. Jeg har ikke sagt at Ukraina skal gi territorium til Russland

Snakker du om pre 2014-grensene?

Grensene bør være slik de var før krigen

Jeg tror jeg må gjenta meg selv her: Peskov er talsmann for Putins Russland, det som har vist seg å være den absolutt største banditt- og terrorstaten i Europa i moderne tid. Om du på alvor tror at han er interessert i seriøse samtaler om en rettferdig fred, så er du ikke bare blåøyd men du må jo også ha vært totalt frakoblet fra alle former for nyheter de siste 2-3 årene, minst…

4 Likes

Men det er ikke realistisk å få Putin med på noe slikt nå? Som jeg skrev over, posisjonen hans må være vesentlig svekket militært eller internt (av folk som vil ha fred) for at det skal kunne skje.

Som igjen betyr for at dette ikke bare skal trekke ut, så må Ukraina få økt støtte fra vesten, mens sanksjonene mot Russland må strammes til.

Jeg har ikke sagt det er mulig å få tilbake Donbas og Krim så lenge Putin styrer

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Så du mener Ukraina skal få fred med Russland nå og gi opp Donbass/Krim? Som er et utfall Putin hadde vært plenty fornøyd med. Så kunne sanksjonene for okkupasjonen av Krim blitt hevet? Det har sikkert vært et forslag fra :ru: som har blitt avslått av Ukraina.

1 Like