Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Du har tydeligvis vært litt for lenge i Russland!
Over og ut…

1 Like

I første omgang må det bli fred , og da er de gamle grensene et bra utgangspunkt

Det eneste 2014-grensene er et godt utgangspunkt for er at Russland prøver seg igjen om noen år.

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Stoler hakket med mer på Zelensky enn deg for å si det sånn :stuck_out_tongue:

2 Likes

Du har mye å lære når det gjelder storpolitikk. :wink:

Du virker godt opplært av russerne :slight_smile:

5 Likes

Men er det realistisk at Ukraina klarer å ta tilbake hele huset? Jeg opplever ikke at det er det. På lang sikt tror jeg en forhandlingsløsning er den eneste muligheten.

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Det er et godt spørsmål. Jeg mener det i stor grad avhenger av hvor mye støtte Ukraina får fra vesten og hvor mye støtte Russland får fra Kina, Nord-Korea og Iran. Hvis støtten fra USA øker tilbake til nivåene de hadde før august 2023 og status quo bevares ellers, så mener jeg Ukraina vil vinne. Hvis Kina øker sin støtte til Russland, så tror jeg situasjonen blir ganske umulig. Jeg ser på det som sannsynlig at USA vil øke sin støtte, og usannsynlig at Kina øker sin. Summa sumarum, så tror jeg Ukraina kan vinne, men det vil dessverre ta tid.

Hvis man ser på f.eks. Russland sin posisjon når det kommer til å holde Krim, så er den vesentlig svekket. Svartehavsflåten ligger i større og større grad på bunnen av Svartehavet og Sevastapol er et sted hvor russiske krigsskip drar for å bli senket.

Russland har kunnet diktere hvor kampene har foregått i et halvt år nå, siden USA så å si stoppet sin støtte til Ukraina. Dvs at de har foregått nær Donetsk, hvor de er sterkest.

Ukraina antar jeg vil sette sitt virkelige angrep inn mot Kherson, zaporizhzhia og etter det Krim. Jeg mener at i det Krim ikke er i Russland sine hender, så er krigen tapt for Russland og de kan komme til en fredsløsning.

6 Likes

Dette er bare ønsketenkning. Jeg tror Ukraina skal være glade hvis de kan behold landet slik det var før krigen startet. Dette med å vinne er stort sett bare ønsketenkning

For meg, så virker det som du er av minoriteten i Ukraina? Ca 2x så mange mener de må sloss til de har tatt tilbake alt, inkludert Krim. På den andre siden, hvis du har venner sør/øst i Ukraina så er stemningen mye mer delt.

Poll fra august, fant ikke noe nyere nå i farta.

Ser denne pollen som er nyere har mer pessimistiske ukrainere What latest polling says about the mood in Ukraine – and the desire to remain optimistic amid the suffering

3 Likes

Det er derfor dette er en krig som angår hele Europa. Å akseptere at grenser flyttes bit for bit, er å oppfordre til nye kriger. Russland har brukt denne strategien flere ganger, og kommer neppe til å oppgi den så lenge den kaster av seg.

Alle fredsavtaler med Russland har Russland sett på som midlertidige, så det synes ikke å være andre måter å stoppe Russland på enn at de taper militært uten å vinne land.

13 Likes

Alle mine venner ønsker Putin til Helvete. En må uansett være realistisk
Jeg trorikke du har kontakter i Ukraina i det hele tatt og har vel ikke vært der heller

Fred med Putin er ikke realistisk.

6 Likes

Og da tenker jeg dette er et veldig viktig poeng:

Ett Russland som ikke var i krig og uten sanksjoner kunne fort bygget seg opp til å bli vesentlig sterkere enn de er nå. Det samme er ikke tilfellet for Ukraina, som i så fall måtte ha gått med på nye grenser med Russland og klart å blitt NATO-medlem på rekordfart. Ellers hadde bare helvetet startet fra et mye verre sted om 5 år.

5 Likes

Det er det jeg prøver å få fram. Putin må vekk. Men inntil videree må en gjøre det beste ut av det. Det drepes mennesker uten nytte hver dag

Russland dreper og torturerer mennesker hver dag i områdene de okkuperer. Det skjer uavhengig om det er våpenhvile ved fronten.

5 Likes

Putin må naturligvis vekk. Og det er ikke umulig
Og hvis en blir enige om tidligere grenser er der ingen front inne i Ukraina

Det er “lett for meg å si”, men å forsvare landet sitt mot en ond diktator er dessverre verdt mange liv. Sist gang Europa var gjennom dette var 1939-1945. England kunne bare snudd ryggen til og latt resten av Europa ligge under åket til Hitler. De gjorde heldigvis ikke det. Både morfaren og farfaren min sloss i den krigen. Spesielt gikk det nok utover farfaren min som nok hadde PTSD etter at tankskipet han førte til Murmansk med flybensin ble torpedert…

Du snakker så mye mot deg selv at jeg ble helt svimmel. For du argumenterer samtidig for 2014 og 1991 grensene.

5 Likes