Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Gårsdagen var en av de verste russiske dagene så langt…

86 russiske tap
14 ukrainske tap
10 ukjente tap

11 Likes

Russland prøver å gjøre seg uavhengige av Kerch-broen.

https://twitter.com/Deepstate_UA/status/1775107687925035282

Siden dronene allerede var en tur til Tartarstan, fant noen av dem ut at de ville besøke et oljeraffineri. (Høres ut som kunstig intelligens.)

https://mil.in.ua/en/news/drone-hit-a-russian-oil-refinery-in-tatarstan/

3 Likes

Ser de har brukt defmon3 som kilde her. Han er en av en håndfull jeg også følger. :stuck_out_tongue:

Raffineriet som ble truffet i dag tidlig er det i 1000-1500 km beltet fra Ukraina, tegnet på et lite rødt kryss :stuck_out_tongue:

ref: Refineries : Scribble Maps

11 Likes

Det er sikkert grunnen til at de ikke har blitt skutt ned.

En med fly som tok 600 mente at det kunne ta mer om det ikke skulle behøve å lande.

1 Like

Så en kommentere at å fly med småfly i Russland nå er veeeldig risky business framover :stuck_out_tongue:

Hvis Russland ikke ender opp med å skyte ned sine egne og sivile fly framover, så blir jeg egentlig overrasket.

5 Likes

Jeg tror det knapt finnes luftvern andre steder i Russland enn ved fronten og rundt Moskva. På noen videoer ser det ut til å ha kommet droner tidligere. Politiet er på plass, og fabrikken evakuert. Likevel ser det ikke ut til å ha blitt avfyrt et eneste skudd med noe slags våpen mot dronen.

I Russland er det for mange mål, og for lite luftvern.

Edit:
Hes ser jeg en kulturforskjell.

I Ukrainske byer har man måttet be folk om ikke å gå ut på balkongen og skyte mot droner. (Folk skjøt med alt de kunne finne av jaktvåpen, håndvåpen og militære våpen.)

I Russland skyter men bare på ordre, med mindre man er full og skal gjøre opp en personlig feide.

8 Likes

Noen granater her, og noen granater der. Alle bekker små…

Colby Badhwar :canada::uk: on X: “:estonia::ukraine: Another 1.2 million artillery shells for Ukraine? At the latest UDCG meeting, Estonia informed the coalition that they have identified €2 billion-€3 billion worth of artillery ammunition available on the global market in addition to the ammo sourced by Czechia. :estonia:… https://t.co/UQqEwX2Hcj” / X (twitter.com)

Vet ikke om @Christian følger disse, men mitt inntrykk er at de er ganske god orientert, uten at jeg kan si hvor oppdatert de er. Inne på posten, høyreklikk på bildet og velg “Åpne i ny fane” for å forstørre og få et bedre overblikk over detaljene.

Commodity Insights Oil on X: “Strike on #Russia’s Taneco refinery marks leap in Ukrainian drone radius :small_orange_diamond:#Ukraine’s longest-range drone strike to date :small_orange_diamond:Confirms strike range that threatens nearby Taif refinery :small_orange_diamond:Strikes have impacted 1.6 million b/d capacity so far Link to full story in this thread :arrow_down: #OOTT https://t.co/DsrHG2wqdB” / X (twitter.com)

5 Likes

Der alle russiske raketter burde treffe.

https://twitter.com/AndrewPerpetua/status/1775218821923508657

1 Like

Ganske praktisk om en skulle få behov for å trene opp noen piloter til militæret også.:ok_hand:

Dette kan hjelpe Ukraina om det går igjennom ,de må dessverre belage seg på at trump vinner.

12 Likes

Forutsigbarhet er bra for Ukraina, forsikring mot potensielt uforutsigbare ledere er bra og signalet det sender til Russland er bra.
Smart trekk synes jeg.

7 Likes

2 Likes

Ukrainas etterretning avsløre russisk bløff om falske fly og helikopter .

2 Likes

Det er interessante tall. Fondet skal være på $1080 G men av det så er USAs del bare på $16 G fordi fondet «trolig vil følge samme finansieringsstruktur som i NATOs ordinære budsjett».

Men da skjønner jeg ikke at det kan være så krise hvis Trump trekker ut USA. Er greia at USA er viktige i NATO fordi de allerede har et uproporsjonalt sterkt forsvar, heller enn at deres pålagte 2% bidrar så veldig? Og betyr det i forlengelsen at hvis USA bruker de pålagte 2% til oppbygging av sitt forsvar så bygger de i praksis ned sin prosentvise tyngde i NATO?

Det er selvfølgelig krise om USA trekker seg ut av Nato,det er ingen andre som kan vise til en slik slagkraft som USA,ta bare hangarskip feks ,de er et lysår over de andre landene.

1 Like

NATOs ordinære budsjett finansierer felles kostnader. Så er det opp til hver nasjon å bruke en anstendig sum på eget forsvar. USA vil 100% sikkert være medlem og dekke sine «felleskostnader» også under Trump, og fortsette med å ha enorme forsvarsbudsjetter.

Krisen med Trump er at vi ikke vet om vi har en sterk alliert, eller en alliert i det hele tatt (og de har mannskap og logistikk på plass i landene våre). Hvis det oppstår en konflikt vet vi ikke om vi får kjøpe eller i verste fall bruke våpen (fordi våpensystemene er amerikanske). Trump kan ikke trekke USA ut, men han kan gjøre NATO verdiløst over natten.

USAs merforbruk på forsvar (som har vært til alliertes fordel) har kastet av seg i form av innflytelse, tillit og kredibilitet, og den ser vi at de nå er i ferd med å miste.

14 Likes

Ikke alt går som det skal for Ukraina, men på den positive siden så fortsetter hardware tapene til ruzzerne i høyt tempo:
image

2 Likes
1 Like