Ukraina får type 60 F-16? Så Ukraina må klare rundt 6:1 i k/d ratio for at russerne ikke kan fortsette, men jeg tenker at 3:1 også burde holde, Russland ønsker neppe å miste 50% av sine beste fly her. Blir ratio-en nede i 2:1 eller 1:1, så tror jeg Russland gir faen og bare fortsetter.
En ting med glidebombene er at du må gjøre et “pop-up” før de slipper bombene, ellers får de mye kortere rekkevidde. Det er når de gjør dette at de vel er mest utsatte.
I teorien, så er de russiske flyene overlegne F-16 når det kommer til radar og rekkevidde med missiler (med unntak av Meteor), men nå vet man ikke hvor mye vesten har underdrevet og hvor mye Russland har overdrevet de tekniske spesifikasjonene… Når det kommer til radar, så kan F-16 få uplinket radar-info også…
Som jeg har sagt flere ganger før, jeg vet ikke nok til å kunne avgjøre utfallet av F-16 og kampen over frontlinjene. Jeg vet faktisk ikke engang om de har tenkt å bruke dem mot russiske fly. De vil også kunne brukes til å ta ut russiske missiler. Som også er en stor trussel.
The aircraft’s first role will likely be supporting air defense by intercepting cruise missiles. Given Russia’s low monthly capacity for missile strikes on Ukraine, only a few F-16s are necessary to intercept cruise missiles that enter Ukrainian airspace—providing needed relief to Ukraine’s overtaxed SAMs.
As Ukraine gains proficiency with F-16s, the next mission will be suppressing Russian SAMs, a mission that is more involved than stand-off strikes. F-16s are well suited to operate the AGM-88s that Ukraine has been supplied to suppress forward Russian SAMs. These destroyed Russian SAMs are expensive and unlikely to be replaced quickly. Attritting these systems is critical for Ukraine to gain local air superiority, improving the survivability of its drones and ground forces in the process.
Så først og fremst vil de første F-16 flyene bli brukt mot cruise missiler og radarer. Ikke nødvendigvis luft-til-luft.
no other public disclosures of F-16 munitions have been announced. NATO’s most capable long-range, air-to-air missiles (AAMs) are the U.S. AIM-120D and the UK Meteor.
Nå tenker jeg at UK gir faen og forsyner Ukraina med Meteor som er laget av et fransk-engelsk-italiensk selskap og er brukt av disse landene pluss Sverige. Det som da evt gjenstår er å tilpasse F-16 til å avfyre Meteor. Evt må Ukraina få Gripen fra Sverige.
… Det hadde ikke overrasket meg hvis Ukraina fikk tilgang på AA missiler uten at det ble annonsert på forhånd.