Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Hej Norge

Woooov :boom:

Forberedelse – Forberedelse :+1:

Optrapning — kan blive et scenarie med Vestlige tropper i :ukraine: minus US :wink:

Et anderledes indslag af Patriot der kender Rusland indefra :100:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1bufxe3/outtake_video_clip_from_day_768_ukraines/

Og vores ven Denys :partying_face:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

9 Likes

Macron sier Frankrike er villig til å ha fotfolk i Ukraina uten å involvere tropper fra andre NATO-land.

NEXTA on X: “Macron told the US and NATO that their involvement would not be needed if French troops in Ukraine were attacked - WSJ This is what the French president said in response to Washington’s objection that the possible deployment of French troops to Ukraine and a Russian strike on… https://t.co/ks3jbGtA0m” / X (twitter.com)

Ukraina annonserer drone med rekkevidde på 3300 km og nyttelast på 300 kg. Da dekker de snart alle tenkelig mål i Russland.

Ukraine Battle Map on X: “Ukraine :ukraine: has developed a Bayrakatar-like drone, named “Sokol-300” that can reach a range of 3300km and fly at an altitude of 12km, with a 300kg payload It would be able to reach 80 of Russia’s 99 main air bases, including the long-range bombers stationed in Murmansk https://t.co/SKs8c7lNjA” / X (twitter.com)

12 Likes

i løpet av det siste året har Ukrainas forsvarsbedrifter bygget tre ganger så mange pansrede kjøretøy som før krigen og firedoblet produksjonen av panservernraketter.

  • Ukrainas våpenindustri bygger åtte selvdrevne Bohdana-artillerisystemer hver måned.

“Det handler om å vise at vi ikke sitter og venter på at dere skal komme og hjelpe oss”, sier Kamyshin. “Det handler om å prøve å lage ting selv.” … men, sa Kamyshin, “vi kan produsere mer enn vi har midler til.”

Den tyske våpengiganten Rheinmetall og den tyrkiske droneprodusenten Baykar er i ferd med å bygge produksjonsanlegg i Ukraina. Frankrikes forsvarsminister sa i mars at tre franske selskaper som produserer droner og utstyr for landkrigføring var i ferd med å inngå lignende avtaler. I forrige måned annonserte Tyskland og Frankrike et joint venture gjennom forsvarskonglomeratet KNDS for å bygge deler til stridsvogner og haubitsere i Ukraina og etter hvert hele våpenfabrikker i Ukraina.

8 Likes

Link på Norsk,vi må ta noen nett Bayere når de tar ut Krim broen. :beer:

4 Likes

Mekanisk industri er en stor sektor i Ukraina. De lager flymotorer, landbruksmaskiner, gassventiler… og selvfølgelig våpen. I sovjettiden laget de stridsvogner, antiskipsmissiler, panservernvåpen, interkontimentale raketter og sikkert mye mere.

Jeg tenker at Ukrainsk forsvarsindustri raskt kan bli stor igjen. Her er både en bredere kompetansebase, og en større fysisk sektor enn i de fleste andre europeiske land.

Det har blitt nevnt at Ukraina lager deler for å overhale vestlige våpen og utstyr. Jeg finner ikke så mye konkret om dette. Muligens militært hemlighold, men jeg mistenker at det er enkelte mindre bedrifter som ikke er så veldig opptatt av opphavsrett akkurat nå.

4 Likes

Ingen må la seg forlede til å tro at doktrinen, virkemidlene og målet til Putin og Russland har endret seg.

Julia Davis on X: “Genocidal scheming on Russian state TV: Andrey Sidorov, Deputy Dean of world politics at the MSU urges Russia not to miss the right moment to cause a massive refugee crisis in Europe, exacerbating economic and political tensions by causing a massive influx of Ukrainian refugees. https://t.co/c9UpavOXHQ” / X (twitter.com)

2 Likes

Ikke bra…

1 Like

Ganske old news. Krever også at de har tilgjengelige fly.

1 Like

Har vel nevnt det ganske mange ganger, at Ukraina må kunne stoppe russiske fly 50-70 km fra fronten.

Dessverre, så har de nok fly til dette. Det blir tatt ut endel, men ikke nok russiske fly.

Jeg lurer på om F-16 Ukraina får vil kunne stoppe dette. Jeg tenker at hvis russisk luftvern er tatt ned, så kan mye gjøres.

Hvis Ukraina har radardekning, kan F-16 i beste fall fungere som mobile utskytningsramper for AMRAAM.

Fly høyt og raskt for maksimal rekkevidde. Bruke radardekning fra bakkebaserte radarer for å gi måldata.

F-16 trenger ikke å bruke energi eller eksponere seg med tanke på å holde radar på målet, da data kommer fra bakkebasert radar. Flyet fungerer kun som ett mellomledd i dataflyten. AMRAAM slepper å bruke energi på å komme opp i lufta. Vil øke rekkevidde på missil ganske markant.

15 Likes

Mikrofly produsert i Ukraina har altså blitt brukt. Det koster 100 TEUR å kjøpe, så antar kosten for Ukraina ikke er rare summen. Det burde kunne ha med seg rundt 2-300kg eksplosiver også. (Tom vekt 260 kg, 75kg drivstoff, maksvekt 600-650kg). Dette er med 1100 km rekkevidde. Antar man bare kan øke tankstørrelsen litt for å få 1500 km rekkevidde og nå 4 raffinerier i Russland som hittil ikke har blitt truffet. Cruise hastighet 160 km/t.

A22 Foxbat

On April 2 2024 a large drone was filmed diving into a building associated with a factory in Yelabuga, Tatarstan. The factory, which reportedly manufacturers Shahed type drones, is 1,300km (807 miles) from the Ukraine-Russia border. The drone appears to be a weaponized light aircraft. Numerous sources identified the base aircraft as a Ukrainian made Aeroprakt A-22 Foxbat ultralight.

Hvilket fly er det som gjør mest skade på Russland? :thinking:

http://www.hisutton.com/Ukraine-OWA-UAVs.html

2 Likes

Dette må aldri glemmes ,og de ansvarlige må bli stilt for retten sammen med putin og co. Er nesten så det er vanskelig og tro at de kan begå slike grusomheter mot et broderfolk der det er familier på hver side av grensen .

15 Likes

Helt ekstremt russiske tap igjen. Hvis noen lurte, Russland kan ikke fortsette å ta slike tap. Da vil de gå tomme for utstyr i år ikke til neste år.

Here are losses I could identify for today/yesterday/time is a meaningless construct.

https://twitter.com/AndrewPerpetua/status/1775810525546303654

12 Likes

image
https://twitter.com/i/status/1775629190366372242

Status som jeg ser det:

  • Russland har overtaket i lufta og slipper altfor mye 250 kg glidebomber på Ukraina sine posisjoner nær fronten.
    • Ukraina venter på F-16 fly som burde komme de neste månedene og kanskje kan få snudd
  • Russisk artilleri har overtaket.
    • Mengden artillerigranater Ukraina vil få framover pga det tjekkiske initiativet, så tenker jeg dette vil svinge i Ukraina sitt favør fordi de da vil ha nær paritet på mengde og svært mye bedre presisjon.
  • Russland har overtaket når det kommer til antall soldater, om ikke kvalitet. Kvantitet har sin egen kvalitet. De russiske tapene på ca 1000 om dagen (drepte, skadde osv) er tilnærmet lik antall nye soldater pr dag. Går disse tapene opp, så vil det få konsekvenser.
    • Ukraina har senket minstealderen på mobilisering og gjør mer for å øke antall soldater slik at de får rotert.
  • Tanks, IFV, APC-er her tar Russland enorme tap, de siste russiske angrepene har gjort at forholdstallet mellom Russland og Ukraina er type 6:1. Fortsatt slike tap vil føre til at Russland ikke engang klarer å refurbe nok.
  • Langttrekkende angrep. Her har begge sider problemer.
    • Russland har klart å ta ut mye ukrainsk infrastruktur, men mengden raketter de har brukt for å få det til gjør at de snart må ta en pause eller kjøre lagrene sine av missiler i 0. Det ser ut til at 6-700 er minimum de vil gå ned til. I så fall tror jeg de snart må ta en pause.
    • Ukraina har fått droner som treffer med presisjon 1100 km inn i Russland. Det ser ut som russerne ikke har noe som de klarer å stoppe disse angrepene med. De vil forsøke og bruke mye ressurser på det. Den ukrainske produksjonen ser ut til å være kraftig økende.
  • Droner
    • Ukraina ser ut til å ha fått et skikkelig overtak her, ikke at de klarer å stoppe russiske angrep i noe særlig grad, men i at de har kraftig økt sine egne angrep. Russerne ser ut til å bruke droner mindre. Vet ikke hva årsaken er. Mindre produksjon, tilgjengelighet, transport til fronten?

Summa sumarum, så synes jeg ikke det ser helsvart ut for Ukraina, men de trenger mer utstyr som er bekreftet på vei (artilleri, F-16), men noe usikkerhet om de får gjort noe med glidebombene. Jeg er også spent på hva Ukraina klarer å få gjort med sine langttrekkende droner. De koster svært lite og gjør mye skade. Ett angrep med 50 slike droner koster bare rundt 5 MEUR.

15 Likes

9 Likes

Realitetsorientering for den bekymrede her: Russerne har kun rundt 300 Su-30-, Su-34- og Su-35-fly å bruke til sine operasjoner over Ukraina, inkludert levering av de svært destruktive glidebombene. Til sammenligning har NATO rundt 800 femtegenerasjonsfly (f35/22), og hvert år kommer det 100 eller flere til.

Fighters can also avoid adversary SAMs by flying low while also being able to engage aircraft doing the same. Russia has adapted to use precision, stand-off glide bombs. Russia has also employed its multi-role aircraft in air-to-ground roles as it faces little resistance in the air. F-16s can target the latter and force the former to air-to-air roles. Whether Russia diverts aircraft to air defense, takes higher risks, or performs fewer strikes, the result is fewer effective Russian air-to-ground strikes.

Ukraine, which is short on air defense munitions, has a few options to accelerate Russian air losses. Attacking air bases would likely reduce VKS sortie rates by more than 20% by disrupting operations and forcing the VKS to fly from more distant bases. The greatest opportunity remains the effect of forthcoming F-16 jets (and possible Gripens) to divert VKS sorties from ground-attack to air-to-air efforts.

https://www.rand.org/pubs/commentary/2023/10/f-16s-are-no-magic-bullet-for-ukraine-but-they-are.html

9 Likes

Ukraina får type 60 F-16? Så Ukraina må klare rundt 6:1 i k/d ratio for at russerne ikke kan fortsette, men jeg tenker at 3:1 også burde holde, Russland ønsker neppe å miste 50% av sine beste fly her. Blir ratio-en nede i 2:1 eller 1:1, så tror jeg Russland gir faen og bare fortsetter.

En ting med glidebombene er at du må gjøre et “pop-up” før de slipper bombene, ellers får de mye kortere rekkevidde. Det er når de gjør dette at de vel er mest utsatte.

I teorien, så er de russiske flyene overlegne F-16 når det kommer til radar og rekkevidde med missiler (med unntak av Meteor), men nå vet man ikke hvor mye vesten har underdrevet og hvor mye Russland har overdrevet de tekniske spesifikasjonene… Når det kommer til radar, så kan F-16 få uplinket radar-info også…

Som jeg har sagt flere ganger før, jeg vet ikke nok til å kunne avgjøre utfallet av F-16 og kampen over frontlinjene. Jeg vet faktisk ikke engang om de har tenkt å bruke dem mot russiske fly. De vil også kunne brukes til å ta ut russiske missiler. Som også er en stor trussel.

The aircraft’s first role will likely be supporting air defense by intercepting cruise missiles. Given Russia’s low monthly capacity for missile strikes on Ukraine, only a few F-16s are necessary to intercept cruise missiles that enter Ukrainian airspace—providing needed relief to Ukraine’s overtaxed SAMs.

As Ukraine gains proficiency with F-16s, the next mission will be suppressing Russian SAMs, a mission that is more involved than stand-off strikes. F-16s are well suited to operate the AGM-88s that Ukraine has been supplied to suppress forward Russian SAMs. These destroyed Russian SAMs are expensive and unlikely to be replaced quickly. Attritting these systems is critical for Ukraine to gain local air superiority, improving the survivability of its drones and ground forces in the process.

Så først og fremst vil de første F-16 flyene bli brukt mot cruise missiler og radarer. Ikke nødvendigvis luft-til-luft.

no other public disclosures of F-16 munitions have been announced. NATO’s most capable long-range, air-to-air missiles (AAMs) are the U.S. AIM-120D and the UK Meteor.

Nå tenker jeg at UK gir faen og forsyner Ukraina med Meteor som er laget av et fransk-engelsk-italiensk selskap og er brukt av disse landene pluss Sverige. Det som da evt gjenstår er å tilpasse F-16 til å avfyre Meteor. Evt må Ukraina få Gripen fra Sverige.

… Det hadde ikke overrasket meg hvis Ukraina fikk tilgang på AA missiler uten at det ble annonsert på forhånd.

6 Likes