Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Det er han som blir intervjuet her, ikke omvendt
Direkte sitat:

“I’m a dick”

3 Likes

Lex Friedman heter forøvrig Alexei Fedotov, og er fra Russland.

1 Like

Veldig langt intervju, 3 timer… har du tldr?

1 Like

Jeg kommer ikke til å orke å høre dette intervjuet, men Lex Friedman har integritet og er flink til å invitere folk med diamentralt motsatte synspunkter.

4 Likes

Såe. Som jeg og andre har sagt. Administrasjonen har ikke benyttet de verktøyene de har hatt for å støtte Ukraina.

Men nå skjer det kanskje noe.

BREAKING: Multiple US Defense officials tell CNN that they are considering utilizing the remaining $4.2 billion in Presidential Drawdown Authority to provide defense articles to Ukraine from US stocks.

15 Likes

BREAKING: Belgium will contribute 200 million Euros to procure 50,000 155mm shells for Ukraine. This will be conducted in coordination with Czechia, who have identified a source of ammunition outside of Europe. Delivery will be by the end of March.

Dette kommer på toppen av de 100mill euro som Nederland skal bidra med. Totalt 75k granater fra de to landene litt over 2-3ukers bruk.

21 Likes

Erdogan er villig til å prøve igjen:

-In this regard, Erdoğan called for joint work to “determine the general parameters of peace” and stated that in this regard, Ankara “in principle supports” the Peace Formula proposed by Ukraine.

Jeg tror ikke Putin e r fornøyd med denne formuleringen

6 Likes

Turkiet kontrollerar Bosporen. En mycket viktig passage før ryzzland. Jeg veit ikke om Kreml har innsett det, men det er Turken som har trumf på hand. Ikke ryzzland.
Hvis turkiet vill klemme åt ryzzland så kan det stenge Bosporen før ruzzisk trafikk, utan at ryzzland kan gjøre specielt mye mer enn at stenge av gasskranen til Turkiet.

3 Likes

Synes Norge burde slenge seg med på dette også. Jo raskere jo bedre. Denne muligheten synes jeg bør utnyttes. Slipper europeiske land å tappe egne lagre.

5 Likes

Anyway tilbake til tråden

Belgia 200Meuro = 50k shells
Nederland 100Meuro =?? antatt 25k shells
DK = 15k Shells uvist hvor mye kroner.
Canada ) 30MCad uvist hvor mange shells.

Så god start. Men kun 1/5 av mengden 155mm shells som er funnet.

Kan ikke dere fortsette den diskusjonen på PM?

1 Like

Jeg ryddet tråden nå, så får heller de som ønske sende meg pm for å diskutere.

1 Like

Kanskje det ikke hører hjemme på denne tråden, men det jeg egentlig lurer på er om det er russisk oligark-penger, noen som vet:

Sheriff Tiraspol er Moldovias beste, og rikeste klubb, i ligger i største byen i utbryter-republikansk Transnistria. Republikken som ber russerne om militær assistanse nå.

«Fun fact», klubben slo Real Madrid, i Madrid og Shaktar Donetsk, en ukrainsk fotballklubb, høsten 2021. De har møtt Rosenborg i mesterligakvalik, og tapt.

4 Likes

Sheriff er største mafiabossen i Transnistria ifølge kammerat som har slekt der.

5 Likes

https://www.ft.com/content/d6059942-eaf2-4e57-be03-7e589fe86a79

15 Likes

Noe av det samme, men uten bare fokus mot å bruke russiske midler:

2 Likes

Denne er 5måneder gammel, så mulig den er postet før.

Men den sier mye om arty produksjon. UKR forbrukte på dette tidspunktet 110k 155mm pr måned. Men de hadde kapasitet til å bruke over 500k ( dvs nok skyts og løp).

samtidig er det snakk om at tyskland kanskje bare har 20k granater igjen på tidspunktet når denne filmen ble laget.

Det kanskje mest spennende som de såvidt toucher borti er hvordan nye artillerifabrikker settes opp med roboter og 24/7 produksjon. Jeg tror vesten vinner produksjonskrigen, det tar bare tid å komme igang.

10 Likes

Russland har i flere tiår fremmet at NATO i Ukraina er et eksistensielt spørsmål for Russland.

Man kan ikke leve med amerikanske atomraketter på grensen, minutter fra sentrale områder i Russland.

Det er ikke helt urimelig. USA tenker nøyaktig likt. Som kubakrisen viste.

3 ganger har Russland vært klar for en fredsavtale, og 3 ganger har vesten valgt å fortsette krigen i stedet.

Som amerikanske generaler sier - krigen går utmerket. Vi får svekket vår fiende uten tap av amerikanske liv.

Og når Ukraina nødvendigvis blir tomt for stridsdyktige soldater, så kan man jo begynne å fore polske, tyske og etterhvert norske soldater inn i kverna!

Man kan jo kalle de frivillige. Eller leiesoldater, som en overgangsordning.

Og så ender det opp i et kjernefysisk inferno.

Pilene peker dit i øyeblikket, så kjøp posesuppe og tørrmelk, for det finnes ikke en eneste rasjonell person i offentligheten som drar i nødbremsen.

Toget er løpsk, og vi alle er ombord.

1 Like

Som jeg skrev før en gang:
Jeg tror ikke det er NATO Putin egentlig frykter. Frykten for en invasjon fra NATO er i hovedsak bare en unnskyldning som benyttes og spilles på for å få folket med seg. Putin frykter nok egentlig mer det at Ukraina og andre naboland vender seg vestover og blir mer vestlige når det gjelder demokrati og frihet. Frykten ligger nok i hovedsak i at når naboland omfavner de vestlige idealene så vil dette fort også spre seg til Russland og skape store problemer for Putin. Dette vil true makteliten i Russland og deres utsikter til å beholde makten.

22 Likes

Det slår meg at artilleriammunisjon ikke er den viktigste lærdommen av denne krigen. Det har blitt den viktigste faktoren på grunn av at måten vesten har begrenset Ukraina mht. langtrekkende våpen og moderne fly.

Vi ser på østfronten at luftherredømme fremdeles er avgjørende. Det er ikke en løsning alene, men noe i nærheten av en forutsetning.

Luftmakt er et område der Russland ikke har mulighet for å holde følge med Vesten. Før krigen var det en utbredt tanke at luftvern kompenserte for dette, men det er åpenbart ikke fasiten i Ukraina.

Med utviklingen som nå pågår med droner, blir det trolig en diskusjon om hvor stor andel av flyene som bør være bemannet. Jeg begynner å lure på om en del av nedskytingene av russiske fly kan skyldes uerfarne piloter. Det kan kanskje bli en utfordring i vesten også. Det vil i alle fall overraske meg om ikke Kina har observert dette, og satt inn KI-ressurser på dette feltet.

https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/1b2tc7j/another_su34_goes_down_this_morning/

5 Likes