Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Ahahahahahahah

Årsaken skal ifølge avisen være at vedtaket som Ungarns parlament gjorde mandag om å godkjenne Sveriges medlemskap i Nato, fortsatt mangler presidentens underskrift

1 Like

Som @Christian er inne på så er det ikke lett å finne frem i tall. budsjetter, og lover og regler som gjelder for Bidens fullmakter som president, og hvilke midler han rår over. Har prøvd å grave litt mer, og ser at:

"On August 14, 2023, the Department announced the first of several packages utilizing previously authorized PDA Authority. During DoD’s regular oversight of their execution of previous Presidential Drawdown Authority for Ukraine, they discovered that they had been incorrectly overvaluing the weapons and equipment in previous PDAs that had been authorized or Ukraine. DoD then undertook a review using the appropriate accounting method, which restored $6.2 billion that can be used under Congressionally authorized drawdown authority to provide arms and equipment to meet Ukraine’s urgent security requirements. Min utheving.

Hvor mye av disse midlene som er brukt, og hva som gjenstår totalt etter et halvt år aner jeg ikke; ser tallet 4-5 milliarder bli brukt av flere, men ingen har så vidt jeg kan se lagt frem noen kilder på dette.

Republikanerne i Kongressen har, som det fleste har fått med seg, fått beskjed fra Trump om at ingen ny pakke skal vedtas. Jeg velger allikevel å tro på at det løser seg, og at en eller to republikanere bryter ut, og stemmer med demokratene.

Uansett ser jeg vedtaket fra august 2023 som et klart tegn på at Biden-administrasjonen ikke, aktivt eller passivt, søker å undergrave støtten til Ukraina. Tvert i mot.

Så vil jeg bare kommentere på diverse påstander om at jeg hater Trump, og nærmest forguder Biden og mener han gjør alt rett. Nei, jeg hater ikke Trump, og det har jeg sagt før, men jeg misliker mannen sterkt, og mener han utgjør en ekstrem trussel for Vesten og NATO.

Biden har også sine klare feil og svakheter, og som jeg også har skrevet tidligere så skulle jeg ønske demokratene fant en annen kandidat, men utgangspunktet for min opprinnelige kommentar var at jeg etterspurte kilder som kunne bekrefte hvor mye av et evt. handlingsrom Biden hadde unnlatt å benyttet seg av.

2 Likes

Langt over 100 maskiner igjen. Det er 100 før mange.
Det er nok værre før ryzzland å få piloter til å fly oppdragen. Så moro er det ikke å bli skudd ned. Kan ju gå greit med katapultstol og fallskjærm, men det er ikke sikkert.

5 Likes

Tett og ofte observert to fallskjermer etter uttak av disse flyene, så jeg vil tro det er over 50% sjanse på å komme fra det med blåmerker og prolaps.

4 Likes

Sorry, my bad! Trodde det var snakk om A-50.

russerene har dessverre bedre katapultseter enn Martin-Baker-setene som er standard i vestlige fly

Mens vi venter på USA så tenker jeg dette sender et viktig signal om at EU er der for Ukraina. Så får vi bare håpe at det er nok som en start på det nye året.

image

12 Likes

https://www.reuters.com/business/energy/russia-bans-gasoline-exports-6-months-march-1-2024-02-27/

Kryssposter denne her. Ukraina som har fucket til nok russisk raffineri kapasitet?

Russland som ikke skal eksportere bensin på 6 måneder.

16 Likes

Enda en god nyhet.

image

18 Likes

You may want to turn, but you can never go back!

Russian forces keep on being destroyed in large numbers, especially when exposed in open field. This “road of death” south of Novomykhailivka, Donetsk Region, is only the latest edition of that Russian tradition in this war. Along this small section of the road more than 20 Russian vehicles have been eliminated.
image

8 Likes

La oss få se tommel ned fra de som er uenig, og tommel opp fra de som er enig. Er ikke verre enn det. Kalles frihet til å uttrykke meninger man har kontroll over, og TK er en arena for meningsbrytninger under kontrollerte former. Peace out!

image

7 Likes

Hvem tjener på dette mon tro? Får håpe det ikke er sant, men tror dessverre det stemmer ut fra hva jeg har lest tidligere.

image

Svært god oppsummering av hva administrasjonen kan gjøre uten kongressen.

7 Likes

Men stemmer det?

Disse to svarene til en deling av artikkelen hevder det ikke er en mulighet (og fremstår troverdig).

https://x.com/ColbyBadhwar/status/1762598211942768819?s=20

Samme diskusjonstråd, vedr. PDA:

https://x.com/man_guz_/status/1762722747703046635?s=20

I følge disse kan Biden altså verken gi bort overflødig utstyr, eller bruke av PDA-potten.

Det er noe som skurrer, og den enkleste forklaringen slik jeg ser det er at Biden ikke kan gi bort noe særlig mer. Så er jeg vidåpen for en dystrere konklusjon hvis fakta peker mot det.

3 Likes

I 1973 sendte Nixon 100 stykk topp moderne F-4 Phantom II jagerfly til Israel, ved å benytte akkurat denne klausulen om å erklære de overflødige (selv om de ble tatt fra en operativ avdeling). Det er med andre ord presedens for at presidenten kan gjøre dette.

Edit:
Nixon sendte mye mer enn jagerfly, men jagerfly er en interessant parallell til de ekstra F35 som Biden nylig sendte til Israel.

8 Likes


Dette er et viktig spor, få ruzzerne til å betale for begge sider av krigen!

12 Likes

Litt mer om hvordan Ukraina sine angrep på russiske raffinerier har gått.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1762843996336820645

4 Likes

Nå må Russland kjappe seg å sende soldater til Transnistria for å beskytte dem fra slemme Moldova og NATO :anguished:

1 Like

Bør sees, selv om man ikke er enige med Tucker:

Fordi det er et kvalitetsintervju på linje med det han gjorde med Putin?

2 Likes