Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Sikkert snart kjørbar igjen - NOT :boom: :boom: :boom:
image
https://x.com/front_ukrainian/status/1762143039361884267?s=20
:ukraine:

2 Likes

Sendes de tilbake til Russland, så kan det vel slå både negativt og positivt ut:

  • Det blir mere kanonføde tilgjengelig for Putin. Negativt.
  • Flere ressurssterke krigsmotstandere. Positivt.

Drar de til Thailand, Tyrkia eller Mexico, har det kanskje ikke så mye å si.

4 Likes

Og dette er jo det alle de fornuftige i diskusjonen også mener. Problemet er at noen stadig skal ta opp diskusjonen hvor det kun er trump trump trump som er problemet.

3 Likes

ruSSIan telegram reported that 2 Su-34 jets either crashed or were shot down by #Ukraine today, near Henichesk, #Kherson Oblast. If true, this brings the total number of planes crashed/show down today to 4.

Venter på bedre kilder. Har vært litt overivrige kilder de siste ukene spesielt etter at A50en ble skutt ned.

Men hvis dette stemmer begynner det å bli alvorlig for russerene. De har ikke SÅÅÅÅ mange Su34 i flygbar tilstand.

16 Likes

Men bryr Johnson seg? Neppe.

1 Like

Dette forsøket på parodi treffer spikeren på hodet for min del, og jeg forstår ikke at det er mulig å se det på noen annen måte. Det er heller ikke mangel på fagfolk som sier akkurat dette.

Bidens håndtering hittil er ikke noen løsning, men heller ikke et akutt problem.

Ironisk nok så får sikkert Trump mer fart på løsningen (et selvstendig Europa), men med en helt vanvittig risiko og en helt annen verden som resultat.

6 Likes

Har sett noen kilder opererer med ett nedskutt fly.

Det er problematisk for Russland å ha færre oppgraderte A50 tilgjengelig. De skal ha flydd mye like før større angrep med droner og kryssermissiler. Sannsynligvis for å kartlegge hvor ukrainske luftvernradarer er plassert.

Med færre A50 fly tilgjengelig, blir trusselinformasjonen for de andre flyene som opererer i området skjeldnere oppdatert.

8 Likes

-Source: The Guardian, quoting Macron at an informal summit on Ukraine in Paris, reported by European Pravda

Details: Insisting that Russia’s defeat is absolutely essential for peace and security in Europe, Macron said that Europeans need to put their money where their mouths are and make firm plans to build strong defensive capabilities independent of America.

When asked about the possibility of continuing to support Ukraine in the context of the US presidential election in November, Macron said “we cannot wait for the outcome of the American elections.”

Mye prat på denne franskmannen, men han har selvsagt rett
Europa bør lett hamle opp med Russland hvis de blir enige og får opp farten
Skulle forresten bare mangle når Ukraina ofrer liv og helse

16 Likes

En kan si så mye en vil, men en kommer ikke utenom at hadde det ikke vært for Trump hadde hjelpepakken på 60 millarder dollar nå vært stemt igjennom.

7 Likes

Jeg tror ikke det er mange her som er uenige i det. Akkurat nå er det imidlertid Biden som er president, og da er det naturlig at det også diskuteres hvilke muligheter Biden har til å gi militær hjelp til Ukraina

(Om jeg ikke husker helt feil, så kalles dette å ha to tanker i hodet samtidig. Det tror jeg at vi er kapable til her.)

7 Likes

Dersom du tross alt er enig i at Trump er verre enn Biden når det gjelder støtte til Ukraina og kanskje også Nato, er ikke det da grunn god nok til å ikke støtte nyvalg av Trump? Jeg kan bare ikke skjønne at noen som så sterkt støtter Ukraina som jeg har inntrykk av at du gjør, kan heie på Trump?

13 Likes

Trump er en katastrofe for Ukraina. Men sitter og med en følelse på at Bidenadministrasjonen bruker situasjonen i et politisk spill som koster mange liv i Ukraina. De kunne definitivt gjort mer.

7 Likes

De kunne gjort mer, men vil heller si at det er Trump som bruker det i et spill. Han er ikke interessert i at Biden får til en dritt fram mot valget. Da framstår Biden dårlig. Så sant ikke folk gjennomskuer akkurat hvor vanskelig han gjør seg.

En ting Biden administrasjonen kunne gjort var å godkjenne mer avanserte våpen tidligere. ATACMS, F-16 eller bedre fly. Jeg krysser virkelig fingrene for at Ukraina får gripen. De virker bedre enn F-16.

5 Likes

Det ser ut til at det var to fly som be skutt ned.
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/1b1cdhr/ukrainian_military_destroyed_the_second_russian/

8 Likes

Totalt bygget.

Number built 155+ (7 test and 148+ serial aircraft

Minst 20 tapt.

30-50% av flyene som er igjen er til enhver tid inne til service. og disse flyene skal dekke hele russland.

Begynner å tynnes ut.

10 Likes

Det legger et betydelig psykologisk press på de gjenværende pilotene også. Det øker den mentale slitasjen, og dermed også sannsynligheten for å gjøre feil. Ikke bare ved fronten, men også ved landing eller andre manøvre i tryggere luftrom.

11 Likes

Apropos ruzzerne som blir hevet ut fra Sri Lanka som ble nevnt tidligere i dag. Grunnen er tydeligvis ren rasisme og svart økonomi, men det burde man kanskje ikke være veldig overrasket over.
image
Fine folk → :face_vomiting:

12 Likes

Sri Lanka trenger virkelig skatteinntekter, så jeg forstår frustrasjonen. Jeg kjenner flere fornuftige og hyggelige folk fra Russland, men det er kanskje ikke de man legger mest merke til.

Gruppedynamikken blir også en faktor, når det er mange på ett sted. Da er det lettere å opptre som om man er hjemme. Man forblir også lettere i informasjonsboblen hjemmefra.

I en slik setting blir gjerne stereotyper forsterket på begge sider.

4 Likes

Kaster ut russere og ukrainere faktisk, selv om om det er langt færre ukrainere der. Russerne har avholdt en lite sympatisk “whites only”-fest på en nattklubb.

2 Likes

https://x.com/joohnchoe/status/1762185000076906531?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

Da kan det potensielt endelig skje noe med støtten fra usa.

8 Likes