Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Følger akkurat samme mønster som tidligere og det er jo litt skremmende. Er Putin gal nok? Tror det.

2 Likes

-Volodymyr Zelenskyy, President of Ukraine, participated in an informal summit of about 20 states on 26 February. The summit was organised by Emmanuel Macron, President of France, to search for ways to support Ukraine further.

Håper det kom noe positivt ut av dette

Det virker umiddelbart mye bedre og mer pålitelig at Ukraina produserer det de trenger selv så langt det lar seg gjøre. Og at Vesten gir dem penger istedet for våpen slik at de kan produsere sev inne i Ukraina. De har lange tradisjoner med våpenproduksjon

11 Likes

Om Putin skulle klare å få noen soldater inn i Moldova, vil han neppa klare å forsyne dem. Intensiv krigføring er veldig ressurskrevende, og krever et betydelig logistikkapparat. Dette må inn etter at området og veien dit er sikret. Å holde en slik kanal åpen er trolig utenfor Russlands kapasitet i dag.

Siden dette er en komplisert operasjon, kan han ikke bruke “engangssoldater” rekruttert fra fattige land. Heller ikke mobiliserte. Da gjenstår en liten gruppe av erfarne og godt trente soldater. De har han neppe råd til å sende på et enveisoppdrag.

Edit:
Jeg tror at grunnen til at de som styrer dette området ønsker innlemming i Russland, er at de innser at de er sjanseløse militært sett. Det siste håpet de har, er at Russland skal true med atomkrig.

4 Likes

Men hvem er det de opplever seg sjanseløse imot? Det er vel ingen som truer Moldova (bortsett fra Russland selv)? Eller tenker du at Transnistra anser seg sjanseløse overfor Moldova?

2 Likes

Moldova har fått en del militært utstyr fra vesten i det siste, men det jeg tror regimet i øst for Dnistr frykter mest er ukrainske styrker. Ukrainerne reiser gjerne til Afrika for å jakte på russiske soldater, så de er no ikke tunge å be dersom Moldove trenger litt hjelp.

5 Likes

Moldova har også grunn til å ta tilbake transnistra, så unngår de å ha en russisk kontrollert destabilisator som nabo.

5 Likes

Det ser ut til at forsyningskjedene for ukrainske produsenter utvikler seg bakover i Europa også.
https://mil.in.ua/en/news/british-company-to-produce-tracks-for-ukrainian-armored-vehicles/

2 Likes

Fritt Ukraina samler inn penger til utstyr som går direkte til de ukrainske styrkene og sivilforsvaret. Leveransene består av klær, biler, overvåkningsdroner og strømgeneratorer. Vi frakter utstyret direkte til mottakerne i Ukraina.

Frittukraina har levert Støtte for rundt 40 millioner kroner til fronten. Alle bidrag over 500kr kan trekkes fra på skatten. Hele beløpet går uavkortet til å hjelpe ukrainerne.

17 Likes

Men har du sett at det er flere på forumet som hevder at Demokratene med Biden holder tilbake støtte til Ukraina, inklusive deg selv?

Koker det nok en gang ned til hva som påståes her om at Biden har andre muligheter til å gi støtte til Ukraina, som han ikke benytter seg av, uten et snev at referanser eller link til troverdige kilder som kan forklare og/eller bekrefte disse påstandene?

1 Like
5 Likes

“Radoslaw Sikorski oppfordret Mike Johnson til å tillate en avstemning om å godkjenne en sårt tiltrengt hjelpepakke til Ukraina og la til at ansvaret kommer til å ligge hos Johnson dersom Russland seirer.”

15 Likes

Biden kan bruke av en pengepott som kalles Presidential Drawdown Authority. Der er det 4-5mrd USD å ta under diverse vilkår. Sannsynligvis kan disse pengene brukes på ATACMS til Ukraina.

Noen likestiller dette med republikanernes blokade, men jeg har til gode å se «fagfolk» som f. eks. Phillips P.Obrien etterlyse bruk av disse midlene spesifikt. For meg fremstår det som en politisk motivert kritikk.

Jeg skulle gjerne sett at Biden ga mer, men jeg mistenker at det er mer enn bare feighet (det har åpenbart vært en faktor) som legger bånd på donasjonene.

5 Likes

Anbefaler at man lar debatten om biden ligge. Man kommer ikke til enighet uansett. De som har lest vet at det ligger muligheter for administrasjonen til å levere mer enn de gjør idag. Og de som hater trump mener det er han som blokerer alt.

1 Like

France will supply Ukraine with 250 thousand attack drones by the end of the year, - Lecornu

Drones will be equipped with fragmentation explosive devices and AI. They are autonomous, find targets themselves, identify them, and then carry out detonations.

Dette er ganske spennende. Og fryktelig skummelt.

17 Likes

Oops.

6 Likes

Som jeg påpekte så er det for de norske Trumpister/ høyreekstremister om å gjøre å gi Biden skylda for manglende støtte til Ukraina, og det er beviselig og godt dokumentert feil. Det som er riktig er at Trumpistene ikke VIL støtte Ukraina militært. Demokratene og flere EU land gir dog ikke det materiell som ville avgjøre krigen i Ukraina sin fordel innen relativ kort tid. Som jeg skrev så sender USA Israel 25 nye F35; Hadde de gått til Ukraina, og om de urimelige restriksjonene EU/USA hadde blitt opphevet, så ville krigen ta slutt ( sammen med de andre våpensystemer jeg nevnte).

Trumpistene vil ikke støtte Ukraina, og viser derfor fingeren til hele Europa. De norske Trumpister og høyreekstremister vil få problemer med å bortforklare at de støtter et opplegg som setter Europa i stor fare. De velger altså sosiopaten « grab you by the pussy» som er heltidskriminell, menneskehater, syk i huet osv. fremfor fred. Sagt på en annen måte: De elsker Trump mer enn livet til alle i sine nettverk. Man må være ordentlig kjukk i huet om man som europeer blind elsker denne sosiopaten, når han utsetter oss med vilje for krig i Europa ( og da snakker vi om millioner av liv som kommer til å gå tapt.).
Sosiopaten og hans rævsleikere er farlige høyreekstremister, og det ser ikke ut til at noen av disse har lest en eneste historiebok.
Dette innlegget ble, som alltid når man kritiserer de ekstreme Trumpister i Norge, først skjult av andre skribenter, noe som skjer automatisk når de klager, men deretter så fikk disse også støtte fra administrasjonen, som mente at dette var trolling​:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:.
Min påstand er at å stemple dette inlegg som trolling er POLITISK; Alle innlegg som ikke støtter opp under Trumpister ( som er ekstremister) blir sensurert.

11 Likes

Heh, men du skulle ha siste ordet? :crazy_face:

Lar den ligge som om vi nok ikke er spesielt enige. Problemet mitt her er at lover og regler rundt dette er ganske kompliserte og det foregår nok endel spill på bakrommet både rundt Ukraina og Israel. Jeg ser ikke helt for meg at republikanerne vil stoppe støtte til Israel, men ser for meg at de kan finne på å stoppe støtte til Ukraina.

Samtidig, jeg tenker at Biden helt klart har kunnet gjort mer tidligere. Om han nå begynner å bli rimelig fastkjørt.

Kort sagt, jeg er ikke imponert over Biden og enda mindre imponert over Trump, speakeren og republikanerne.

13 Likes

Kan jo bli interessant hvis Ukraina får nok gripen til at Russland ikke kan fly nær grensen eller over Krim.

11 Likes

Ser ut til at det kan bli aktuelt og sende Europeiske soldater til Ukraina . Men sender de jagerfly, og langtrekende missiler, og raketter, tror jeg det ikke er nødvendig .

12 Likes

Hvor drar denne gjengen videre?
image
Ante for øvrig ikke at tallet i Sri Lanka var så høyt :exploding_head:
https://x.com/Azovsouth/status/1762206780786921527?s=20

4 Likes