Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Var ikke jernmalm sånne strategiske greier under 2 verdenskrig…?

Imens bruker norske journalister spalteplassen ved den første avsporingen til å vurdere hva effekten på Rema 1000 og juleposten er…

9 Likes

Ruzzerj… holder på som f… akkurat nå…vær du trygg. La oss utvise alle vi vet om og så må vi få tak i alle de andre!

4 Likes

Ser ut som det stemmer:

«Jeg vil begrense meg selv til å si at disse samtalene tilsier at flere Nato- og EU-medlemsland vurderer å sende sine styrker til Ukraina på bilateral basis», sa Fico etter et møte i Slovakias nasjonale sikkerhetsråd, og sitert av Reuters.

– Dette er et møte med en åpen dagsorden. Temaet er situasjonen i Ukraina, og et ønske om bedre samarbeid for å imøtekomme deres behov. Det er åpnet for mange innganger. Men det som er nevnt her, er ikke en aktuell tilnærming for oss, sier Støre til VG.

4 Likes
24 Likes

Da har Putin i det minste klart å samle Europa på en måte vi vel knapt har sett gjennom historien? Var vel neppe dette han håpte på da han invaderte Ukraina? Nå er det vel kun Trump igjen som er hans siste håp om mer splittelse i Nato…

11 Likes

Jeg tviler på at det skjer, grunnet frykt for eskalasjon med atomvåpen, men dersom det skulle skje så trenger ikke ammunisjonslagrene bli avgjørende. Selv om Europa ikke har nok artilleriammunisjon til å fortsette som nå et år til, så har Europa et flyvåpen som sannsynligvis kan utgjøre en forskjell før Ukraina går tom for ammo.

4 Likes

Endelig.

1 Like

Høres helt sprøtt ut. Om noen sender egne soldater burde ihvertfall det sikres skikkelig overtak teknologisk og utstyrsmesssig. Ikke nå når russerne har begynt å snu det i sin favør…
Galskap om det ofres egne soldater. Det er jo allerede sannsynligvis mange nede som opererer utstyr og driver med opplæring, men dette hørtes mer alvorlig ut.

1 Like

Blir spennende å se utviklingen her. Har Russland kapasitet til å slåss på enda en front. Hvordan har de tenkt å få forsterkninger inn i dette området?

https://x.com/TheStudyofWar/status/1762122848183742608?s=20

1 Like

Det som også blir spennende, er i hvilken grad Vesten vil støtte Moldova på samme måte som de har gjort med Ukrania. Min antagelse er at dersom Russland går inn i Transnistra så får de gjøre det nesten uten motstand, på samme måte som den gang de gikk inn i Krym.

Hvordan ser du for deg at russerne skal komme seg til Transnistria?
De har ikke mange soldater der. Bare et stort og gammelt ammunisjonslager, og noen lokale karer som har fått russisk statsborgerskap.

4 Likes

Det vil selvfølgelig være utfordrende, men umulig tror jeg ikke det er dersom Putin bestemmer seg for det. Luft- og sjøinnsetteinger er en mulighet.

Hvordan skal de klare å sende noe som helst sjøveien? Det er jo ikke noe kyst der. Fly er også ganske utelukket, ville blitt skutt ned.

7 Likes

Russland har ikke klart å operere fly over ukrainskkontrolert land det siste halvannet året. Når Russland må holde jagerbomberne sine 50 km bak fronten, er det rent selvmord å sende store transportfly.

Sjøveien er kanskje enda værre. Ikke bare må de få fartøyene sine forbi ukrainske droner og antiskipsmissiler, som dekker den nordlige delen av Svartehavet. De må også komme seg i land på en minelagt kystlinje, med ukrainske soldater.

Landgang på befestet strandlinje krever luftherredømme. Det har det russiske flyvåpenet neppe mulighet for å oppnå i vestenden av Svartehavet.

Dessuten begynner det å minke på både langangsfartøy og eskortefartøyer i den russiske svartehavsflåten. I dag tør de knapt å runde sørspissen av Krym.

8 Likes

Hvis Moldova ønsker å gå inn i transnistra, så får de den støtten de måtte ønske av Ukraina. Så kan Russland, som et tegn på godvilje slutte okkupasjonen.

bilde
Her kommer de nesten helt inn til grensen. Men det er mulig som andre skriver at denne kystlinjen er minelagt, og at russiske landgangsfartøy før de kommer dit er eksponert for ukrainske sjødroner. Men jeg utelukker på ingen måte at Putin har snakket med sine generaler om dette.

1 Like

Utløpet av Dniestr er 2 meter dypt eller noe sånt, er det småbåter du tenker russland skal snike under en av Ukranias viktigste strategiske broer?

4 Likes

Om noen vil støtte Nordmenn som leverer utstyr til fronten

https://x.com/Veteransforukr1/status/1762203607821115823?s=20

4 Likes

Nei, kanskje ikke. Men jeg føler meg som sagt ganske sikker på at Putin & Co har sett på muligheten. Dersom Putin åpner strid på enda en front, vil vel det også bety at Ukraina og Vesten får enda en front å konsentrere seg om.

Eneste måten inn i transnistria for Russland er via fly. Over fiendtlige land.

2 Likes