Jeg tenker at bildet bør nyanseres litt. På det strategiske planet har Russland blitt bedre. De har en stort sett fungerende logistikk, og de har blitt mye bedre til å treffe strategiske og taktiske mål. (Det mumles fra USA om tilgang til kinesiske satellittdata.)
Når vi ser på prestasjonene ved frontlinjen, så har de gått ned. Russland utfører bare veldig enkle angrep, og soldatene deres klager over dårlig koordinering med artilleri og EK. Dette indikerer et fallende treningsnivå. I forhold til nivået tidlig i krigen, så er det ikke lengre sikkert at Russland klarer å gjennomføre et gjennombrudd, selv om de skulle få hull på frontlinjen.
Jeg har ellers merket meg at Russland har mistet mere artilleri hver dag de siste ukene, enn de typisk har gjort tidligere. Noen snakker om bedre vestlig motartilleri, men det har Ukraina hatt i lang tid. Den eneste nye faktoren jeg kommer på, er at Ukraina åpenbart har fått nye og bedre enveisdroner med vinger. Disse har vi sett videoer av fra angrep på luftvern et stykke bak fronten, så det virker sannsynlig at de også tar ut artilleri.
Vi ser altså to forskjellige bilder. Et strategisk, der Ukraina mangler luftvern og byer og kraftverk ødelegges med missiler og glidebomber. Og et fra fronten, der Russland mister mye folk og materiell. Det er lett å henge seg opp i bare ett av bildene.