Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Treffer du glidebomben med 12,7 eller tyngre skyts, så vil som sagt vingene på glidebomben bli fubar og vil falle ned før målet. Problemet er å se og sikte seg inn i løpet av de få sekundene man har.

Helt enig i at det neppe funker å bruke missiler mot det, koster for mye.

Også som sagt, det er de russiske flyene som må stoppes. Å ta dem ut på bakken med droner virker som en billig løsning.

4 Likes

Vest har kryssningsmisiler som kan slå ut allt av flyplasser som ryssland har. Får de ikke opp noe fly blir det ikke noe glidebomber heller.
Men det er tynt med leveranser og USA vill ikke hjelpe Ukraina med dette, uten klager på Ukraina da de prøver å forsvare seg.

7 Likes

Er videoen her legit?

https://twitter.com/KarlisAncans/status/1778140449787531401

For det gir ingen mening.

In Operation Desert Storm, a ground offensive was supported with extensive air strikes on every significant element of Iraq’s dual-use power, communications, transportation, and industrial sectors. In a war that had the potential to become protracted, it made sense to destroy Iraq’s ability to refine oil and produce ammunition, as well as its stockpiled reserves. At the same time, U.S. Air Force planners sought to cause only temporary damage to Iraq’s economic infrastructure by precisely targeting easy-to-replace elements of key facilities rather than destroying such facilities outright.

Yet, these plans were thwarted by standard operating procedures that were deeply ingrained in the military community. Wary of underestimating Iraq, Desert Storm planners inflicted massive damage on the country’s economic infrastructure. For example, instead of targeting rapidly replaceable electricity transformer yards and refined oil storage sites, U.S. forces destroyed hard-to-replace generator halls and cracking (distillation) towers.

3 Likes

En av mange sider som påpeker at Russland vinner krigen om ikke Trumpistene sender pakka Biden har godkjent og som er for det meste ammunisjon

Videoen er legit.

1 Like

Jeg tror jeg er enige med de som sier at Biden administrasjonen er noe av det verste USA har sett.

3 Likes

På den annen side: Hvis de sier dette offentlig, men bidrar til gjennomføring (teknologi, etterretning) av slike angrep bak kulissene, så er det nøyaktig det Russland ville gjort i samme situasjon og nøyaktig den typen tvetydig kommunikasjon som har vært etterlyst.

Hvis Biden taper valget pga. høy oljepris forårsaket av Ukraina, så er det jo også unektelig å skyte seg i foten.

4 Likes

Ser det pumpes ut propaganda rundt de russiske glidebombene. Da mistenker jeg også at effekten er mye dårligere enn ønsket

2 Likes

Hvorfor tenker du Zelensky nevner det da?

Jeg tenker glidebombene sammen med overtak på artilleri har gjort at Russland har kunnet ta Aadviika. Ukraina har såvidt jeg kan se et godt overtak når det kommer til droner.

At russerne spinner videre på det av våpen de har som fungerer tenker jeg er rimelig naturlig. Samme når det kommer til artilleri. Russland vil ikke at vekten skal legges på at de ikke klarer å forsvare seg mot ukrainske droner med kort og lang rekkevidde.

3 Likes

At venstre og høyre hånd i USA ikke har samme mål og tankegang er nok dessverre en realitet. Hvis du ser på amerikanske ex-militære som kan snakke fritt, så skjønner du jo at de gjerne ville gjort mye mer.

Når man hører på offisiell amerikansk retorikk, så høres det wishy-washy ut. Til tider fullstendig bak mål. Til tider i riktig retning.

1 Like

Må bare protestere litt mot gjentatte skrivefeil i denne tråden. Respekt for geografiske skrivemåter og uttaler er viktig. :slight_smile:

Norsk: Avdijivka
Ukrainsk: Авдіївка

Hvis man leser det på norsk så blir det ganske korrekt ukrainsk uttale.

1 Like

For å være ærlig, med ukrainske stedsnavn, så satser jeg på å skrive så folk skjønner hvor jeg snakker om. Rettskriving får bare være. Kyrillisk kan jeg ikke lese og mesteparten av kildene er engelske og selv da varierer det hvordan det blir skrevet…

2 Likes

Fordi man aldri nevner ting som fungerer ekstremt bra. Man spiller heller på ting som fungerer dårlig slik at fienden gjør mer av det dårlige.

1 Like

Tjah…

Så du tenker det er grunnen til at Ukraina ikke nevner dronene sine noe særlig? :thinking:

Jeg tror Zelensky nevner de feltene Ukraina trenger hjelp til.

4 Likes
  • Som et resultat av luftrekognosering i området rundt bosetningen Zorya ble fiendens 2S6 Tunguska-luftvernsystem oppdaget. En RAM X loitering ammunisjon ble avfyrt mot det oppdagede målet. Som følge av brannskader ble målet kritisk skadet.
    Flere andre angrep med samme type ammunisjon vises i en ny video fra den ukrainske SBU som viser ødeleggelsen av ulike luftvernsystemer: To Buk-kjøretøyer, et Buk-radarkjøretøy, to Tor-systemer, en Strela-10 og en (annen) Tunguska, som er en samling av russiske mobile bakke-til-luft-systemer, muligens for å understreke at ingenting stopper dem.

:astonished:

Jeg så for litt siden en dokumentar om amerikanske operasjoner mot oljeinstallasjoner i Romania som var alliert med tyskland under krigen. Dette var visst det mest luftbeskyttede området til den siden pga høy prioritet for de allierte.

1 Like

kanskje postet tidligere…

2 Likes

EU-land sies å ha 100 Patriotsystemer, Ukraina ber om 7. Burde det ikke være mulig å få lirket frem det antallet uten å vente på Kongressen i USA?

Astraia Intel on X: “WHAT A FUCKING LEGEND. :ukraine::eu: A DECISION TO SUSPEND THE PROCCESS OF APPROVAL FOR THE EUROPEAN COUNCIL’S BUDGET UNTIL UKRAINE IS GIVEN 7 PATRIOT SYSTEMS WAS SUPPORTED BY 515 MEPs. https://t.co/WNfbHujDDT” / X (twitter.com)

19 Likes

Dems har utvilsomt en jobb å gjøre med å rydde opp i egne rekker etter hvert som russerne fortsetter med å forsterke sine målrettede angrep mot energiforsyningene i Ukraina.

US Asst Secretary of Defense Wallander exposed for not understanding the Laws of Armed Conflict by implying Ukraine is committing war crimes by striking Russian oil refineries.

6 Likes

Trodde dette var klarert med USA ? Men vi får håpe de nå får flyene snart.

2 Likes

Att man inte bara kan skicka planen ändå? Om USA klagar så kan man ju bara låtsas inte förstå, eller neka till att man skickat iväg planen.

4 Likes