Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Våger pelsen ---- Flere løgne fra fronten :confounded: – Vurder selv

Ruskiieees slider ved fronten

Dansken

1 Like

Hvilken verdi har tall fra russisk hold?
Eneste man vet med sikkerhet er jo at de ikke er riktige.

7 Likes

Hvilken verdi har tall fra ukrainsk hold?
Sannheten ligger vel et sted i mellom, men hvor…

1 Like

Ukraina har lite å tjene på å levere falske tall. Tallene de har levert har konsekvent ligget innenfor de tall andre har levert.

Så er spørsmålet. Har det noe å si hva Ukraina melder? Russland mobiliserer og mobiliserer så noe skade gjør de.

Og tallene på ødelagte kjøretøy med mer, blir jo stadig bekreftet av 3dje part osint.

8 Likes

Kom nu med noget konkret i stedet for — du gætter og tror, vi andre ligger fakta på bordet.
Kom nu med de rigtige tal — i stedet for at kalde os for løgner, fordi tallene ikke passer Herren :confounded:

Dansken

2 Likes

Vi er nok ikke motstandere her egentlig. Jeg er bare skeptisk til tallene. Leser flere steder og det virker for høyt.

Dette blir bare synsing og oppgulp bingo.
Det tilfører tråden fryktelig lite.

Ukrainske tall og vestlig etterretning (både amerikansk og britisk) er ganske samkjørte i hvor mange russiske soldater som er satt ute av spill.

At du bruker russiske tall, kombinert med egen magefølelse, viser bare at du bør justere gangsynet.

7 Likes

Regner med at det da logisk følger at Russland også har lite å tjene på å levere falske tall.

Stoler ikke en millimeter på russerne så viste til artikler på Wikipedia siden der de la på en god del. Prøver bare å finne reelle tall og det synes vanskelig.

Hadde det bare vært så enkelt. Men Kremlin må jo fremstå som den sterke, og det av tall de har kommet med har vært enkle å avvise som rimelig oppblåste og falske.

500 Himars de har tatt ut nå?

3 Likes

Når du ikke vet, så går du ut høyt med denne påstanden?
Ærlig talt - synes du tråden trenger argumentasjon utifra magefølelse?

2 Likes

Bør ikke Ukraina fremstå som sterke??

De er underdog, bare det at de har overlevd frem til nå, på det som skulle være en 3 dagers konflikt viser hvor sterke de er.

At tonnevis med osint kontoer ettergår alle russisk tap viser jo også at det som postes av Ukraina er helt innenfor margin of error.

10 Likes

Det høres ut som du snakker om relativ styrke når du sier at “ukrainerne er underdogs og at det er en prestasjon bare å overleve”, og ikke absolutt styrke.
At Ukraina har har gjort det bra i forholdt til handicapet i golf, eller unngått å bli knocket ut av Mike Tyson i ringen. I en krig er jo absolutt styrke det viktigste for resultatet.

Uansett, min greie er at jeg ikke stoler på russiske tall, men jeg tar også ukrainske tall med en stor klype salt.

Det er krig, og propaganda er et viktig og nyttig verktøy i krig, for begge parter vil jeg mene.

Jeg vil også anta at propaganda-delen først og fremst er myntet på egen befolkning, dernest fienden.
Det er all mulig grunn til å få egne tap til å fremstå som minimale, for motsatt hjelper ikke på motivasjon og rekruttering. Jeg tror soldater, enten de er russiske, eller ukrainske er motivert og frykter nogen lunde det samme.

Og dessuten, det fremstår for meg som et paradoks at tross for at vesten er bedre enn Russland på alle måter; teknologisk, strategisk, politisk, moralsk, you name it, så er vi altså totalt underlegne Russland på propaganda.

1 Like

Det er slett ikke noe paradoks når du ser på kulturelle forhold. I vesten undersøker frie medier og enkeltpersoner det som serveres fra myndighetene, og diskuterer og konfronterer. I Russland havner du i fengsel om du sier noe som myndighetene ikke liker.

Sannhet er noe du i Russland må justere etter narrativet som til enhvær tid måtte gjelde. Slik har det vært i generasjoner i Russland. Det fasinerende er at Ukraina tok en helt annen vei da Sovjetunionen kollapset. De har hatt en fri presse, som har hatt svært mye galt å gripe fratt i. Mektige mennesker har blitt utfordret, og fortsetter å bli utfordret. Lederne i Ukraina er av denne generasjonen som har vokst opp med fritt ordskifte, mens Putins ledergruppe er fra sovjettiden.

10 Likes

Ny flybase angrepet i natt. Håper det gikk med en del fly/helikoptere.

https://x.com/ukraine_map/status/1780460006921412791?s=46&t=Dws1eNOezXbZjw6nx8Uebg

15 Likes

Ukrainere snakker om at det var lagret en del våpen og ammunisjon ved flyplassen. Noen hevder at det var lagret Zircon hypersoniske missiler der.

@astraiaintel
:ukraine::crossed_swords::ru: The majority of the stockpiled “Zircon” hypersonic missiles, which were destroyed during today’s strikes in Crimea, are believed to have been intended for launching at Kyiv. This is how you save lives

14 Likes


Dagens tall, så får man jo tro på hva man vil.

7 Likes

Fin liten video:


https://x.com/EuromaidanPR/status/1780484376742011131

NB - Er det en bedre måte å få delt disse twittermeldingene på? Bruker Opera og Safari nettlesere, men kan jo bytte.

9 Likes

Hvordan mener du? Ryzzlande leverer ju falske tall om allt annet. Så hvorfor skulle just tallet kring stupede/sårade soldater vare ens i nærheten av korrekt da ikke noe annet er det?