Med tanke på hvor mye innovasjon det har vært under denne krigen, så er det kanskje ekstra vanskelig å spå for de som er grundig opplært i militære doktriner.
Den her avtalen er mer eller mindre ferdig på forhånd. Sjekk det kroppsspråket til Lavrov på vei ut av flyet i Saudi Arabia. Dette lover ikke veldig bra.
Men det er klart, gutten deres gjør så mye bra for Russland hver dag, så hvorfor ikke være fornøyd.
Blir spennende å se når USA trekker tropper tilbake fra Øst-Europa. Blir det med i avtalen nå?
Antakeligvis vil endel sanksjoner mot Russland bli fjernet.
Ja målet til Russland er en re start med usa midt opp i helvete i Ukraina.
Det verste av alt at med Trump & co så få de nok det til, så står Europa alene mot russisk aggresjon
Det er kun hva som er det beste for USA som gjelder nå, og de bryr seg ikke om langsiktige geopolitiske forhold
Dette er et mareritt som utspiller seg
Det ser ikke bra ut for Europa nå
Helt enig, og rapporter som dette hjelper jo ikke (samarbeid i Arktis ) :
Vi får håpe dette stemmer i det minste.
– Jeg hørte fra en russisk kilde at samtalen mellom Putin og Trump på telefon ikke var spesielt hyggelig for Moskva. Kilden er Alexei Venediktov, redaktør for den tidligere uavhengige radiostasjonen i Moskva, og som er kjent for å ha gode kontakter innad i Kreml. Han sa at denne samtalen hadde vært ganske ubehagelig for Putin, fordi Trump
hadde lagt veldig press på Putin. Hvis det stemmer, så er det ikke nødvendigvis en kjempeseier for Kreml, i hvert fall ikke i forhold til innholdet i en eller annen avtale med
Ukraina, mener Bukkvoll.
Det er tydeligvis minst like viktig for Trump å «Make Russia Great Again» som «Make America Great Again»
Høres mistenkelig likt ut som noe man gjerne vil lekke ut. Om alt bare ser ut til å være seiere for putin vil jo Trump se ut som en taper og alle “avtaler” gjort bli forkastet.
Og om det er Russland eller Ukraina som regjerer over alle dområdene med de verdifulle mineralene USA vil ha, er vel ganske likegyldig for Trump så lenge han får tilgang til dem.
Virker som USA er i ferd med å innta samme holdning til det hele som Kina.
Tenker kun på egne interesser
Flott verden vi lever i
Jeg har ment lenge at Trump er bearbeidet og samarbeider med Putin/Russland. Dette samarbeidet startet tilbake i 87. I det siste føler jeg det blir lagt brikker i det puslespillet hele tiden. Leste på en eller annen nettside noe sånt som " Det er umulig å skjønne det Trump holder på med, helt til du innser han jobber for Putin. Da skjønner du alt"
Sikkerhetssituasjonen i Europa med samarbeid USA er ferdig(Russland jubler). Men håper i det lengste at det blir en ok avtale for Ukraina. Ukraina og Zelensky fortjener det.
The Telegraph: Trumps krav til Ukraina
Før Russland og USA møttes i Saudi-Arabia for samtaler om Ukraina i dag, avslørte Trump sine krav til Ukraina.
En kontrakt som ble sendt til Zelenskyj i forrige uke, kommer med betingelser som ligner en kolonisering av Ukraina, skriver The Telegraph.
Trump krever blant annet en «tilbakekalling» på 500 milliarder dollar fra Ukraina.
Det er mer enn Tyskland betalte i krigserstatninger etter andre verdenskrig.
Ifølge avisen gir kontrakten USA nesten evigvarende økonomisk kontroll.
“… understand our concerns …”, vi har vel alle skjønt hva putin vil ! Vi bare har vel bare ikke giddet å høre på det sludderet, Ukraina var ingen trussel for sin nabo i øst.
Det er fint å se at mannen som stod i FN for to år siden og fortalte verden at Butsja-massakren var ukrainske skuespillere nå behandles som en likeverdig. Og det er klart at når diplomater bare ett nivå under de to diktatatorene møtes, så er det fortsatt ikke “reelle” forhandlinger
Klarer ikke å få denne ut av hodet.
Betyr dette at USA får ta Grønland og ruzzland ta Svalbard?
Det er vel neppe telling av isbjørn, sel og vågehval de er bekymret for. Stoltenberg/Støre & Co, care to comment…
Dersom Europeiske land virkelig kommer på banen og overbyr USA, blir det interessant å se hvordan Trump reagerer. Han kan gå begge veier. Med Russland, eller med Ukraina. Han kommer uansett svakere ut.
Sanksjoner uten USA ikke fungerer. Russiske selskaper kan da bare gå via amerikanske selskaper. Hva skal Europa gjøre da, sanksjonere de amerikanske selskaper?
Det hadde vært veldig interessant. Europeiske investeringer i USA utgjør etter det jeg forstår den største blokken av utenlandske investorer i USA.
Kommer det noe med kvalitet fra det kontinentet uansett?
Jeg har noe programvare vet jeg, men ellers er det stort sett europeisk og asiatisk…
Er det så enkelt at den oransje apen bare i bunn og grunn er en fascist med beundring for sterke menn og diktatorer? Når det nå ikke er “noen voksne” hjemme i adm. i USA, viser han sitt sanne jeg som en hvilken som helst mafiaboss og driver med skitten utpressing av Ukraina som ligger med brukket rygg og kjemper desperat for frihet og selvstendighet!! Motbydelig!! Nå må Europa stå sammen om VERDIER som betyr noe, demokrati, menneskeverd, likeverd og ANSTENDIGHET.