Nei, det er ikke så mye EU eksporterer til USA, bare for 500 mrd euro og import for litt over 300 mrd euro i 2023. 20% av eksport, 14% av import.
Jeg har solgt alt av globale aksjefond fordi det er mer enn halvparten amerikansk. Flyttet til Europa og Norden og ser etter mer diversifisering i Asia. Det blir kanskje ikke lønnsomt, men jeg tror det reduserer risiko.
Tror ikke en økonomi som avlyser rettssikkerhet, helsevesen og vitenskap vil gå veldig bra på sikt, men uavhengig av det så føles det bedre å ha pengene i Europa. Ville du plassert pengene i Russland før krigen?
Oppfordrer andre til å vurdere det samme.
Jeg for min del synes at vårt naboland ruzzland IKKE har rett til å ha stående militære styrker eller atomvåpen. Synes NATO skal bry seg like lite om hva ruzzland mener om dette, som ruzzland legger vekt på mitt synspunkt om ruzzisk militære
Edit: Komiske Ali sin ruzziske fetter hadde visst mer på hjertet:
Dette er helt OK, for NATO er verdiløst og den kommende EU-hæren vil være en bedre sikkerhet.
Og det der resonerer 100% med Trump og MAGA-folket
Vi er nå på full fart mot en verden der USA og Russland er offisielle allierte (mot Kina i Trump sitt hode og mot Europa i Putin sitt hode) og der risikoen for en væpnet konflikt der USA står mot Europa og rest-NATO er helt reell. Men før det kan skje så tror jeg Trump må skifte ut en del av generalene sine.
Ja, og det er bare fasinasjon
Han har også en betydelig propagandajobb foran seg for å få med seg befolkningen.
Har sagt det før: Takk og pris for at de samtidig rundstjeler sin egen befolkning og gjør en spektakulær rivningsjobb også innenlands.
Med full kontroll over propagandamaskineriet som er det eneste 50% av befolkningen forholder seg til, så kommer det til å ta lang tid før den gjengen tar det innover seg - om noen gang
Noe Vance sa i talen sin var at europeere måtte ta mer ansvar i Europa så USA kunne fokusere på andre problem områder.
Blir naturlig å tenke at han mener Kina.
Et interessant spørsmål utenriksminister Wang Yi fikk i Munich var om Kina kunne kutte import av olje og gass fra Russland for å sette press på Russland.
Han svarte da at hvis de ikke kjøpte fra Russland. Hvem kunne tilby Kina det behovet for energi og uten å bruke det som økonomisk og politisk pressmiddel mot Kina i fremtiden.
Ganske logisk sett fra et kinesisk perspektiv.
Ikke at jeg tror tanken er tenkt, men det ville ikke vært så dumt for USA å ha et greit forhold til Russland I så måte.
Et annet land som også importerer mye energi fra Russland, er India. De kjøper også mye russiske våpen ,men har i det siste gått over til å kjøpe mer våpen fra Vesten.
India forsyner også Russland med teknologi
Hvor mye press blir det lagt på India fra Vesten om stopp av handel eller være med på sanksjoner? Jeg vil tippe det er lite.
India er også en grei alliert å ha i Asia.
Mye interesser som ødelegger for en god fredsavtale for Ukraina.
Europa ville hatt bedre av en forsvarsallianse som forplikter mer en EU samarbeidet.
Et Europa som ikke kan samarbeide vil alltid tape mot land som Russland, USA, Kina, India osv.
Kan Europa operere som en enhet, så kan det være annerledes.
God tilgang til energi blir bare viktigere i fremtiden. Bare å sette i gang bygging av kjernekraft først som sist.
Har ingen tro på at dette gjelder Svalbard (dvs. i denne sammenheng). Det er vel bare Trump som mener at det er “et hav” mellom dem, og det er forsåvidt riktig - bare at det er snakk om ca. 3 kilometer. Når alt er frosset til kan man vel også gå mellom USA/Alaska og Russland/Sibir (Diomendesøyene i Beringstredet).
Har derfor mer tro på at det gjelder området rundt Nordishavet.
Vanskelig å vite med opportunistiske og tidvis irrasjonelle mennesker. Godt mulig at det ikke i hodet på Trump nå. Men ruzzerne kan nok fort vekk bruke samme retorikk rundt Svalbard som Trump bruker om Grønland, og om USA forgriper seg på Grønland så er vel all-bets-off og NATO historie.
Jeg har heller ingen tro på at Trump tar for seg Grønland (og indirekte Danmark) med makt. Det er som du er inne på retorikk (for å overbevise) Danmark om at Grønland står seg bedre under USA, eller at et selvstendig Grønland lener seg på USA. Det er for å komme Kina (først og fremst) i forkjøpet slik at man ikke får en tilsvarende situasjon som med Panamakanalen.
Det virkelig ur-komiske er alle som har gått fem på og løftet frem Trump som Mor Teresa forkledd som en orange ape. Eller sagt på en annen måte; en president som aldri starter kriger og således er synonymet for anti-krig. En president som sikrer en fredeligere verden.
Som kunne vært en mulighet om geopolitikk var like simplistisk som spillet Ludo i en verden som omfavnet den sterkestes rett. Sannheten er at så godt som enhver krig i stor grad er et resultat av tidligere feilhåndteringer, enten på diplomatisk, politisk, økonomisk eller militært nivå. Og da hjelper det fint lite at Trump aldri har sendt soldater inn i en krig når han bereder grunnen for ragnarok x antall år frem i tid.
Støtter dette hundre prosent. Survival of the fittest. Dumb money gir bort sitt til smart money er standard.
Apropos Romerrikets fall som @WernerVonHaussenberg var inne på i går: Dette her blir jo temmelig likt gladiatorkampene i Colosseum hvor slaver kjempet til døden for å distrahere massene fra politikken
Man tror jo først det er en vits, men så er det sant!
Absolutt! Det er godt å være enig i blant (selv om vi faller ned på ulike løsninger) .
Rasjonalet som ligger i bunn er at jeg skal sikre mine verdier best mulig for fremtiden. Jeg skal bo i Norge og sannsynligvis betale for meg med NOK. Om USA går 10-gangeren eller 0,1-gangeren er irrelevant for meg så lenge jeg kan betale for meg i Norge.
Så mener jeg at det er selvskading å gi kapitalen sin til de som bruker den mot deg.
Fremtidig økonomisk samarbeid og globale energipriser. Jækla kjeltringer
Hva hører man på Fox News? Jo, at Zelensky er illegitim.
Expert reveals why Zelenskyy is in a legal conundrum as US, Russia hold peace talks
Former defense intelligence officer Rebekah Koffler[Født i Russland] joined ‘Fox & Friends First’ to discuss why Putin won’t negotiate with Zelenskyy on a possible peace deal and the NATO secretary general’s plea for EU countries to bolster defense spending.
Samme ekspert lirer av seg at Ukraina har 1 million døde eller dødelig skadede menn.
Virkelig nøytral dekning fra FoxNews altså.
Hvis noen lurte, så droppet f.eks. UK valget i 1940 og holdt først valg 5 år etterpå.
In the event of actual ceasefire negotiations, Russia and its proxies will try to leverage legitimacy concerns, effectively using them as another bargaining chip.
At FoxNews her går for en russiskfødt ekspert sier litt om hvilken vei vinden blåser på høyresiden i USA.
Er nok endel i fox news som er betalt av Russland. Litt sånn tenent media opplegg.
oppsummering fra dagens møte…
Sammendrag:
Samtalene mellom Russland og USA i Riyadh, Saudi-Arabia, varte i fire og en halv time den 18. februar. Ifølge den russiske siden vil Moskva og Washington arbeide for å skape betingelser for et møte mellom Russlands leder Vladimir Putin og USAs president Donald Trump.
Yuri Ushakov, Putins utenrikspolitiske rådgiver, uttalte at samtalene mellom de amerikanske og russiske delegasjonene “gikk bra” og at de hadde blitt enige om å fremme bilaterale forhold. Et møte mellom Putin og Trump er imidlertid usannsynlig neste uke, og det kreves mye arbeid for å fastsette en spesifikk dato.
Ushakov nevnte også at “separate team” av amerikanske og russiske forhandlere vil begynne å kommunisere om Ukraina “i sin tid”.
Bakgrunn:
Forhandlingene mellom de amerikanske og russiske delegasjonene begynte i Saudi-Arabia den 18. februar. Partene vil diskutere økonomisk samarbeid og “spørsmålet om den ukrainske løsningen”. Ukrainas president Volodymyr Zelenskyy har uttalt at Ukraina ikke vil delta i de kommende samtalene i Saudi-Arabia og ikke vil anerkjenne noen avtaler gjort om Ukraina uten Kyiv’s involvering.
oppdatering…
Sammendrag:
Utenlandske diplomatiske kilder nær samtalene mellom Russland og USA i Saudi-Arabia har understreket at USA og Russland foreslår en tretrinns fredsplan som inkluderer våpenhvile, valg i Ukraina og deretter signering av en endelig avtale. Imidlertid ble ideen om valg senere avvist, og det ble forklart at Russland presset på dette punktet.
Flere utenlandske diplomatiske kilder fortalte Fox News at USA og Russland vurderte å holde nye valg i Ukraina som en nøkkelbetingelse for å lykkes med forsoningsprosessen. En annen amerikansk kilde myknet denne uttalelsen og forklarte at valget kunne bli en del av fremtidige forhandlinger, men ikke på dette tidspunktet.
Det hvite hus har ennå ikke kommentert denne uttalelsen, men det forventes snart.
Flere utenlandske diplomatiske kilder fra den ukrainske siden sa at Putin vurderer sannsynligheten for å velge en marionettpresident som ganske høy, og at enhver kandidat bortsett fra den nåværende presidenten i Ukraina vil være mer fleksibel og klar for forhandlinger og innrømmelser. Trump er klar til å akseptere ethvert valgresultat, inkludert muligheten for valg av en pro-russisk marionett. Trump og Putin anser sjansene for at den nåværende presidenten i Ukraina blir gjenvalgt som lave.
Etter møtet ble de amerikanske og russiske delegasjonene enige om å “ta opp irritasjonsmomenter i vårt bilaterale forhold” og fortsette arbeidet med å forberede forhandlinger om den russisk-ukrainske krigen.