Jeg vet at det er rasjonalet. Taper du avkastning i forhold til andre så taper du kjøpekraft selv om du øker beløpet på kontoen. Og takk og lov for det.
Domstolene står sterkt in the US, her har Trump tirret opp litt for mange med å både overse rettordre og iverksette ulovlige presidentordre. Det vil få et etterspill og prosessen er i gang.
Så før det når generalene, så når det domstolene, men ut fra demonstrasjonene i går så er det jo lov å håpe at folket stopper facismen før den gjør ubotelig skade i et havarert demokrati
(Det sagt, dess mer jeg ser på hva de har gjort, gjør og prøver å få utført nå, så ser jeg at innenriks, så går Trump administrasjonen brutalt fort frem, og har tydelig en plan om å sette statsapparatet ute av stand til å stoppe “presidenten” )
Rubio om ukraina-krigen - VGTV
" - Verden bør takke Trump"
Føles litt som når 15 000 mennesker hyllet Chamberlain, som kom med følgende erklæring:
“My good friends, for the second time in our history, a British Prime Minister has returned from Germany bringing peace with honour. I believe it is peace for our time. We thank you from the bottom of our hearts. Go home and get a nice quiet sleep.”
Selv om man alltids kan håpe at Trump får tryllet frem et balansert avtalerammeverk som kan danne grunnlaget for et varig fritt Ukraina.
Det virker som delegasjonene i Saudi Arabia har tålt lukten av hverandre. Selv om den ene part luktet Borsjsjt og den andre parten Hamburger. Eller kanskje det var Mohammed bin Salman Al Saud som truet med å torturere dem på det verste og kutte dem i småbiter hvis de ikke kom fram til noe positivt
Det kan virke som en god begynnelse. Personlig håper jeg Putin og russerne ikke vil fortsette å forlange å få beholde alt de har erobret og vel så det. Da vil nok forhandlingene strande
At Ukraina må se langt etter Nato-medlemskap bør en vel akeptere
Hvis en skulle være litt offeniv så var det nå at Vesten burde sette inn støtet med en skikkelig offensiv. For Russland virker veldig svake for tiden
Kan ikke Kina invitere EU og Ukraina til fredssamtaler nå
Bare en drøm jeg hadde…
Ja, ikke sant? Har ikke fulgt så mye med i tråden så beklager om det er tatt opp tidligere, men to stormakter har altså «fredssamtaler» uten en av partene det gjelder (Ukraina). Veldig merkelig?
Akkurat som med utspillene Trump hadde om Gaza virker det for meg som at dette handler om hvor mye penger USA klarer å skvise ut av Ukraina ved en eventuell deal, mer enn at de er så opptatt av at krigen tar slutt (det blir en indirekte konsekvens).
Saken er jo den at ruskiene har sikkret sig mot invasjon. Gjenom at vare et efterblivet møkkaland med ditto innbyggere, så der det ikke noen andre land som vill ha med dem at gjøre.
Dersom de største landene i Europa gjør alvor av snakket om å støtte Ukraina med flere hundre milliarder Euro, kan USA komme til å få en mindre sentral rolle.
Ukraina sin industrielle kapasitet er stor, og hovedsakelig bremset av finansielle faktorer. Det bygges også nye fabrikker i Ukraina, i partnerskap med vestlige våpenprodusenter. Situasjonen er en annen enn for to år siden, både for Ukraina og Russland.
En forsvarsindustri i Ukraina under en prorussisk president bekymrer meg, Trump og Putin ser ut til og ville ha valg i ukraina. Da må virkelig europa stå 100% bak zelenski
Her må jeg innrømme at jeg ikke helt har forstått hvordan disse unngår å bli truffet av russiske missiler. Bygges de under bakken? Er det nok luftforsvar?
Rheinmetall som bygger fabrikk stiller med latest and greates skyguard, eller hva de nå heter.
De som moser ned droner
Droner er nå en ting, men cruise missiler? Ballistiske missiler?
De beskyttes nok med Ukraina sitt langtrekkende luftvern.
– Vår holdning til tilstedeværelsen av styrker fra Nato-landene, om det er under utenlandsk flagg, under EU-flagget eller annet, er ikke endret. Det er selvfølgelig uakseptabelt for oss, sier Lavrov.
Typisk russere som tror de kan diktere alt. Vesten burde aldri åpne opp for sanksjonene før de har tatt et oppgjør og betalt krigserstatning til Ukraina.
Erdoğa just threw down the gauntlet—Turkey backs Ukraine’s FULL territorial integrity.
Turkey ain’t just some side player in this. They control the Black Sea. They control NATO’s southern flank. And now, Erdoğan is making it clear: Russia’s land grab is not up for negotiation.
Ukrainian President Volodymyr Zelensky met with Turkish President Recep Tayyip Erdogan in Ankara. During their meeting, Erdogan said that his country would be an “ideal” place for talks on ending the war, and stressed the importance of Ukraine’s territorial integrity. After the meeting, Zelensky commented on the talks held between the United States and Russia in Saudi Arabia on ending the war, which did not include representatives from Ukraine, and said that "the negotiations should not be conducted behind our backs. Turkey and Europe should also be involved in them.
Gode signaler fra Tyrkia
Nå
01.01.2025
Vanskelig å fullstendig stoppe noen som ikke bryr seg om tap. Ukraina gjør noen motangrep her og der og tar bittelitt tilbake av og til, men har vel basically vært på defensiven siden de tok en bit av Kursk for en tid tilbake.
Pussig hvordan disse sanksjonene “ikke har noen effekt”, “har hjulpet Russland å bli mer uavhengig” og samtidig er høyeste pri å få fjernet.
I forhandlingene fremover vil det nok bli sagt mye for å komme frem til noe midt i mellom. Det virker som om veldig få har skjønt dette selv om det er standard Russland og standard Trump.
Avtalen kommer til å få 50 klovnefjes akkurat her inne. Men vil bli hyllet av over 5 milliarder mennesker nesten uansett hvordan avtalen ser ut så lenge det blir fred og Ukraina består som selvstendig med alle ressursene de nå besitter.
Akkurat dette punktet som Ukraina tok var etbefestet “strongpoint”.
Med fallende antall russiske angrep de siste måndene, ser det ut til at Russland har kulminert.
I førforhandlingene har Ukraina blitt kastet til ulvene av både Trump og Russland, presset til nyvalg der de kan få installert en Putin marionett, og tvunget til å undertegne en avtale med USA som påfører dem større belastninger enn Versailles traktaten, i praksis full kontroll over den ukrainske økonomien. Alt dette skjer etter at Russland har ført en tre år lang angrepskrig, og etter at både USA og Russland tidligere har gitt sine “forsikringer” i Budapest-avtalen. Ingenting tyder på at Ukraina vil få verken en god avtale eller et kompromiss kun et diktat på russiske premisser.
Ja, fordi ingenting sier “selvstendighet” som å bli tvunget til nyvalg under press fra en angriper, få en Putin marionett innsatt, og bli bundet av en avtale som gir USA full kontroll over økonomien… samtidig som USA pleier sitt forhold til russland