Det må jo være full oppstandelse i USA over dette? Eller har de blitt helt apatiske der borte?
Til og med en tidligere britisk forsvarsminister går ut og påpeker åpenbare feil i det som Trump sier. Det ser ut til at Europeiske politikere er forbi det stadiet der de forsøkte å blidgjøre Trump. Ting endrer seg hurtig nå.
Donald er mer trygg på avtale etter samtalene startet…
Jeg har forventet mye merkelig og irrasjonelt, men det har blitt ekstremt absurd, milevis fra hva man kunne tenke seg til.
Håpet er at Russlands krav er så harde, at en avtale blir umulig.
Jeg har tidligere vært inne på at Trump sine økte krav % til Nato har vært for å skape splid/splittelse.
Hvis den her sagaen utvikler seg vil vel også Stoltenberg sin smisking med Trump sette hans tid i litt dårligere lys.
Hadde europeiske NATO-land brukt 2% av GDP på forsvar fram til 2022, så hadde de hatt mye mer å forsyne Ukraina med og situasjonen kunne godt vært en helt annen.
Bare se på f.eks. Tyskland.
Selv i 2023, så brukte de bare 1,5%. I 2024, så ble det i juni 2024 estimert til 2,12%.
Hadde Europa vært sterkere i 2022, så ville neppe Russland ha angrepet. F.eks. ved å ha brukt 2% av GDP i årene 2014-2022 hvor det var klart at Russland kunne finne på å angripe europeiske land. I stedet, så fortsatte Europa å selge militært utstyr til Russland.
Hvor mye av dette spetakelet skapes for å få Europa til å bruke mer penger på forsvar, slik at USA kan rddusere sitt? Tinnfoliehatt på; er dette avtalt spill fra det millitærindustrielle komplekset i US? Håper virkelig Europa utvikler sin egen kapasitet og unngår us våpen.
Dere husker vel GoT-karakteren Little Fingers beste sitat “Chaos is a ladder”?
Og – uten noen sammenligning forøvrig – hva greia var i Tyskland 1932-33-34?
tl;dr er at haugevis av interessegrupper / maktmennesker m.m tenkte Dolfy Dolf kunne være en egnet rambukk / redskap for deres egne personlige agendaer. De trodde de kunne kontrollere ham. Som alle vet utmanøvrerte Hitler dem for sin egen personlige agenda.
Jeg spør meg selv om det vi ser på nå er en variant av samme historie? Altså, at det befinner seg krefter i kulissene bak Trump som tenker at han er en rambukk / redskap for egne agendaer er vel neppe noe folk vil være uenig i, men er greia her at disse kreftene egentlig skjønner at å kontrollere Trump (spesielt der han befinner seg kognitivt nå) i liten grad går an så:
Trump er en rambukk for å komme seg inn. I posisjon.
Trump får gå totalt off the rails, slik han gjør nå, f.eks med degginga for Russland. Vil den gjennomsnittlige amerikaner virkelig godta at Russland er “venn” nå, etter å ha vært motpol og fiende i nesten et århundre?
Hvem vet. Ikke jeg. Men det kan bli kaos. Skikkelig kaos.
Så kommer disse kreftene inn og sier “nå må noen voksne overta her”.
Jeg bare spør meg selv.
Det er ikke på tapetet. Det har ligget på rundt 3,4% endel år nå og går neppe ned. Hvis man tror på USA, så kan det være de håper Europa rydder opp i Europa, så kan de fokusere på Stillehavet og Kina.
Har du sett på FoxNews i det siste? Maks degging for Russland der. Kan de bare få noen andre som fiende, f.eks. Kina, så er de helt ok med å ha Russland som venn.
Er jo ikke lett å vite hva man skal tro, men i denne uttalelsen hevdes det at det skal reduseres.
https://www.google.com/amp/s/www.cnbc.com/amp/2025/02/13/defense-stocks-drop-after-trump-says-defense-spending-could-be-halved.html
Dette med valg i Ukraina blir hypotetisk, men som et tankeeksperiment; første valgrunde gir Zalhunzny 24%, Zelensky 16% og Timosjenko 12%.
Men ingen har sagt at de stiller til valg, og Poroshenko er terrormistenkt.
Minner meg om hvor GB var i mellomkrigstiden. De var store til havs og ville ikke at andre skulle bygge seg opp til å kunne matche dem, så hvis alle gikk med på å ikke øke i størrelse, så ville de fortsatt være størst.
Det er en del demonstrasjoner, men mesteparten av de demokratiske lederne virker helt sonambulante.
Republikanerne for opptatt med å kysse ringen til Musk og obligarkene.
Hvis man vil ha en kilde til det:
I motsetning til den lynende kompetente gjengen i Saudi, er det nok lite Zelensky vil mer enn å slippe å bli gjenvalgt , og heller ta seg en tur på stranda med kone og barn. Se bare på den enorme forandringen i ansiktet hans.
God link! Så mye betydde Ukraina egentlig… Hvem nevnte liten støtte fra Europa da?
Germany, the UK, and the US, for example, have mobilized less than 0.2 percent of their GDP per year to support Ukraine, while other rich donor countries like France, Italy, or Spain only allocated about 0.1 percent of their annual GDP.
Germany’s tax subsidies for diesel fuel (‘diesel privilege’) cost taxpayers three times more per year than Germany’s military aid for Ukraine.
When looking at the government budgets in most European donor countries, Ukraine aid over the last 3 years looks more like a minor political ‘pet project’ rather than a major fiscal effort,” says Christoph Trebesch, head of the Ukraine Support Tracker at the Kiel Institute.
Men de har holdt mange fine taler da! Vi følger med!
Alle er enige om at Europa burde ha gitt mer tidligere, så der slår du inn en åpen dør.
Men til dine “analyser” som du skryter av over her - hva annet har du gjort i denne tråden enn å heie på, og forsvare Trump i alt han gjør?
Det viser med andre ord hvor lite som skulle til for å stoppe den russiske hæren.
Zelensky har vel sagt at når krigen er over vil han ikke stille til gjenvalg.
Edit rettelse han har sagt at han ikke vet om han vil stille til valg enda. Nesten så jeg tror han ser an de andre kandidatene.
De bryr seg nok ikke nok