Ikke noe galt med Heier imho. Eller Palle. Ev. andre norske yrkesmilitære. De treffer litt. De bommer litt.
Det jeg primært biter meg merke i hos dem – som hos mange andre som også er ute og uttaler seg – er at de har en besynderlig evne til å mene at forklaringen ligger på egen hjemmebane: Vi sitter ikke ved bordet fordi vi ikke har bygget opp militæret vårt – “feilslått politikk de siste 30 år”.
Så det han egentlig sier er jo at vi skulle begynt å tenke på dette i midten av 1990-årene. For da kunne vi sittet ved forhandlingsbordet nå. De av oss som opplevde disse årene kan vel skrive under på at militær oppbygning var et godt stykke unna det forestillingslandskapet vi levde i da. Altså, vi trodde jo at vi levde i The End of History. At demokratiet var alle nasjoners naturlige endepunkt. Og hvorfor skulle vi ikke det, der og da? Der og da var det sånn. På samme måte som hvis man hadde intervjuet en glassmanét for 500 millioner år siden, så ville den sagt at den var evolusjonens naturlige sluttpunkt. For den var jo det. Der og da (ikke noe flisespikkeri om trilobitter nå, jeg orker ikke sjekke eksakt).
Spør du meg – som selvfølgelig også mener at løsningen ligger på hjemmebane – så er generaltabben at Europa
a) lar kleptoprosessen i Russland begynne
b) enabler den ved la oligarkene plassere pengene sine i europeiske banker
c) ikke jobber på som faen for å få installert ordentlige demokratiske verdier i et land som aldri har vært i nærheten av å være demokratisk
d) ikke setter tydelige grenser mye mye tidligere, f.eks 1. Tsjetsjenia-krig.
e) ev. faktor jeg ikke klarer å tenke på i forbifarten
Poenget er at dette aldri hadde måtte kommet til dette om grep hadde vært gjort lenge lenge før. Mye billigere grep enn å bruke haugevis med penger på militær oppbygning. Og alle hadde hatt det bedre. Ukrainere, russere, europeere osv…