Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Jeg har ikke gjort det så mye. Det jeg har drevet med er voksenopplæring og forklaring av banalt enkle sammenhenger. Jeg har ikke skrevet så mye om hva jeg mener, men mer forklart det som skjer. På den måten var jeg en av få som har spådd riktig om presidentvalget og om Ukraina krigen/fredsprosess.

Det handler ikke så mye om å skrive akkurat hva jeg mener. Hvor lite viktig er ikke det? Men å forklare hva som skjer og gi mitt intrykk til hva som er reelt og hva som er fake news. Hva som er realistisk og hva som er urealistisk. Hva Trump mener og hva han ikke mener.

Hvis jeg skriver noe om hva jeg mener personlig, så starter setningen med “Jeg personlig mener at”. Men hvis du googler forumet så finner du få slike innlegg i president eller Russland tråden.

3 Likes

At du og Trump deler et virkelighetsfjernt syn på verden og hvordan ting henger sammen er ikke noe å skryte av.

6 Likes

Hva som er virkelighetsfjernt og ikke, er noe DERE finner ut av akkurat nå…

Her i tråden har jeg hørt at
a) Ukraina kan vinne krigen.
b) Trump vil ikke klare å få til en fredsavtale. Jeg ble mobbet for å tro at det kunne skje før august 2025.
c) Europa vil ikke godta a, b eller c. Men får ikke være til stede ved bordet engang.
osv.

2 Likes

Ikke sett på Fox nei. Men takk for at du orker.

Noen her (inkludert deg Christian) som har noen tanker om hvorfor Kina skulle være å foretrekke som fiende over Russland? Er det rett og slett fordi Kina er en mye større trussel mot USA enn Ru?

1 Like

Jeg ser på CNN hver dag og dere anklager folk for å være på Twitter, men dere kan ikke selv få dere til å se på Fox engang? Ikke så merkelig at det er mye naivitet å spore.

Er det ikke virkelighetsfjernt å si at Ukraina kunne unngått krigen ved å forhandle frem “en deal”? Er det ikke virkelighetsfjernt å si at Ukraina er selvforskyldt krigen? Er det ikke virkelighetsfjernt å be dem betale tilbake $500 mrd?

Ingen fredsavtale er signert og det er 5.5 mnd igjen til august.

Og siden du nevner at du aldri har skrevet din personlige mening. Hva er i så fall din personlige mening? Fra A til Å i hele denne konflikten?

Hvem mener du har skylden i krigen?

Hva mener du burde vært gjort for å unngå den?

Hva mener du har gått galt underveis?

Hva mener du vedrørende at Trump forlanger 50% av ressursene til Ukraina?

Hva mener du vedrørende argumentet at Ukraina har fremtvunget krigen pga de ønsker NATO medlemskap, men at Finland og Sverige har søkt og fått innvilget uten konsekvenser?

Hva mener du, personlig, Trump har rett i når det kommer til de siste dagers utsagn? Og hva mener du han tar feil om?

Hva mener du om den sterkestes rett til å forsyne seg og angripe andre land som man vil uten konsekvenser?

Hva mener du om nyhetene CNN og Fox serverer? Hva er det som er bra med dem og hva er mindre bra?

Hva tenker du Norge bør gjøre om Russland bare tar krav på Svalbard?

Her har du et par spørsmål du kan begynne å utdype om din personlige mening. Så får vi avklart her og nå differansen på hva du tror kommer til å skje vs hva du mener om alt og ingen ting.

23 Likes

a) Det er fortsatt et helt åpent spørsmål om Ukraina kan «vinne krigen» på slagmarken

b) Det er vel nettopp færre og færre som tror at det Trump og Putin holder på med nå vil resultere i en fredsavtale som vil aksepters av Ukraina og resten av Europa. Krigen kommer dermed til å fortsette helt uten støtte fra USA

Og så blander du begrepet virkelighet med hva du forer hjernen din med fra X og YouTube igjen. At Trump sier det gjøre det ikke sant -veldig ofte stikk motsatt. Som jeg skrev i går (og slettet like etterpå) har jeg null tro på at du plager deg selv med å se CNN live jevnlig. At du har et behov for å skrive det nå får meg til å tenke at jeg hadde rett.

10 Likes

These Are The Countries That Have Sent The Most Aid To Ukraine | ZeroHedge

Kanskje åpne artikkelen før du blir helt Fox News? :joy:

Foretrekke? Russland er ikke en aktør som kan true USA som “top dog”. Det kan Kina med sin enorme industrielle kapasitet. Hvis Russland taper krigen i Ukraina, så vil Kina være den ubestridt sterkeste makten i Eurasia. Hvis Russland vinner krigen i Ukraina, så vil de kunne gjøre at Kina ikke føler at flanken deres er helt trygg.

6 Likes

Eh. Vi har hatt denne samtalen før. Hvor du mener jeg skal svare for andre enn meg selv. Jeg har anklaget deg for mye. Men ikke det. Så det er en stråmann som vanlig.

Jeg har fulgt med på Fox før med et sosialantropologisk øye. Har vært interessant å beskue den medievirkeligheten magalittene lever i. Men nå er vi der at dem (og du) ikke kan hjelpes. Liten vits å prøve å få rabiesinfiserte hunder til å hente pinner, liksom. De(re) trenger noe annet.

Fox er dermed også der at det er ca. like interessant som å lese tyske aviser i 1942. Ikke noe poeng å prøve å forstå lenger. Dere får bare holde på.

Før eller senere kommer dere til Stalingrad. Før eller senere blir det vinter.

Og da innhenter virkeligheten dere. Virkeligheten foretar en stk gigantisk knipetangsmanøver.

Og dere blir fanget i gryta.

Så kan du stille deg spørsmålet om de sultende, omringede soldatene som var overlatt til sin skjebne der trodde like steinhardt på det narrativet de hadde levd i på felttoget østover?

Jeg venter. Ikke i spenning.

27 Likes

Det har jo en viss underholdningsverdi å se Fox news i et par minutter, men etter det så er det mest trist og slitsomt. (Fox er “regimets” propaganda kanal numero uno)

5 Likes

Man har jo vanskelig for å forstå hva som har skjedd med “The Party of Reagan”, men det finnes noen lyspunkter:
image

Apropos Fox, så er vel “halvparten” nå rekruttert til regjeringsapparatet, så det holder vel å se en presskonferanse med Hegseth.

5 Likes

Slik jeg oppfatter situasjonen i amerikansk politikk, så er det nå Monroe-doktrinen til Henry Kissinger som gjelder, og «Kina som er skurken.»

Mens under Biden og Obama var det Zbigniew Brzezinski Doktrinen og «Russland som er skurken.»

Henry Kissinger sa vel at «keep your friends close, but your enimies closer», så kan man diskutere hva som er riktige avstander i de nye relasjonene, og hvor galt det er blitt.

Jeg tror det er grunntanken.

2 Likes

Selvfølgelig kommer han unnan dette. Sterk støtte før Trump i USA. Ikke så att alle støtteg han, men mange. Og av de som ikke støtter er de fleste ikke interessert.
Spørs snarare hvor lenge det tar før ledende europeiske politikere må begynne å tale klarspråk.

2 Likes

Det ser ut til at ukrainerne har konkludert med at disse lyspunktene har for lite innflytelse.

“I have started negotiations with European leaders, and I believe that they will be ready to finance the Armed Forces of Ukraine if the US does not do so.”

8 Likes

Fullstendig håpløst, men flere forstår nå. Må få lest bøkene til Craig Unger.

Nå må Støre og Europa slutte å «følge nøye med» og reagere som om USA er ute av NATO.
Trump er langt galere enn jeg fryktet. Vi får håpe vi kan ønske USA velkommen tilbake om 4 år.
Skulle gjerne hørt om Trump mener at USA er skyld i 9/11 siden de ikke inngikk en deal med Bin Laden da flyene kræsja.

19 Likes

Her i tråden har jeg hørt at
a) Ukraina kan vinne krigen.
b) Trump vil ikke klare å få til en fredsavtale. Jeg ble mobbet for å tro at det kunne skje før august 2025.
c) Europa vil ikke godta a, b eller c. Men får ikke være til stede ved bordet engang.
osv.

a) Helt til Trumpen tar en 180 grader og kaster hele driten ut vinduet, mens han står og raver om at Presidenten har 4% oppslutning og USA har brukt hundrevis av mrd, mye mer en Europa. Noe som er enkelt å motbevise. Men hva betyr vel det, det er jo postet på X. Hvor alt som blir postet fra Musk eller Trump er de facto sannhet… Du skryter av å kunne filtrere fake news og åpenbare feil. Men når det kommer fra Musk eller Trump så ser det ut til detyte filteret ditt svikter…

b) Er ikke noe problem å få til en avtale hvis man sitter på begge sidene av bordet, og parten det forhandles om er sendt på gangen… :joy:

c) Skal avtalen ha noe tyngde og relevans må man ha med Europa og Ukraina. Enhver avtale som blir forhandlet på bakrommet av USA og Russland er ikke robust nok. Iallefall ikke når det ser ut til at USA har bøyd seg bakvendt for å ta imot hva en Russland kommer med. Og når dem i tillegg sier at dem ikke vil fokusere like mye på Europa som tidligere. Blir jo helt merkelig spagat å sette seg selv i.

Først sier dem at Europa må ta mer eierskap i sin egen sikkerhet, noe som er helt fair. Samtidig har man friskt i minne om Trumps egne uttalelser at han ikke ville løfte en finger hvis Russland gjorde noe aggresjoner mot land som ikke nådde % målet han satt.
Samtidig har Hegseth nå sagt at en militær tilstedeværesle i Ukraina må dekkes av Europa selv… Ok. Og noe aggresjon mot disse ville ikke dekkes av artikkel 5…

Så basicly går dem på siden av hele NATO, diskuterer så hvor, hva, og hvordan ting skal løses. Trekker seg så ut av hele driten, mens Europa skal bli sittende å holde kostnader og risiko…

Er jo ingen åpenbare grunner her for at Europa og Ukraina skal si ja til noe sånt. USA viser tydelig allerede at dem backer ut.

Hvis løsning blir som Russland og USA skisserer er det bare spørsmål om tid før Russland gjør klar for runde nr 2. Og denne gang uten at USA involverer seg, ref mangel på artikkel 5 ved angrep på Ukraina og fredsbevarende styrker.

Hvis resten av Europa og Ukraina setter ned foten, USA trekker seg, så er Russland fremdeles på hælene militært sett.

Man kan få 2 utfall her:

1: USA styrer showet, og durer på med en løsning som mest sannsynlig blir midlertidig, Russland bygger seg opp igjen og kjører runde 2. Risiko her er at Ukraina skaffer seg atomvåpen igjen for å sikre sin egen suverinitet. Samtidig øker potensialet for hybrid krigføring i Europa, spesielt i eldre østblokkland.

2: USA trekker seg, Europa tar faktisk tak i støtten og gir det som trengs. Stopper det opp i Russland kommer man ut i andre enden med en betraktelig styrket Europa, med Ukraina integrert i forsvaret.
Miltærindustrien er oppe og kjører, og man er betraktelig mindre avhengig av USA på sikt.

Man har også at Russland går totalt av hengslene og bruker atomvåpen som et siste desperate forsøk på å annektere Ukraina…

Uansett hvilken av disse løsninger som utspinner seg er det negativt for USA på sikt. Da det tydelig er bevist at USA ikke er en stabil alliansepartner som dem har vært i nærmere 70 år.

33 Likes

ser det er noen senatorer nå som tar til motmæle;
Video: Top GOP senator breaks with Trump on Ukraine and Putin | CNN Politics

16 Likes