Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Jeg tenker at Heiers kritikk like gjerne kan ha analogi som et vedlikeholdsetterslep på et hus, som en glassmanet for 100 millioner år siden.

Når man står i en rønne og det lekker overalt så mener jeg at kritikk om etterslep over 30 år, gitt at den analogien «makes as much sense» som en glassmanet eller trillobitt, er berettiget.

Forøvrig tenker jeg at det er det grønne skiftet, og at man har hørt litt for mye på Greta Thunberg, har satt Europa i økonomisk og energimessig klemme.

2 Likes

Boris Johnsen vil vise at det er liv i ham også:
image

Han skal ha for at han nevner de fryste ruzziske verdiene, og at han påpeker noen av de åpenbare løgnene/feilene. Men er det er ikke lenger troverdig at det er USA som skal forhandle frem en levelig fredsavtale, han har jo allerede gjort innrømmelser man ikke kan akseptere.

6 Likes

15 Likes

11 Likes

Vil du at USA skal forhandle for oss også hvis Russland kommer med 200 000 soldater på grensen og krever hele landet?

14 Likes

Problemet er at russerne neppe ville forhandlet uten Trump.

Det tenker jeg også, det er kun de som har noe å gi som russerne vil ha. Dvs slutt på de amerikanske sanksjonene mot dem. Uten dem, så vil det være veldig mye lettere for dem å drive handel.

1 Like

Jessica Berlin

Take it from an American: Stop overreacting to Trump’s crazy statements. He talks without thinking & intentionally provokes to gauge people’s response. Right now Europe’s response tells him: WE ARE WEAK IGNORE US.

If Europe wants to be taken seriously, be serious. A coalition of the willing European nations needs to move forward with seizing frozen Russian assets and making troop commitments to Ukraine. Don’t wait for Germany. Do it now.

GkJGJT5WIAA2nDg
Føles som usa er 1 skritt fra og sanksjonere EU, virker jo som USA er helt inni hendene til Kreml

11 Likes

image

32 Likes

Skjelden jeg er unisont enig med Rolness, men denne gangen traff han klokkerent. :clap:

13 Likes

Beklager off-topic men kunne ikke la denne passere. Synes du det er rart du blir stemplet her inne?

9 Likes
3 Likes

Nå mangler det bare at han er nazist, så er det kremlbingo.

10 Likes

18 Likes

Er vel denne det siktes til.
Et flott stort hav som skiller oss. Han kunne vel ikke brydd seg mindre om hva som skjer i Europa.

USA under Musk er en fiendtlig stat i samme fløy som Russland og Iran. NATO er ferdig.

19 Likes

Jeg har faktisk en jobb jeg da, hvor jeg må være på det meste av tiden.

Jeg pleier å unngå å skrive om hva jeg mener fordi jeg føler det som er greia er at jeg ikke kan påvirke noe. Jeg vet at dere liker å diskutere fra utgangspunktet at det dere mener er interessant og det gjør dere jo hele dagen. Mens jeg vil diskutere hva som er realistisk, hva jeg tror vil skje og hvorfor ting skjer. Og de tingene går ikke så godt overens.

Så greit, da skal jeg skrive noe om hva jeg mener da for en sjelden gang. Men bare så det er sagt, jeg gidder ikke sitte her resten av kvelden att og frem og forklare videre om mine personlige meninger. Men siden du spør og purrer på svaret så ok.

Jeg mener at man må skille litt i diskusjonen fordi først og fremst så har vi ett land som har bombet i stykker et annet mye mindre land. Så det er helt klart at Russland er den soleklare bad guy’en. Jeg kan legge til at det er begått store krigsforbrytelser og jeg mener at Putin bør dømmes i en internasjonal domstol for dette. Håper han blir tatt av dagen av en av sine egne før det. Ukraina har etter krigen vært den svake part som har stått opp for seg selv på en helt fantastisk bra måte og Zelenski har gjort en utrolig god jobb for Ukraina i løpet av denne krigen.

Men, og her kommer det. Det var mulig å stoppe denne krigen fra å starte i utgangspunktet. Som nevnt viste de det ved å vente på grensen mens vesten fikk sjanse til å komme med garantier. Det var telefonsamtaler mellom Putin og Biden. Slik jeg forstod det den gang var det særlig to ting Putin ville ha og det var en garanti om at Ukraina ikke skulle bli med i Nato og Russiskspråklige skulle behandles bedre og gis flere rettigheter. Dette var totalt uaktuelt for Biden og da tror jeg han tenkte mest på det første.

Så det å si at Ukraina og USA hadde mulighet for å stoppe krigen er ikke feil. Men å si at det ikke er Russland sin feil at krigen startet er også like feil.

Når det gjelder at Trump ber om 50% ressurser så svarte jeg godt på den tidligere her:

Det kan også godt være at det utspillet om 500 milliarder var for å dempe forventningene til europeerne. For to uker siden var forventningene til europeiske prydfjærpolitikere skyhøye. Nå er de “fornøyde” bare om Trump ikke raner Ukraina og Zelenski får sitte ved bordet…

Trump han tar feil om mye han. Jeg har sagt fra dag 1 av at hans svakeste sider er spesielt to ting, utenriks (fordi han er kunnskapsløs) og at han skyter fra hofta (det kan jo av og til gå galt). Nå i det siste kan det jo nevnes at han tror Zelenski har mindre støtte enn han har og en rekke diverse “faktafeil” i ulike tall. Ellers tar han jo feil om del rundt toll også. Han slenger ofte ut noen tall som bare ikke stemmer når det kommer til hvor mye og hva som har toll og ikke etc. Men på tross av at Trump er veldig kunnskapsløs om en del internasjonale forhold så er det han som har fått i gang forhandlinger. Og det visste jeg han kom til å klare. Og det er en veldig bra ting! Jeg gir Trump rett i at de menneskelige lidelsene må ta slutt så lenge en mulighet for å oppnå fred er der. All krisemaksimeringen på bakgrunn av enkelte uttalelser nå i situasjonen som ble igangsatt kjøper jeg ikke. Europa satt på hendene hele tiden og absolutt ingenting hadde skjedd uten Trump så derfor er det litt sent nå. Men jeg støtter at vi girer opp støtten til Ukraina nå og vil at vi skal delta i gjenoppbyggingen uten at vi skal flå Ukraina i prosessen.

Norge må selvsagt forsvare vår rett til Svalbard, men jeg ville ikke risikert atomkrig av den grunn.

CNN og Fox har jeg diskutert mye før så vet ikke hvor interessant det er for tråden, men jeg legger meg sjelden uten å gå innom begge flere ganger i løpet av kvelden. CNN via Altibox (der får man ikke velge Fox) og Fox via Youtube.

Begge kanaler har noen programmer som er veldig polariserende og ensidig. Begge kanaler har programmer som er bedre balansert og med flinkere journaliser. For CNN kan jeg nevne Amanpour og Fareed Zakaria som to eksempler på noen jeg liker. Du må se på begge kanalene for å få danne deg et godt bilde. Ser du bare på Fox eller bare på CNN så vil du ikke få med deg hele bildet. Du må se mange flere kilder enn MSM for å få det.

2 Likes

Donald står bak innholdet, men kan umulig være han som har formulert teksten. Det er hele setninger, til og med leddsetninger, med et språk som er helt på høyde med normalen i samfunnet. Komma og greier.

Spørsmålet er om det finnes fibre i Gop som gjør motstand mot hvordan Ukraina, Europa og Nato nå behandles og omfavning av krigsforbryter Putin, eller om Donald får kjøre på med galskapen.

10 Likes

Du har misforstått.

6 Likes