Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

folkens…jeg vet ikke hva vi skal tro :thinking:¨

image

https://x.com/i/status/1891651975810515014

Vil ha tatt igjen det meste av forspranget i det minste gitt at de europeiske landene makter å øke til 3% av BNP

"Hvis europeiske NATO-land øker forsvarsutgiftene til 3 % av BNP, men ikke mer, vil de fortsatt mangle en del for å kompensere for USAs kutt.

Beregning

1. Europeisk BNP (2023) = 19,5 billioner dollar
  2. Forsvarsutgifter ved 3 % av BNP = 3 % × 19,5 billioner = 585 milliarder dollar
  3. Nødvendig forsvarsbudsjett for å kompensere USAs kutt = 684 milliarder dollar
  4. Mangel = 684 – 585 = 99 milliarder dollar

Konklusjon

Hvis europeiske NATO-land kun øker forsvarsbudsjettene til 3 % av BNP, vil de fortsatt mangle 99 milliarder dollar for å fullt ut kompensere for USAs reduksjon i militærutgifter."

3 Likes

Sier seg selv at denne:

fort blir en realitet dersom USA skal minske forsvarsbudsjettet med mer enn 1/3 iløpet av 5 år.

3 Likes

Jeg klarer seriøst ikke å finne en adekvat historisk analogi til det som skjer nå.

Det er seriøst som om Truman skulle ta over som US pres. våren 1945, og bare abrupt annonsere at “Emperor Hirohito is a very strong man, I admire him a lot, can you believe, the Japanese think he’s a God glugg glugg electric sharks and whatever” og bare avslutte kampen mot Japan prematurt, når den helt beviselig kunne vinnes.

Gode forslag til sammenlignbare historiske hendelser mottas med takk!

22 Likes

Sååå, var bekymret for hvordan USA sin utenrikspolitikk kom til å se ut hvis Trump vant og må jo si at det er en reise jeg ikke helt klarer å nyte. :see_no_evil:

9 Likes

Begynner å bli litt på siden av tema nå, men han ønsker å kutte mye mer:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-02-13/trump-floats-deal-with-russia-china-to-halve-defense-spending

““One of the first meetings I want to have is with President Xi of China, President Putin of Russia,” Trump said. “And I want to say, ‘let’s cut our military budget in half.’”

1 Like

Jeg forventet ikke mye, men jeg forventet mer enn dette.

Det er så man tror man lever i en datasimulasjon.

19 Likes

Tipper at den var tatt mer på gefylen, mens dette er det konkretiserte tallet.

1 Like

Nå må Rubio komme seg hjem igjen og fortelle sin sjef at han har gått fra vettet. Usikker på det ligger igjen på golfbanen eller i Moskva, men borte er det.

12 Likes

Gode forslag til sammenlignbare historiske hendelser mottas med takk!

Nixon - Mao i 1972

Henry Ford - Hitler = Musk - Putin

(om de er gode kan nok diskuteres, men de har noen likheter)

1 Like

23 Likes

Det virker stillere i USA enn i Europa nå. Det kan se ut til at amerikanerne er tregere til å ta inn over seg Trup sitt knefall for Russland enn det man er i Europa.

9 Likes
14 Likes

Ser at det nå er annonsert kutt i forsvaret. Har han blitt enig med Putin og Xi? Eller er dette nok en fenomenal forhandlingstaktikk, lik den vi så da Hegseth og Vance dro Ukraina gjennom søla før forhandlinger? Blir interessant å se sluttproduktet av alle tingene han sjonglerer i luften nå…

10 Likes

8% kutt i forsvaret. Dog ltie med Ukraina å gjøre.

Jeg leser mange antagelser folk gjør og de kan jeg ikke ta ansvar for. Det er bedre å bare lese det som står.

Eksempel fra i dag

1 Like

Jeg tror ikke de bryr seg. Det er ikke folk i USA som har ryzzland som nabo. Mange amerikaner kan vel ikke peke ut Europa på kartet en gang…

6 Likes

King og the deal!

31 Likes

Det sementerer et inntrykk av en klar retning. Som en skilpadde som trekker seg inn i sitt eget skall.

3 Likes