Sa den noe om når Putin tar Europa
“up is down, black is white, and two plus two equals five”
Det er der vi er nå:
Zelenskyj omtales som diktator
Ukraina får skylden for å ha startet krigen
Putin ønsker fred.
Jeg har fortsatt en ekkel følelse av at Russland har ganske sterk innflytelse internt i Tyskland. Veldig mye Tyskland har gjort de siste årene har gjort dem og oss svakere, mer avhengige av Russland og skapt missnøye. De trenger ikke være infiltrert av Russland, men hadde de vært det ville de gjort de samme tingene, så blir egentlig irrelevant.
Skrur av sine egne atomkraftverk og blir avhengige av russisk gass, presser på for at hele Europa skal sette sitt kraftsystem i tilsvarende usikkerhet, overdrevent flyktningmottak de ikke har kapasiteten til, og nå forsøker å bryte relasjonen til USA som svar på Trumps metoder.
Deres GDP har så og si stagnert siden 2008 sammenliknet med tidligere år. Så hadde vi boligcrashet og Covid, men allikevel.
Selvskading er mantraet i EU. Og Tyskland er værst.
Et Nato uten USA hadde ingen skremt. Og avskrekking er Natos fremste våpen. Nå må folk dra hodet opp av sanden snart. Vi må sørge for et godt forhold til USA ellers går det oss dårlig. Legg bort alt føleriet deres og ta en realistisk tilnærming
Er så mye mørkt politisk at jeg må poste noe litt mere oppløftende:
Fin video av en Leopard i felten:
Det gikk raskere enn jeg trodde før noen europeisk toppolitikere sa Sannheten.
Nå er jo ikke USA interessert av noe godt forhold til Europa, utan med ryzzland.
Ju raskere folk innser at tiden då USA stod før europas sikkerhet er over og den kommer ikke tilbake.
G7 er enda en organisasjon som ikke lengre er relevant i og med USAs politiske skifte. Finns ikke noen grunn før øvrige land at åka på slike møten.
Blir vel G3 med USA, ryzzland og Kina …
Matlary intervjuet av NRK om Ukraina, Nato, EU og USA i dag. Jeg er enig i alt hun sa. Vi må være ekstra glade for at vi har sånne folk til gi oss råd i stedet for de kildene flesteparten her tydeligvis bruker. Hun sier det samme som meg om noen tvilte.
Så, sikter Trump til at Russland kan nuke Ukraina hvis ikke? Siden USA ikke lenger har tenkt til å slå tilbake mot Russland med konvensjonelle våpen hvis det skjer?
Dersom det innebærer å tolerere de ballesparkene Trump utdeler til Europa og Ukraina om dagen, der USA forhandler med Russland utelukkende på vegne av seg selv, vil det bety at Europa i overskuelig framtid vil forbli et kontinent fylt til randen av avmakt og mindreverdighetsfølelse - uten evne til å rette ryggen og ta ansvar for vår egen sikkerhet.
Ukraina blir neppe siste gang Europa blir dukket om vi fortsetter som USAs underdanige haleheng. Ikke minst med Trumps fascinasjon av Putin.
PS Forhåpentligvis vil det vokse fram en sterkere opposisjon i USA mot at Trump skifter ut sine gamle allierte med de nye i Moskva.
Bare nei. Når vi ruster opp slik Trump forlanger så blir Europa viktigere for USA sin egen sikkerhet. Og Nato vil fortsatt være i begges interesse.
Og hvordan foreslår du man får et godt forhold til noen som ikke er interessert i det selv? Trump gjør jo det han kan for å destabilisere EU, kastrere Nato og flørte med Russland.
Før krevde Trump man etterlevde 2% regelen. Nå snakker han om 5%. Hva blir det neste?
Premisset er ukorrekt. Vance sin tale har hatt ønsket effekt og Europa får nå endelig fingen ut av ræva. Det vil si. Dialogen internt i Europa vil være i tettere bakkekontakt nå fremover.
Syns han flørter vel mye med Putin ja. Enig der. Men noen Russisk asset? Bare nei. På litt lenger sikt er jeg veldig for bedre dialog mellom alle stormakter. Og de litt mindre stormaktene.
Vance sin tale vil aldri få ønsket effekt dersom ord betyr noe, altså at man skal ta det faktiske budskapet slik det fremstår svart på hvitt. Europa og USA befinner seg verdimessig nærmest på to forskjellige galakser. Som betyr at alliansen er dødfødt så lenge Vance & co lever i villfarelsen om at Europa må etterape verdiene til MAGA-bevegelsen (hvor fordreielse av sannheten for egen vinning er den fremste av de alle) for at vennskapet skal bestå.
Fredssamtaler om Ukraina
Verdimessig ligner Vance sin tale veldig på Putin sine offisielle taler.