Hej Norge
En liten up-date uten politiske kommentarer
Og vores ven Denys
Ukraine bliver ved
Ergodan
Nok dagens største sandhed fra fronten
Pollental — kan ikke finde dem KANSK Boms ???
Slava Ukraini
Slava Zelensky
Dansken
Hej Norge
En liten up-date uten politiske kommentarer
Og vores ven Denys
Ukraine bliver ved
Ergodan
Nok dagens største sandhed fra fronten
Pollental — kan ikke finde dem KANSK Boms ???
Slava Ukraini
Slava Zelensky
Dansken
Feil. Noe avstand er det mellom styrende partier og republikanerne. Men folket i Europa er ikke der. AP lå nettopp på 16%. I Tyskland trikset de rundt for å unngå store velger grupper. Fortsetter de slik så blir høyre partiene over 50% på egenhånd snart i flere land.
Europa har mer til felles med USA enn noen annen region i verden. Får vi det ikke til med dem heller så er det nok vår feil.
Vi skal logre for Putin vi også?
Jeg tror vi må skille mellom verdiene i Trump administasjonen kontra det amerikanske folket. Trump og kjærnen i MAGA artikulerer fronter tydelige autoritære verdier. For eksempel at lederen er over loven eller har den endelige tolkningen av lovene.
Dette gjenspeiler neppe flertallet i den amerikanske befolkningen, som trolig deler de fleste europeres ønske om et representativt demokrati. Ved å søke mot det totalitære, har MAGA funnet verdifellesskap med Putin sitt regime.
Nei vi må ta inn over oss realiteter og slutte å “snakke til kameraene”, som om vi lever i en fantasiverden, og behandle andre nasjoner med respekt. Om det er i Europa, Asia eller Afrika.
Politisk korrekte følerier må legges i en skuff og folk som Matlary må få microfonen så vil vi kunne samarbeide bedre med våre naboer og andre.
Når ble ytringsfriheten en kampsak for Putin?
Meget spesielt å bruke AP som et referansepunkt når selv Sylvi Listhaug rykker ut og kaller Trump en simpel løgner. Forøvrig har Europa bygget sin identitet over svært mange flere generasjoner enn den kulturelle smeltedigelen som kaller seg USA. Absolutt ingen grunn for at man ikke skal stå med den strakeste rygg i konfrontasjonen mot MAGAs lefling med totallitære verdier.
Matlary liker jeg. Men at Trump kan «samarbeide med naboer» - hmm.,
Jeg anser meg selv som høyrevridd (som deg) men for meg betyr høyrevridd individets frihet.
Det er omtrent 100% motsatt av det Putin står for og som Trump synes å se opp til.
Han, og russisk propaganda, snakker stadig vekk om det, så lenge det gjelder de som pusher Kreml sin agenda.
Det betyr det for meg også. Men i likhet med meg så er vel sikkert ikke du heller enig med alt høyrepartier sier høyt i løpet av et år i hverken eget aller andre land?
Selvsagt er jeg ikke enig i alt, men det Trump lefler med (Putin) er motsatt av individets frihet. Det er på linje med Rødt og NS. (Nasjonal Samling)
Hva med oss da? Vi ligger nær land som Tyrkia, Libya, Egypt, Algerie, Saudi Arabia, Russland, USA, Canada og Brasil.
Er det noen andre enn USA og Canada vi har et godt forhold til? Nei… Ser vi lengre ut i verden. Noen der vi i Europa har et godt forhold til utenom New Zealand og Australia?
Godt om vi kan være litt mer konkrete. Hva er det Trump lefler med? For jeg støtter absolutt fredforhandlinger og dialog om samarbeid. Men Putin er jo ikke en god fyr. Han leder likevel en hel nasjon og det er han vi må forholde oss til. Han virker dog å svelge litt vel mye av propagandaen rundt temaet. Og må slutte å snakke dårlig om Zelenski. Det er en big dick mistake.
Hadde, holde rede på tempus.
Det kan se ut til at Putin er i ferd med å bli en belastning for Trump, men at Trump ikke skjønner det ennå. (Trump virker kognitivt tregere nå enn i 2016.)
Hvorofr det? Trump er veldigt populær. Siden finns det selvføgelig de som ikke er enig med T-rump og MAGA, men de er i mindretall. Mulig det kan svinge, men som jeg ser det kan det svinge åt andre hållet så T-rump blir mer populær.
Det Reagan m.fl ville ha gjort er å presse/true Putin til han innså at han vil tape.
Den geniale forhandleren presser også. Men dessverre presser han offeret istedenfor overgriperen.
Det største problemet er slik jeg ser det at USA gir fra seg alle gode forhandlingskort og legger seg tilsynelatende helt flat for Russlands ønsker.
Er ikke vanskelig å få en presset Putin med på forhandlinger når de lover at Ukraina ikke skal bli med i Nato, landområder skal få beholdes/bli russiske, Russland skal rett inn i varmen, etc.
Helt patetisk start på disse såkalte forhandlingene. Gi fra seg alle gode kort og så starte spillet???
Trumps forsøk på å skape fred er en eneste stor gavepakke til Putin.
Begynner å bli veldig langt fra tema nå, med @Morti som kverrulerende kraft. Dette er et tilbakevendende problem når Morti kaster seg inn på dansegulvet…
Mulig å stramme opp diskusjonen @Evilfreud og @Savepig?
For øvrig :
Det fremstår helt åpenbart at USA ikke kommer til å stille opp for Ukraina og Europas sikkerhet fremover.
Signalet fra Donalds regime er rimelig krystallklart I den retningen.
Så nå har Europa i grove trekk to valg. Det ene er å la Ukraina seile sin egen sjø, med de ekstreme konsekvensene det har for Ukraina. Hvert land i Europa må geare opp forsvaret kraftig grunnet et enda sterkere Russland. Vi europeere vil dessuten stå igjen med ryggrad som en seigmann.
Eller så kjører Europa på med kapital, våpen og “alt” av ressurser, slik at Ukraina (forhåpentligvis) klarer å håndtere Russland.
Det vil kunne redde Ukraina fra Putins klør, og ikke minst spare mange Ukrainere for grusomme skjebner.
Alternativ to vil gi Europa en helt annen styrke og makt på verdensarenaen i etterkant.
USA som alliert er det bare å gi opp. Vi kan ikke forholde oss til en partner som er notorisk utro med fæle naboer.
Da USA valgte å ekskludere Ukraina og Europa i samtalene med Russland, så har de umyndiggjort seg selv…