Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Ingen random russisk historiker vi snakker om her, men alle som ønsker å mota mulig lønn og fremtidig pensjon fra staten uten å måtte melde seg inn i de allmektige uovervinnelige russiske hærstyrker.

Jeg er redd Rubicon er krysset!

4 Likes

Det er over mitt lønnsnivå for å si det sånt. Men for å svare mitt synspunkt bør det involvere et økonomisk samarbeid som knytter amerikanske interesser til Ukraina også i fremtiden. Det bør være sikkerhetsgarantier for Ukraina fra Europeiske land. Det bør være en avtale om økonomisk samarbeid mellom EU og Ukraina. Gjerne EU. Russland får Krim. Gjerne noe mer også er akseptabelt.

Vel samtalene med Macron inneholder tydeligvis helt andre signaler enn i uttalelsene siste dager så det er ikke lett å bli klok på

Ser den men å mene at det nærmer seg fred nå er det samme som å si at Ukraina må gi fra seg land og forplikte seg til bl.a. ikke bli nato medlem

1 Like

Ja Nato medlemsskap er helt unødvendig og blir skrotet. Sikkerhetsgarantier gir i praksis mye av det samme.

Så europeiske land skal altså ta kostnaden for t USA skal utnytte ukrainske resurser i fremtiden.

Er det lov å bruke store bokstaver om man lurer på om det er noen voksne hjemme?

15 Likes

Hvorfor er det akseptabelt?
Og hvorfor skal ikke et land kunne velge sine egne forsvarsallianser?

Om dette hadde vært norsk territorium hadde det da vært OK?
Bytt ut Ukraina med Norge i resonnementet og tenk nøye over hva ruzzerne skulle få beholde. Alt nord for Tromsø, nord for Trondheim eller Sinsenkrysset???

Edit: USA og UK ga jo Ukraina sikkerhets garantier på 1990 tallet :ukraine: Verdt null nå å inngå avtaler med USA.

14 Likes

Jeg lurer litt på om / hvordan store deler av den amerikanske befolkningen vil ta det om Russland (den gamle erkefienden) plutselig skal være “venn”, bare fordi Trump synes det. Det inkluderer maga-folket. Hvor spiselig er egentlig Ru. som “venn” og samarbeidspartner for den jevne amerikaner?

Kanskje faktisk mindre spiselig enn å kutte støtte til Ukraina (et land langt langt borte) som de fleste amerikanere ikke har noe spesielt forhold til.

Motarbeide Ukraina aktivt? I så fall å skyve Europa fra seg, kanskje mer enn man trenger.

Men det jævla mye av det som skjer nå, som på en måte gir lite mening, uansett hvordan man vrir og vender på det. Uansett hvilken agenda Trump har, så finnes det mer elegante måter å oppnå det på. Dette er krempisking med gressklipper.

11 Likes

@WernerVonHaussenberg Enig, men hva skal de gjøre, nå er det Trump som styrer. Borgerkrig blir det vel neppe

3 Likes

Landet skal bygges opp igjen også. Så en marshall hjelp fra Europa som del av en EU pakke med en 50% match fra USA tenker jeg også er innafor. Om da han ikke skulle å klare til å få Russland til å betale mye av det. Det hadde jo vært helt fantastisk.

Putin skal altså ikke bidra annet enn på frivillig basis. Smart løsning!

3 Likes

Apropos ryktene om at dette befinner seg bordet (mellom Trump og Putin) på nytt, et NATO som skiller mellom A- og B-medlemmer

11 Likes

Hva tror du årsaken er til at Russland avviser Ukrainsk Nato medlemskap, men skulle kunne akseptere en annen form for sikkerhetsgaranti? Vil ikke begge alternativer kun være for å sikre Ukrainas suverenitet i fremtiden? Hva er det m.a.o. de frykter fra Nato?

4 Likes

All politisk kapital er ikke Europa. Det er andre kontinenter vet du. Vi er ikke så viktige for tiden. Vi er viktigere for Kina.

2 Likes

23 Likes

Kanskje det. Men jeg vibber at han kommer at gå all in og begynne å supporte ryzzland ekonomisk, uansett hvordan det går i Ukraina.
Det transatlantiske samarbeided mellom europa og USA er snart over. Det er kun et spørsmål om tid.

3 Likes

Usa vil ikke ha Russiske baser rundt seg heller. Ukraina kan jeg forstå at er off limits for de. Løsningen omgås med EU medlemsskap og et opprustet Europa.

Hvis Trump arbeider før ryzzland så gir alt han gjør mening.

9 Likes

Løsningen kunne jo blitt en sikkerhetsgaranti gjennom Nato medlemskap, men samtidig med en avtale om at det ikke skulle etableres amerikanske baser i Ukraina?
Det er vel innlysende at den egentlige årsaken til at Russland ikke vil akseptere Nato medlemskap, er at den løsningen er den som virkelig ville hindret nye Russiske angrep i fremtiden.

12 Likes