Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Jordan er så vidt meg bekjent ikke en del av Europa.

Ikke Canada, Mexico eller Colombia heller. For å nevne noen eksempler. Forøvrig; antall land i verden som har relativt matchende verdier som USA (minus MAGA) er svært få. Påstand om at USA ikke trenger Europa er kortsiktig tankegang verdig en døgnflue.

5 Likes

Spiller mindre rolle. Hvis de ikke liker det, hva skell de gjøre? Revolusjon og drepe presidenten og hans entourage?

2 Likes

Samme sikkerhetsgarantier som de fikk fra Russland og USA når de ga fra seg atomvåpnene??

7 Likes

Det er en mulighet. Det skal jeg ikke underslå. Men innlysende blir for sterkt. Amerikanerne fra begge partier vil beskytte amerikanske interesser. Tror det er mulig å forhindre nytt angrep. Og det blir uansett langt frem i tid. Da har vi andre problemer.

Svaret til Putin burde vært at et ufravikelig krav fra den siviliserte verden er at han møter i straffedomstolen i Haag

8 Likes

Revolusjon blir det vel neppe. Men “government by assassination”, slik det var i Japan i 1920- og '30-årene kanskje? Skytevåpen er det ihvertfall nok av. Snart blir de vel grinete nok til å begynne å bruke dem også.

Jeg vet ikke.

Men jeg vet at når man snur opp/ned på etablerte verdensbilder, så øker ikke akkurat det oppslutningen. Og med verden i mot seg, så er det vel kjekt å ha en viss base med support på hjemmebane?

1 Like

Må jo være ønsketenkning at Macron skal klare å godsnakke med Trump. Macron er jo en del av det Europeiske problemet.
Europa har vært på Usa som sugefisken er på haien.
En bør skjønne tegningen når Usa har samtaler med Russland på egenhånd. Når Ukraina må gi fra seg viktige resurser som hører til det ukrainske folk. Når Usa sier at Europa må stå for sikkerhetsgarantiene og Nato ikke kan trekkes inn.
Europa har blitt pissa på og Macron skal snakke for oss. We are doomed :sweat_smile:
Vi skulle heller sendt Donald Tusk fra Polen.

Håper det blir noe handlekraft bak uttalelsene til Merz i Tyskland.

11 Likes

De har hittil ikke vist handlekraft, men mer av det som vi har sett i tre år nå.

1 Like
16 Likes

Det vi vet er at Trump ikke er til å stole på. Sikkerhetsgarantier med han som øverste militære sjef får jeg vondt i magen av.

Putin påstår de ikke kommer til å godta europeisk soldater i Ukraina og at han ikke har diskutert dette med Trump.

Det flyttes gull inn i USA i større kvanta enn noen gang i historien. Trump putter ja mennesker i alle viktige posisjoner rundt seg. Dette gjelder FBI, CIA, militære, politikken, osv

Om ikke alle røde lys blinker så har vi ikke lært noen ting av historien. Ingen store kriger starter over natten. De eskalerer når verden ikke lenger kan samarbeide.

16 Likes

Var ikke noe bedre med Biden eller obama. Ingen av dem gjorde særlig for Ukraina i 2014 eller 2022, på tross av sikkerhetsgarantiene. Spesielt Biden som sa før putin invaderte at de ikke kom til å gjøre noe militært (hvis jeg husker riktig)

5 Likes

Er det noen som vet om det finnes europeiske missiler som kan fyres med NASAMS?

Edit:
Skriv under her!

9 Likes

“ikke noe bedre” er å strekke en smule skal sies.

3 Likes

Alle verdens ledere sa at Putin neppe kom til å forsøke seg på Kyiv før den aller siste uken før han gjorde det. USA og resten av NATO hadde sannsynligvis intel på at han meget mulig kom til å gjøre det før det tidspunktet, men å si at dette offentlig før man var veldig sikker ville vært dumt. Men så ble altså vestlig etterretning så sikre den siste uken at de delte det offentlig - sannsynligvis i et siste forsøk på å få ham til å avstå. Og i den siste uken sa Biden og hele resten NATO at de kom til å reagere dersom det inntraff

3 Likes

Det ble også pumpet inn mye våpen i Ukraina siste par ukene før det smalt. Veldig mye antitankmissiler som gjorde en forskjell i å redde Kiev

8 Likes

Jeg tror at man i prinsippet kan tilpasse alt som kan skytes fra NATO jagerfly. Norge har tilpasset tyske Iris-T til NAMSAMS, siden de ble til overs da vi gikk over fra F16 til F35.

4 Likes

image

5 Likes

Biden gjentok det flere ganger mens de hadde etterretning om styrkeoppbyggingen ved Ukrainas grense: “Fy! Ikke gjør det! Men vi kommer ikke til å gjøre noe om dere gjør det.” USA har kastet seg inn i en proxykrig, men slipper den med begge hender og akter ikke å ta noe ansvar – synd at den største taperen blir Ukraina.

4 Likes

Vi får se nå hva som kommer ut av dette her
Siste ord er ikke sagt tenker jeg(håper jeg)

På pressekonferansen i dag åpnet han i ihvertfall med å si at det 3 år siden invasjonen av Ukraina

Jeg nekter å innse så kjapt at USA nå bryter med den verdensorden og de alliansene som er bygget opp siden 2 verdenskrig.

Tyskland har et poeng her.

12 Likes