Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Kan ikke si meg enig der.

Men de var også rimelig klare på at de ikke kom til å forsvare Ukraina. Det var ingen avskrekking i reaksjonen de truet med.

Men ikke noe som kunne få Putin til å revurdere invasjonen.

2 Likes

Det som er helt sikkert er at Putin har en helt annen respekt for en leder som Trump enn Biden. Nå skjønner han at det faktisk kommer til å måtte skje noe.
Får håpe det på mirakuløst vis ender i Haag for hans del

Å true med en direkte konfrontasjon mellom amerikanske og russiske styrker mener du? Det ville vært temmelig høyt og farlig spill da!

På samme nivå som at hvis Russland angrep Norge, så vet Putin at i hvert fall resten av Norden ville hjulpet til med forsvaret?

Men Norge er altså medlem av NATO?!

USA pumpet inn våpen og veldig verdifull intel i perioden før og under invasjonen som sannsynligvis var utslagsgivende for at Kyiv ikke falt. Men det man kan kritisere Biden for, er at han var tilbakeholden med støtte etter den vellykkede Kherson-offensiven

8 Likes

Rar påstand når man så langt ikke har ett eneste klart tegn på at Putin har gitt mer enn han har fått i forhandlinger med Trump & co.

8 Likes

Jeg tror han skjelver litt i buksene nå

Hvis Biden hadde tegnet en forsvarsavtale med Ukraina, så ville de vært beskyttet av USA på samme måte som NATO-landene?

Altså, nå sitter jeg i 2025 og skriver, så ikke nødvendigvis kritikk. Mer tanker på hva som faktisk ville stoppet det fra å bli en krig. Det å si direkte at man ikke kommer til å gjøre noe var i hvert fall et feiltrinn.

2 Likes

Ja, altså det var jo nettopp diskusjonen om NATO-medlemskap for Ukraina som var en av ingrediensene i opptrappingen?!

1 Like

Du tror, basert på den O’så berømte magefølelsen. Selv om Trump virker mest opptatt av å smiske med Russland. Snodig.

4 Likes

Pressekonferansen mellom Macron og Trump så (ihvertfall for meg) ut til å være positiv, og det var heller ingen klare indikasjoner på at NATO er død og begravet. Det må da for faen meg være bra ?!

1 Like

Trump har hevet masse baller opp i luften og venter og ser hvordan de lander. Hva han faktisk vil gjøre vil jeg påstå er uvisst nå. Kanskje bare høyt spill for å få Europa til å investere tyngre militært, kanskje for å bare dumpe Europa og samarbeide med Russland.

4 Likes

Hva han gjør i et øyeblikk og hva han gjør i det neste er ikke godt å forutse. Ref derfor tror jeg Putin og co er litt mindre rolig når de massemyrder tenåringer nå fremover enn de de har vært siste årene. De skjønner nok at det begynner å gå mot slutten

NATO er død og begravet. Hvert fall slik alliansen fremstod i alle år til og med 2024. Hvor det fremstod klokkeklart at alliansen ville forsvare hver cm av alliert grunn. Tvilen er gift og totalt ødeleggende.

13 Likes

Putin trenger en akseptabel måte å avslutte krigen på og ser nok på Trump som en nyttig idiot for å klare å få til dette.
Trump kunne vært knallhard overfor Putin og laget seriøse problemer for han men Trump virket så svak overfor Putin at det er til å bli kvalm av. Aldri i verden om Putin respekterer en slik oppførsel, men smart nok til å utnytte den er han nok.

12 Likes

Så noen videoer som ligger ute nå som gikk over militært utstyr produsert i Europa Vs utstyr i USA. Var i kontekst av Trumps sanksjoner og om man kunne stole på leveranse og bruk av utstyr uten restriksjoner.

Europa har ingen problemer med å kjøre 100% Europeisk utstyr hvis så blir behovet. Mye av utstyret var minst like bra om ikke bedre, og billigere.

Hvis det blir mer fopus på Europas forsvar og opprustning, så kan det dra godt avgårde i markedene med tanke på investeringer og bygging av kapasitet, med dertil negative konsekvenser for USA’s våpenprodusenter.

12 Likes

Husk at du skrev helt sikkert. Det du kommer med nå er de løseste antagelser basert på ingen ting utover din egen magefølelse. Putin er en ringrev som er oppflasket i KGB. Som har vært ute en vinternatt før. Trump har knapt kommet med en eneste uttalelse som kan tolkes som i nærheten av en trussel de siste par ukene. Kun flørting og godord. Klarer virkelig ikke å se hvorfor russerne skulle skjelve i buksene av å plutselig bli båret på en gullstol av USA.

8 Likes

Hvis det er den linjen de blir ved så jeg helt enig, men jeg håper det endrer seg

Ser ikke ut som mange har sett Shapiro sin take på Trumps oppførsel i helgen. Vi snakker altså om en av de mest massive støttespillerne til Trump, en som har en drøss med konservative følgere, som har Trump på podcast en sin, som med Daily Wire kjører på med MAGA og lib - shaming.
Det er virkelig verdt å høre hvordan den konservative siden kommentere.
Spoiler - Trump kommer ikke godt ut av det. I lys av retorikken fra den kanten fra tidligere er det rimelig krass kritikk som kommer. Løgnen blir avkledd og skapet plassert.

Ligger på starten her

Så stemningen med at MAGA sluker med søkk og snøre er nok en smule overdrevet. Gir faktisk litt håp når så nære venner er så stram i klypa

15 Likes