Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

NATO er slutt som organisasjon.
Hvordan tenkte Rutte at det skulle gå til? Trump og hans gjeng vill ikke ha med Ukraina at gjøre. De styres fra Kreml. Rutte fremstår som virklighetsfjern og merkelig.

7 Likes

Den setningen bekrefter på en måte det jeg tror. Ja, stakkars Zelensky.

Han får vel i realiteten 2/3 av lønnen sin fra USA så da er det vel vanskelig å se for seg ett NATO uten USA :man_shrugging: , og Trump er jo kjent som en sta/forfengelig fyr som vil slikkes opp etter r***** av alt og alle. Så det er vel et pragmatisk utsagn, men Rutte vet nok hva som er rett og galt her.

Rutte snakker nok veldig som generalsekretær i NATO, og ikke som Rutte privat. Sikkert ikke verdens enkleste situasjon å være i for ham heller. Og frem til vi har (ihvertfall omrisset) av arvtakerorganisasjonen FEDA (Free Europe Defence Alliance, som selvfølgelig må hete “ADEF” på fransk, sånn er det jo bare) så må nok Rutte og mange europeere bare fortsette å late som NATO eksisterer.

6 Likes
10 Likes

Rutte står i spagaten og har som eneste oppgave å prøve å holde alliansen i live. En absolutt betingelse for dette er å sørge for at USA står ved sine forpliktelser. Trump er den minst voksne i rommet. Ergo er det opp til Zelensky å finne en vei inn i noe som ligner på varme. Selv om det fremstår fånyttes gitt at Trump og Vance anser NATO som en irriterende kvise på den amerikanske rumpen. Klarer ikke å se at Rutte har annet valg enn å sende slike signaler.

7 Likes

Siden det er lørdag kveld passer det kanskje med en liten illustrasjon på status:

12 Likes

Mark Rutte er vel mangmiljonær, i €. Men han er jo politiker og då ligger jo den egne lommeboka nærmest hjertet…

At det er vansklig å tenke seg et NATO uten USA må så vare. Men det er sånn det blir, uansett om det vanskelig å tenke seg eller ikk.
Helt fel på at fokusere på at smile inn seg der. Sløseri med dyrbar tid. I steden bør europa blikke fremover og stå raskest mulig ordne opp sin egen sikkerhet. I dette ingår ikke at “ordne opp med Trump”.
Dette kommer Rutte også at tvinges innse, tids nok.

3 Likes

Rutte representerer NATO, ikke Europa.

2 Likes

The plot is thickening! :cold_face:

22 Likes

NATO er passé. USA har allerede gått sin egen vei. Fast ingen vil si det høyt, så Rutte m.fl låtsas som at de fortsatt er kvar.

Mark Rutte i NATOs høykvarter.

2 Likes

OMFG…

Alle skjønner dette, inkludert Rutte. At det er en reell fare for at dette stemmer. Men Rutte er fortsatt øverste sjef for NATO og må følgelig skjøtte sin plikt deretter. Alternativet hadde vært å oppføre seg like skjødesløst som Trump. Det er fortsatt ørlite håp i et hengende snøre.

7 Likes

Det var noe spesielt ekkelt ved å se hvordan Trump og Vance oppførte seg mot Zelenski. Sitter i meg enda selv om jeg så det i går. Særlig Vance sitt grinn. Grusomt å tenke på. Kjenner det i magen. Værste jeg har sett på TV på lenge.

Har hele tiden tenkt at all kommunikasjon nå var ledd i forhandling og at de vurderte at Zelenski og EU trengte å få kalibrert forventningene til det som er realistisk. For det HAR vært urealistiske forventninger i forhold til styrkenivået.

Men det vi så i blikket til spesielt Vance kan ikke bortforklares. Vi så vel sikkert alle et avsky. Jævla synd. Håper Trump innser dette. Og tror han egentlig gjør det. Han var vel mer tilbakeholden helt frem til Zelenski avbrøt Vance og så Trump. Hvordan var det alle sa de skulle behandle Trump for å få alt de ville? Smiger…Trump vil ha Smiger og fikk ingen.

En ting har jeg sagt hele tiden. Fra dagen jeg så han ved fronten første gang. Og det er at Zelenski har gjort en fantastisk jobb for landet sitt.

Alt dette sagt, syns folk egentlig at Zelenski gjorde alt rett der foran kameraet? De hadde nettopp hatt et møte face to face. Så skulle de posere for pressen. Hva foregikk egentlig i møtene før dette her?

23 Likes

Tenker vel først og fremst at det var en gordisk knute for Zelensky. Umulig å vinne. Ingen tvil om at han feilet gitt konsekvensene, men samtidig fikk han kledd den såkalte fredsprosessen splitter nakent. Tidenes realitetsorientering. Håpet må være at man også i dette tilfellet trengte å knuse noen egg for å få laget en omelett. At man endelig har fått de faktiske brikkene på bordet. Med mulighet for de europeiske landene til å agere på den reelle virkeligheten heller enn en konstruert.

6 Likes

Vi har faktisk ikke annet valg…

2 Likes

Tommel opp for det innlegget @anon91440261, men akkurat denne får meg til å tenke på raddisers og andres eksperiment/filosofi rundt barneoppdragelse. La barna få lov til å gjøre alt de ønsker og har lyst til, og gi de ros og oppmuntring hele veien, uansett hva de gjør.

Og nei, Zelenski gjorde nok ikke alt riktig foran kameraet der, om man vurderer det med diplomatiets øyne, men til hans forsvar så er han en kriger, og ikke en diplomat, og han var der i form av å være en kriger (I need weapons, not a ride!), og ikke en tigger som forventet å bli pisset på og dolket i ryggen, og bli fortalt at han skulle stå skolerett og beklage seg…

8 Likes

I tillegg så er det urimelig å forvente at Zelenski skal fremstå perfekt i en hver situasjon gitt den situasjonen han og nasjonen hans står i. Lett å sitte på det Ovale kontor og skjelle han ut med alle kompisene dine til stedet. Hele vesten har samstemt sett på Russland som et problem i mange tiår med god grunn. Plutselig er Russlands “verste fiende” blitt bestekompisen? Og skulle ikke det bli fred etter 24 timer etter innsettelse? Trumps ord, ikke mine.

4 Likes

Jeg mener han er troende til det, men direkte trusler ligger litt frem i tid, tenker noen måner/ett halvt år, men vanskelig å si slik ting går unna i trumpistan.

I første omgang tror jeg han vil lette på/fjerne sanksjonene mot ruzzland (handel, restriksjoner på teknologi kan drøye litt), siden ruzzland er klar for mump-regimets perfekte våpenvile men Zelensky takket nei,
Det må vel egentlig igjennom Kongressen, håper det er nok folk der som vil prøve å stoppe han men tviler på republikanerne vil gjøre mer enn å utrykke skuffelse/bekymring i noen dager.
Om det blir gjort forsøk på å opprettholde sanksjonene fra Kongressens side vil de sikkert bli overkjørt uansett. Lovlig? Nei, men de bryr seg ikke, og domstolene vil slite med å stoppe det.

Om Europa går aktivt inn på Ukrainsk side eller sender mer moderne/langtrekkende våpen, er det godt mulig de plutselig vil slutte å virke. Som våre nye jagerfly, kjøpt inn hovedsakelig for å holde ruzzland litt på avstand og i verste fall skyte ned ruzziske fly, tror de før eller siden ikke vil være i stand til å utføre den oppgaven vi primært har kjøpt dem for, og vi burde erstatte de med Gripen eller Eurofighter så raskt som mulig. HIMARS i Ukraina er jeg også spent på, men det er litt eldre teknologi som har hvert der en stund nå, så om det er/var mulig håper jeg Ukrainerne har blokkert de mest sensitive systemene trumpistan har mulighet til å rote med, det gjelder batteriene, missilene kan det være vanskeligere å sikre.

Litt ut på våren blir jeg ikke overasket om det blir sent små mengder enkle våpensystemer til ruzzland, og de vil ha lettere tilgang på nyere teknologi til for eksempel produksjon av missiler.

Aktiv deltakelse av trumpistan mot Ukraina kan skje på lang sikt, de må først igjennom mange utrenskninger i militæret, holdningsendringer, lengre perioder med propaganda og nummenhet i befolkningen, vil tippe 2 år minimum men aner virkelig ikke. Om de prøver seg på slikt for raskt er det større sjanse for attentat eller borgerkrig, noe vi gjerne kan håpe på før den tid.

Bare mine tanker, alt som har skjedd siden valget har utspilt seg omtrent som jeg så for meg når det ble klart drumpf vant, men håper jeg er langt ute å kjøre her. :man_shrugging:

5 Likes

Har ikke for store negative tanker om hva Rutte sier. Han gjør som Stoltenberg i samme rolle og prøver å stå i spagat og bygge en bro så godt han kan.

Tror ikke man trenger å bekymre seg for at ikke Rutte synes russerne kan ta seg et tak

Men Nato er steindødt. Ta det fra en som var usa sin omtrent mest lojale allierte:

Fogh Rasmussen må føle det som skjer som et enormt svik. Danskene hadde i hans tid 12.000 soldater i Afghanistan, 44 mistet livet og man må anta at hundrevis ble såret. Samme med Canada, enorm innsats. Og Trump dolker de to landene i ryggen.

21 Likes

Jeg tror ikke det var tilfeldig hvordan Trump, Vance og resten av gjengen oppførte seg. Det så veldig ut som at dette var planen deres fra starten av.

Fra starten da Trump mottok Zelensky fra bilen hvor han gjorde narr av klærne til Zelensky til hvordan Vance og Trump trykket på de rette knappene og Zelensky ikke klarte å holde en profesjonell maske.

Dette var en shakedown for å få Zelensky til å signere mineralkontrakten, et signal til Europa og et signal innenriks.

USA har alltid gjort det som gagner USA. Å forvente noe annet av USA er naivt. Dette er ikke første gang eller siste gang, dette har foregått mangt en gang i andre land. Flere land utenfor «Vesten» kjenner godt til dette mønsteret etter å ha selv blitt eller sett andre bli skrudd («regime change», «kriger», håpløse lån etc). Forskjellen er at Trump gjør dette mot en nåværende alliert og i Europa.

13 Likes