Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Ukraina skulle gjerne vunnet, men Russland er overlegne.

Om man skulle fått en stopper må man inn med vestlige soldater og da eskalerer det noe sinnsykt er jeg redd for.

Nei noen ganger er det slik at den underlegende må gi seg, om ikke er jeg redd det aldri finnes noe Ukraina noe mer.

Jeg og min bror slåss mye som barn. Han var svakere enn meg og om han ikke hadde gitt seg kunne det endt verre med han enn meg. Naturen er brutal, og av og til må man gi seg for den sterke for selv og ikke bli tilintetgjort.

Vi er gode venner idag.

Heier på Ukraina, men dette funker ikke og det har det ikke i tre år. Denne meningsløse drepingen og lemlestningen må stoppe.

Ser han får litt pes av Maga, som forventet. Det er så mye som peker i den retningen.

Allerede i 87 betalte han nesten $100.000 for Ruzzisk propaganda i 3 aviser like etter å ha vært i Ruzzland. Tror ikke han betalte det uten å få noe igjen. Vi kjenner’n jo litt etterhvert :wink:

4 Likes

Om du samanliknar deg og bror din med Russland og Ukraina, der du er Russland, så ville eg tatt ein prat med bror din om han egentleg likar deg.

Eg tillet meg å vere flåsete på ein lørdagskveld, men poenget mitt er at om du samanliknar Russland sitt overgrep mot nabolandet Ukraina med broderleg slosskamp, så er du heilt på jordet.

4 Likes

Har denne blitt postet tidligere?

2 Likes

Sammenlikner ikke på en slik måte, dette er jo brutalitet på det groveste.

Poenget er at noen ganger må man gi seg for å ikke selv bli tilintetgjort. Tenker det er bedre å leve enn å bli drept i front i en meningsløs krig.

KOMMENTAR – LÄGET BÄTTRE FÖR UKRAINA NU ÄN FEBRUARI 2022

Läget för Ukraina är idag bättre än det var när det strategiska överfallet inleddes den 24:e februari 2022.

Ukraina är idag en stridserfaren nation, med runt miljonen kvinnor och män mobiliserade och modernt utrustade, med befästa frontlinjer och den teknologiskt mest moderna försvarsmakten i världen.

Samtidigt har Ryssland i princip utplånat sina tidigare välutbildade och vältränade kontraktni -förband och har till stor del fått sin tunga utrustning utslagen så till den grad att man idag använder åsnor. Ryssland vågar inte flyga in över fronten och bomba inne i Ukraina likt i februari 2022 utan måste istället försöka terrorbomba på distans mot ett luftvärn som skjuter ner i princip allt som skickas mot landet. Kriget är inte längre en omställningskris, utan är en vardag med etablerade och fungerande logistik- och underhållskedjor. Skador Ryssland orsakar på t ex elförsörjningen repareras snabbt, inte som hösten 2022 när det var ett nytt fenomen.

Ändå tjatas det om att Ukraina behöver kapitulera och inte klarar mer. Då vet man vems ärenden den som tjatar om ett ukrainskt nederlag går – medvetet, avsiktligt, avlönat eller som nyttig idiot. Verkligheten är att Ukrainas försvar har stärkts och Rysslands försvagats. Ryssland kan inte ens inta en småstad som Pokrovsk och har efter ett halvår inte lyckats sparka ut Ukraina ur ryska Kursk Oblast, medan ett oförberett Ukraina i jeans, fleecetröjor, cigg i mungipan och ålderdomlig utrustning från Sovjetunionen segrade i slaget om Kyjiv på en månad och sparkade ut ryssen ur hela norra Ukraina – från Zjytomyr till Sumy – samt befriade Charkiv och Mykolajiv från den ryska omslutningen.

Lyssna inte på de som utropade Ukrainas omedelbart förestående förlust i februari – mars 2022 och fortsätter göra det i princip dagligen. Lyssna på de som hade rätt då.

Kilde

10 Likes

Selv er jeg uendelig takknemlig for de som ga livet under andre verdenskrig, for at vi skulle ha friheten.

At ikke Norge gir mer langt mer økonomisk støtte, som knapt vil merkes på norske liv en gang, er en skam. 1 billion av 20 billioner er den beste måten vi kan bruke disse midlene på for fremtidige generasjoner, og oss selv, i den situasjonen vi er i i dag.

Edit: Å kalle dette en meningsløs krig er feil.

16 Likes

Spørsmål: Var andre verdenskrig en meningsløs krig, slik du ser det?

4 Likes

Og det er jo verdt å merke seg at selv om Ukraina sliter med at noen ikke orker mer på fronten og de sliter med å rekruttere folk, så er de langt fra noen kollaps. De fleste vet at hvis de ikke sloss, så er det bare å rømme landet. Grunnen til at Zelensky var så avvisende i møtet var rett og slett at de ikke stoler på Putin for fem flate øre. De trenger sikkerhetsgarantier for at de skal slippe våpnene sine, ellers tenker de at de bare står i en verre situasjon om et par år.

10 Likes

Oppfølgingsspørsmål: Var det feil av USA å sende nesten 200 000 amerikanske soldater i døden for å beseire Hitler i en krig som foregikk på et annet kontinent? En krig som ga oss friheten som vi tar som en selvfølge i dag?
@Kalle

11 Likes

Neida, ingen walk the talk

Hvis ikke «the Donald» får hue ut av …så håper jeg flere av medlemmene dine i både kongress og senat får det ut for i følge denne artikkelen pleier putin regimet enda tettere bånd med dine to største fiender.

1 Like

Russland trenger at Ukraina stopper motstanden for at de skal kunne trappe opp lemlestingen og drepingen av ukrainerne. Grusomhetene til Russerne er vel dokumentert av FN.

Jeg setter pris på at du har et god forhold til din bror nå, men jeg regner med at det ikke hadde vært tilfelle dersom du hadde utsatt han for grusom tortur, groteske seksuelle overgrep og påført ham varige fysiske og psykiske men.

14 Likes

De som er fiender av USA, kan åpenbart likevel være Trump sine venner.

4 Likes

Ukraina slåss akkurat før at IKKE bli tilintetgjort. Men det har du ikke førstått, eller låtsas ikke førstå. Eller så sitter du St.Petersburg.

9 Likes

Flere som reagerer!

Det hadde sikkert vært lurt å ha med en tolk, i og med at Zelenskyj snakker gebrokkent engelsk. På den andre siden pleier ikke slike seanser å være dramatiske, og Zelenskyj snakker nok engelsk til det han trodde dette var, sier Mjelde til Nettavisen.

4 Likes

Har det slått deg at noen ganger så er det å gi seg å godta å bli tilintetgjort?

Eller for å si det på en mer knotete måte med et dobbelt negativ:

Altså at når man ikke gir seg, så er det for å ikke bli tilintetgjort.

Hvilken skjebne tror du venter Ukraina / ukrainerne om de bare legger ned våpnene uten noen form for sikkerhetgaranti?

Hvilken skjebne hadde ventet Europa om vi ikke hadde jaget nazistene tilbake hele veien til Berlin?

Må si jeg mistenker en høy grad av vikarierende motiv / tale for sin syke mor, på dere som mener av Ukraina bare skal gi seg for den russiske “overmakten”. Det er en grunn til at de kjemper. Fortsatt. Det er neppe fordi de synes det er så jævla gøy med krig. Det er fordi de vet at alternativet er verre.

Ukrainerne bestemmer selv når de mener alternativet er bedre.

Ikke du. Ikke jeg. Ikke noen. Kun ukrainerne selv.

14 Likes

Høres ut som om han broren din hadde en røff oppvekst gitt!
Flaks for han at han skjønte sin underlegenhet så han ikke havnet på de evige jaktmarker.

Makes kind of sense sense at du mener at Putin fortjener å innkassere en seier her, han er jo tross alt den sterkeste…

1 Like

Det du skriver der gjør det jo 100% tydelig at du er et følelsesmessig avstumpet og sykt menneske med fascistoide meninger. Man bygger ikke sivilisasjoner med hjelp av sånne som deg (eller Trump)

Hvis du nå er voksen og fortsatt ikke har forstått det (og har egne barn!?): det er storebror som i en slåsskamp med lillebror hvor han allerede har vist fysisk overlegenhet også må vise moralsk overlegenhet og gi seg

Edit: ser nå etter å ha lest videre i tråden at jeg ikke akkurat var alene om å reagere på denne :sweat_smile:

13 Likes

God tråd av Tendar på Twitter:
https://x.com/Tendar/status/1895947641319801129

Utdrag:

«For those saying that President Zelenskyy just should have been silent, I disagree with for a simple reason. Ukraine did this in the past more than once. This was about the vital question of security guarantees. This key component as seen in Minsk 1 and Minsk 2 (and btw. even in the Astana agreement in reference to Syria) was missing in all previous failed attempts, and directly contributed in the lack of achieving even a stable ceasefire, let alone peace. This is not a minor detail or technicality. It is the key feature between lasting ceasefire or not. Russia only responds to force and no deal will ever be sufficient in deterring Russia. The pile of failed deals with Russia is only exceeded by the piles of bodies being victim of them. Only force and credible deterrent will ensure meta-stable conditions. You cannot blank it out or postpone it. »
+
«Trump probably knew he won’t get anything from Putin and without need moved directly against Ukraine in order to achieve a quick solution, no matter how hollow it might be. His frustration, however, will exceed far more when he would cut Ukraine off and see that there won’t be a change in stance from Ukraine. He and many others haven’t grasped that Ukrainians would always prefer to fight even with diminished defense capabilities rather than surrendering to Russia and handing over their freedom and lives. If this would have been an option in the first place, they would have surrendered back in February 2022, and Russia is today in a far, far worse situation than 3 years ago.»

6 Likes