Det forumet her blir mer og mer klovnaktig. Kalle kommer med meninger som er langt ifra Putin-vennlig, og får russerflagg og klovnefjes tilbake? Og blir stemplet som idiot omtrent. Jeg er enig, jeg tror ikke Russland går inn i et NATO-land. Jeg tror også fredsløsning er veien å gå, og den vil ikke være slik Ukraina vil eller mange av dere her inne vil. Det skjer bare ikke.
Og hvorfor skal ukrainerne tvinges til å slutte å forsvare seg?
Er det mulig slik vance har snudd i fra trump kritikker til og bli en nikkedokke ? Da er du kynisk og maktsyk ,helt utrolig.Se dette klippet.
De er helt avhengig av støtte. Fra Europa og mest sannsynlig USA. Derfor kan de ikke bestemme alt selv mtp en fredsløsning. Jeg tror og mener det er sånn det er, ikke noe jeg nødvendigvis mener er riktig. Hadde Russland gått inn i Finnmark og våre allierte mente det var best at vi ga fra oss deler av Finnmark, så hadde vi gjort det. Fordi vi ikke hadde hatt noe valg.
Og disclaimer: jeg er veldig veldig langt unna å støtte verken USA/Trump eller russerne i denne konflikten. Jeg bare syns det er et jattekor blitt her inne.
JD Vance – en politiker som tydelig er formet av det som ofte kalles “PayPal-mafiaen”, med Peter Thiel i spissen. Thiel har lenge sagt at han «i kke lenger tror at frihet og demokrati er kompatible ».
Vance har gjentatte ganger uttrykt misnøye med et system preget av byråkratisk overmaktsutøvelse og en elite som er løsrevet fra virkeligheten til vanlige folk. Han har blant annet talt for å «fyre alle midlertidige byråkrater»
For ikke lenge siden skrev han en blurb i Jack Posobiecs bok Unhumans; en bok som ikke bare hyller Pinochet og Franco, men også maler venstresiden som “unhuman”.
Posobiec, en sentral figur i MAGA, og “geniet” bak Pizzagate, er ikke akkurat hvem man forventer at en politiker, eller visepresident, skal assosieres med? I tillegg har han langt verre uttalelse og forbindelser.
Jack Posobiec is a political operative and internet performer of the anti-democracy hard right, known primarily for creating and amplifying viral disinformation campaigns
Europa kan ikke basere sin sikkerhetspolitikk på at sånne som deg «ikke tror» Russland vil gå inn i et NATO-land. Ingen tror tror at Russland vil gjøre det med det første, men dersom Putin blir belønnet i Ukraina vil han straks berede grunnen for å gjøre det en gang i fremtiden. Gjennom hybrid krigføring, sabotasje og etterhvert falsk-flagg operasjoner. Og mest sannsynlig først i et baltisk land. Norge som sitter med livslinjen til Europa i form av gassledninger er også særdeles utsatt. Det er vanvittig naivt å tro at en påtvunget fred i Ukraina nå vil føre til fred i Europa de neste ti-tyve årene.
Du svarte ikke på spørsmålet.
At Ukraina ikke kan vinne er åpenbart, men hvordan forsvarer du at ukrainerne skal tvinges til å kapitulere?
Jo, det mener jeg at jeg gjorde.
Du konstaterer bare at Ukraina ikke klarer seg alene. Hvorfor er det rett å tvinge dem til å gi opp å forsvare seg?
Edit:
Militært er det tåpelig å inngå en våpenhvile nå, når den russiske offensiven har kulminert og russerne desperat behøver en pause for å gjenoppbygge stridsevnen.
Jeg ville heller ikke satset på det og mener Europa må ruste kraftig opp. Så jeg tror ikke de vil gjøre det, men ville heller ikke basert sikkerhetspolitikken på det. Det er en antagelse du gjør.
Det er ihvertfall ingen tvil om at Putin kommer til å teste den nye Europaordenen fremover. Hvordan? Hvem vet. Takk Gud for at Ruzzerne er relativt svake akkurat nå.
Jeg sier ikke at de skal tvinges til å ikke forsvare seg, men når du ikke bestemmer reglene selv så må de ta hensyn til hva andre parter vil. Er det riktig? Nei, det er det jo absolutt ikke. Et lands suverenitet er noe av det viktigste vi har. Men realiteten er en annen, fordi du har en motpart som spiller med andre regler enn det vi i vesten har. I tillegg har vi en mektig alliert som ikke er så veldig alliert lenger. Så jo, jeg mente jeg svarte på spørsmålet ditt.
Reaksjoner på trump sin avgjørelse .
Jeg leste Hillbilly-boken for noen uker siden, og den er skrevet av en ganske annen person enn den vi ser nå
Militært sett så taper Russland i Ukraina. Det har blitt en utmattelseskrig, og det har historisk alltid favorisert den forsvarende part. Russland har bruker alt de har av militære ressurser, uten å få til noe gjennombrudd. Offensiven har kulminert, og de er sårbare.
Strategisk er det tåpelig av både Ukraina og langsiktig skadelig for Europa å inngå en våpenhvile nå. Trump er på Team Putin nå, men det er ingen grunn for Ukraina eller Europa til å kapitulere. Russland taper militært dersom de ikke kan vinne politisk.
Ganske bra oppsummert. Husk at India også ønsker gass og Olje i fleng. Så det er ikke umulig å finne marked for evt overskuds olje fra Russland.
Må si jeg forundres over såkalte eksperter og politikere av og til. Null evne til å tenke litt utenfor boksen.
Russian oil refinery in Syzran was targeted by drones. This is second Russian oil refinery which was hit tonight. 800km from the frontline.
https://x.com/bayraktar_1love/status/1896700590186754070
Dette må svi økonomisk for Russland.
Det som nå blir viktig er at man må tenke utenfor boksen, og ikke tenke at europa må erstatte usa 1-1 i alle sammenhenger. Vi kan oversvømme landet med droner heller enn å tenke f.eks javelin.