Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Må innrømme at det er en filmscene jeg ofte tenker på når jeg ser Trump i aksjon. Skulle gjerne sett flere hade tatt denne til Trump:
image

4 Likes

NASAMS og SAMP/T .

Begge deler er levert til ukraina og yter svært bra.

10 Likes

Denne.

2 Likes

Mer “Russland er våre venner” fra Trump-administrasjonen:

https://www.dn.no/teknologi/cyberangrep/cybersikkerhet/karsten-friis/stopper-cyberoperasjoner-mot-russland/2-1-1787157

"Det er veldig merkelig at det skal være en politisk beslutning om hvem som er en trussel eller ikke. Det pleier tjenestene å finne ut av selv. For det som skjer nå er ikke basert på en vurdering av trusselaktørene, men på en politisk vurdering om at vi skal være snille med russerne. Det går inn i en serie av litt merkelige innrømmelser til Russland man gjør for Ukraina, sier Karsten Friis i Nupi.

Hos den amerikanske cybermyndigheten Cybersecurity and Infrastructure Security Agency (CISA), skal enkelte av sikkerhetsekspertene ha blitt bedt om å fokusere på andre motstandere enn Russland, ifølge Washington Post, som melder at disse cyberoperasjonene nå kan stoppes av USA:

• Avdekking eller deaktivering av skadevare i russiske nettverk før dette kan brukes mot USA.
  • Blokkering av russiske hackere fra servere som de kan forberede til offensive operasjoner.
  • Forstyrrelse av nettsteder som fremmer antiamerikansk propaganda."
9 Likes

Det morsomme her er at OPEC står opp for Ukraina og øker oljeproduksjonen.

Russisk økonomi blir holdt oppe av oljepenger, på 70$, så går de kraftig i minus. 60$ er katastrofe. På det tidspunktet, så kan Ukraina begynne å bombe russisk råolje uten at noen løfter et øyelokk.

15 Likes

Lurer på om det ikke er mulig og handle i fra Sør Korea ? De burde ha store lagre pluss at de produserer mye våpen og ammo.

2 Likes

Tenkte mest på raketter til de amerikanske systemene. Regner med de må kjøpes i/av USA.
Der det finnes like gode alternativer mener jeg man bør handle andre steder. Markedet bør saumfares.

2 Likes

Økonomene vil bruke penger…
Vil ha økt Ukraina-støtte: – Ikke sett maken siden Hitler – E24

4 Likes

Europeiske statsledere skjønner nok at de ikke unnslipper historiebøkene og at historien som skrives akkurat her og potensielt vil bli snakket og skrevet om i 50 år fremover. Selv om de neppe vil bli helt Churchill ut av det blå. Dessverre.

5 Likes

Litt fakta oppi all propagandaen.

11 Likes

På hvilken måte gjør han ikke det mener du? :thinking:

Vår egen statsminister er først og fremst opptatt av å puste med magen. Det vil han holde på med, ja i alle fall fram til torsdag da det trolig vil bli lagt fram forslag i Stortinget om økte bevilgninger til Ukraina.
Det er som man sier; gammel USA-vennlighet er vond å vende.

3 Likes

Det ryktes at Stortinget diskuterer at Norge skal kjøpe containere eid av USA som allerede står i Polen. Som altså ellers sendes tilbake. En glimrende mulighet for Norge å bedre sin anseelse - hos alle parter

19 Likes

tomme konteinere?

Eh, nei. Containere fulle av amerikansk materiell som var på vei til Ukraina. Men som Trump nå har beordret returnert

5 Likes

Handler nok også om en redsel for å stikke seg ut. Havne i spottlyset heller enn å gå lydig bak i rekkene. Som nok har vært en fornuftig strategi historisk sett, men ikke når det brenner på dass.

3 Likes

Det er snakk om at alt utstyr som var på vei til Ukraina fra USA har blitt frosset av Trump sin ordre, så det vil si at dette er containere fulle med våpen og utstyr som Ukraina trenger. Spesielt missiler til luftforsvar er nok svært viktig. Som nevnt over, så vil dronene kunne fungere greit nok som delvis artillerierstatning. Det fungerer ikke like bra med luftvern uten missiler…

11 Likes

Hej Norge
Hurra for Sverige – EU og Norden kan selv :sweden: :sweden: :sweden: :partying_face:

jow jow – Ukraine har ikke helt tabt modet :+1:

Putski kanske i Knibe :thinking:
En VIRKELIG krudttønde og en bombe under Putskii :+1:
Et indslag der må ses !!!

Tak til Starmer og England :uk: :uk: :uk:
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/1j38zwy/crossparty_unanimous_support_for_ukraine_from_all/

Spådomme og klar tale hvad vi kan forvente — og Putskiiiis MÅL :+1:

Dagens Pollental

Slava Ukraini :ukraine:
Slava Zelensky :ukraine:

Dansken

13 Likes

Har du link?

Interessant forslag med å kjøpe containere full av amerikansk utstyr som står i Polen for norske penger.

Da får man jo satt litt press på USA og Trump.
Noe av argumentasjonen til Trump er jo «ikke bruke mer penger».
Det bør jo være et spiselig forslag for USA, og norske politikere bør etter hvordan de har uttalt seg kunne samles om det.

Derfor «stinker» det litt av at vinglepetter Christian Tybring Gjedde sier dette:

Med mindre jeg husker feil så var Gjedde først av oppfatningen at Trump er kul, så var Trump dum, men nå er altså «det synd på Trump».

Her er hva jeg tror, og slakt det gjerne, men forklar også hvorfor det er feil.

Jeg tror at politikerne sier en ting, men tør ikke følge opp.
De sier de vil gi gi mer til Ukraina, men vil ikke legge seg ut med USA.

Det står i Dagbladets artikkel at «Tybring Gjedde» er medlem av forsvarskomiteen men at han ikke kan referere noe derfra.

Jeg tenker at forsvarskomiteen sender ut vinglepetter og prøveballong Tybring Gjedde for å se hvor mye ballade det blir. Ingen tar han seriøst så han er en perfekt testballong for å se hvordan Stortinget kan håndtere en slik delikat situasjon.

1 Like