Nope. Dette er noe jeg har muntlig fra en kredibel kilde jeg kjenner
Akkurat
Det ser ikke ut til å være tilfellet i EU. Før var Frankrike relativt alene i å ville ha sikkerhetpolitisk autonomi fra USA. Nå har vi en kommende kansler i Tyskland som tidligere har uttal at overfallet i det hvite hus var planlagt, og som nå profilerer Tyskland som ledende i støtte til Ukraina.
Tyskland og Frankrike i tospann drar EU dit de vil, og nå vil de skape en ny sikkerhetspolitisk virkelighet i Europa.
Tyskland kom seg nesten til Moskva
Frankrike har faktisk inntatt Moskva.
Noen som kan sende en fax til Putin og forklare ham hva Frankrike+Tyskland betyr?
Edit: Ja jeg vet. Lett smakløst. Men litt gøy også. Kanskje.
Stemmer at jeg tenkte på politikere generelt, selv om jeg i mitt eksempel, der jeg refererte til Tybring Gjedde som akkurat kom ut av et møte i forsvarskomiteen, og kunne ikke si noe som helst fra møte, men etter min mening meddelte han noe fra møtet likevel.
Det begynner å demre for Vance at Trump og Putin sin deal avhenger av at Europa lar seg passivisere.
Der tar han feil. Problemet er bare at vi er så langt bakpå fordi USA har fått styre og produsere.
Kan du utdype hva du mener vil skje, dersom Europa ignorerer Trump, og fortsetter å støtte Ukraina?
Fakta kan manipuleres. Brukes det erstatningsverdi eller bokført verdi her ?
Artig at han kaller oss “friends” da. Men skjønner kanskje ikke helt at når man har blitt dolket i ryggen, så er man ikke venner lenger.
Vi får bare håpe at Z + europeiske ledere skjønner at vi kan male Trump og Vance inn i hjørnet.
Mye som er politisk gangbart (kanskje) for USA. Å direkte sabotere / motarbeide Ukrainas legitime forsvarskrig (spesielt om den støttes av Europa) tror jeg ikke er det.
I det republikanske partiet er det gangbart, så lenge mellomvalget er langt unna. Det betyr at Trump har begrenset med tid til å sabotere, før det får større politiske konsekvenser.
Edit:
Det forutsetter selvsagt at det blir et mellomvalg. I disse dager kan man knapt føle seg sikker på noe som helst.
Vance: “I think our European friends…”
Vance got this wrong, also. It should have been “I think our European former friends…”
USA har vel brukt fiktivt verdi?
USA har vel i stor grad brukt nykjøpsverdi.
Enig. Spørs bare om andre krefter (ikke GOP, eller bare BNP som vi burde kalle det nå), faktisk setter det diplomatisk havariet i vranghalsen.
Det er en veldig stor forskjell fra å trekke seg ut og si “ikke vårt problem”
til å aktivt motarbeide gamle samarbeidspartnere / verdens mest legitime frihetskamp
Det ene svelger kanskje folk
Det andre, nei.
Nr. 2 her er sånn Tsar Nikolaj II ber militæret skyte på kvinner som vil ha brød-øyeblikk
Edit: BNP = Brave New Party
Fast det gikk vel ikke så bra før Tsar Nikolaj etter det?
Han fikk seg en enveisbillett til Sibir sammen med familien sin
Der ble de lagra en liten stund før bolsjevikene kom frem til at det nok var best å skyte hele hurven.
Kan i forbifarten bemerkes at den uoffisielle rådgiveren til tsaren / tsarinnen, Rasputin (les: Elon) måtte bøte med livet.
Er USA egentlig Interessert i mineral avtale med Ukr i det hele tatt?
Ukr møter opp, klar til å signere - kastes på dør.
Ukr gjentar de er klar til å signere - Usa stopper militær støtte.
Ukr gjentar de er klar til å signere - Usa - “ikke sikkert avtale er nok.”
“The Ukrainians didn’t believe we were serious, and we had to show them. It’s unclear whether the mineral deal will be enough to resume military aid,” WSJ reports, citing a U.S. official.
I Frankrike er muligheten for europeisk autonomi fra USA så attraktiv, at til og med Le Pen (som tidligere har lånt penger av Russland til valgkamp) nå kritiserer Trump.
Dette kan synes umiddelbart negativt for Russland, men strategisk vil en amerikansk tilbaketrekning fra Europa betydelig redusere USAs evne til å projisere militær makt i Europa, Midtøsten og Afrika. Det er i Russlands strategiske interesse.
Trump / Vance med hoff oppfører seg nå på en måte som gjør at antiamerikanske strømninger går gjennom brede lag av den europeisk befolkning. Durkdrevne populister hiver seg selvfølgelig på. Stemmer og oppslutning å hente på ta avstand fra nåværende US administrasjon.