Indlæg slettet
DK
Indlæg slettet
DK
Jeg er lei for at hun hadde 100% rett.
Finn andre kilder enn musk
(2016)
https://www.reuters.com/article/world/clinton-accuses-trump-of-being-putins-puppet-idUSKCN12K0EB/
(2018)
Beklager
Skal ikke ske igen — er ellers meget opmærksom ikke at ligge Trump ting ind på forum
Tak for i gjorde opmærksom på fejlen
Dansken 🥲
Skrev om NS2 i starten av februar på denne tråden.
Hele situasjonen er bortimot absurd, både mtp værmelding og hva som virker å skje i kulissene i EU.
Så er den altså at Nordstream 2 AG, som er et selskap eid av russiske Gazprom, et under selskap som eier rørledningen, som skal utføre sikringsarbeid
Men også, kan det leses som, fremtidige drifts og vedlikeholdsplaner:
Mange ting som er rart her, for tenker man etter så skal plutselig russerne få gjøre sin egne tekniske undersøkelser om hva som skjedde med NS2 da?
Og skrev om NS2 på oljetråden i start februar:
Og for litt siden kommer det ny info om saken, men nå ser den litt annerledes ut:
Matthias Warnig, who led Nord Stream 2’s parent company on behalf of Kremlin-controlled gas giant Gazprom until 2023, is reportedly trying to establish contact with U.S. President Donald Trump's team through American businessmen.
Såå, tyskerne ender opp med å kjøpe russisk gass fordi de blir tvunget til det?
Har siden danskene tillot reparasjoner tenkt at NS2 åpner på et tidspunkt, men har vært veldig nysgjerrig på hvordan det skal fremstå.
Problemet er jo at:
Så er “løsningen” at den eies av amerikanske investorer?
Blir interessant å følge med på denne saken fra sidelinjen, for det blir bare “rarere og rarere.”
Alle rørledningene ble vel ikke ødelagt? Hvis EU vurderer det slik at sanksjoner skader EU mer enn Russland kan de åpne opp for det uavhengig av NS2? Det er råvarer og produkter som ikke er sanksjonert fordi det ikke er noe gavn i det.
Okei, intakt, men ikke “operational” Down, but not necessarily out
The explosions took out Nord Stream 1 pipelines A and B, which each carried up to 27.5 bcma of Russian gas to Germany before the war. Nord Stream 2 pipeline B was taken out by a third explosion, while pipeline A remains intact but is still not operational.
Hvis EU vurderer det slik at sanksjoner skader EU mer enn Russland kan de åpne opp for det uavhengig av NS2?
Da tenker du kanskje på denne gjengen når du snakker om EU? (som jeg skrev om på en annen tråd; småprat)
Som ikke kan invitere de Baltiske landene
Nei, jeg tenker absolutt ikke på Norge, Canada Tyrkia, Rutte etc., poenget mitt var at en eventuell gjenopptakelse av import av russisk gass ikke er betinget av at NS2 repareres, i hvert fall hvis det er slik at en av rørledningene er intakt.
“But one of the Nord Stream-2 pipelines remains undamaged, intact, and ready to go. Though that newer pipeline never received final approval from German regulators, it is still pressurised and could, technically, resume pumping immediately.”
The EU is struggling to square the circle of simultaneously punishing Russia economically and finding sources of gas to keep the lights on.
Est. reading time: 4 minutes
Er det noen her som har innsikt i satellittkommunikasjon?
Er dette funksjonelt et realistisk alternativ til Starlink?
Virker som mineraldeal er signert…
https://x.com/WarMonitor3/status/1897002136141222314?t=HE3T0mrqOxbZ5VSkbIFAGA&s=19
Kan vel umulig være negativt, i det minste.
https://www.reuters.com/world/us-ukraine-prepare-sign-minerals-deal-tuesday-sources-say-2025-03-04/
Herlig krigføring
En video publisert av det ukrainske militæret viser ukrainske soldater som slipper bikuber ned i en kjeller fullt med russiske soldater.
Våpenindustrien i USA domineres, slik jeg har skjønt det, av private aktører.
EUs Ukraina-fond burde inngå kontrakter med de direkte.
Da er våpenprodusentene fornøyd (god business), Donald slipper å bruke penger og Donald er fornøyd med at handelsbalansen blir penere.
Og hvis Donald av en eller annen absurd grunn gjør seg vrang, så er det en risiko for at amerikanske våpenprodusenter sender noen for å ta kneskålene, tunga og truth social fingeren til Donald
( de er kjent for å være brutale mot representanter i Kongressen som gjør seg ‘vanskelig’)
Våpenindustrien i USA domineres, slik jeg har skjønt det, av private aktører.
EUs Ukraina-fond burde inngå kontrakter med de direkte.
Til det sier jeg International Traffic in Arms Regulations - Wikipedia
Det er en grunn til at det tok nesten tre år før F-16 kom til Ukraina og hvorfor Gripen ikke er i Ukraina og hvorfor de svenske awacs flyene ikke er i ukraina. De hadde mer enn en amerikansk komponent og er derfor underlagt ITAR.
For tiden virker det som at alt kan fikses med en presidentordre, og at det eneste Donald bryr seg om er penger.
Om det blir konsekvenser om ett år eller ti er fjernt for han.
Skulle gjerne sett at EU la en stor sum på bordet som ble for fristende til Donald
Trump er ikke forutsigbar nok til at det er noe å satse sikkerheten som på. Bedre å bruke pengene i Europa?