Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Som betyr at en sikkerhetsgaranti også er fånyttes, ergo er absolutt alt i limbo.

3 Likes

Det blir mer atomvåpen i verden!.

Jeg tipper polen blir første Eu land som skaffer seg egen bombe.
Det skjer ila 5år.

7 Likes

Ja til atomvåpen🥶

1 Like

Er det magefølelse, eller har du tall som underbygger det?

Jeg leser hver dag om heiser, fjernvarme og annen infrastruktur som klapper sammen i Russland. Dette er et forfall som har pågått i 25 år. Den interne økonomien i Russland allokerer nå en så stor andel av kapasiteten sin til krigen, at resten av økonomien bryter sammen. Det blir ikke bedre av at de får kjøpe flere deler til rustningsindustrien, eller reservedeler til Mercedesene til eliten.

5 Likes

Vil nesten være helt naturlig når USA har stått for brorparten av EUs del og nå er de ikke lengre med oss. Veldig spent på hva som skjer når Trump er ferdig som president også. Om det blir mye opprydning eller om de bygger videre på uroen han nå lager. For meg er det fortsatt surrealistisk at han støtter USAs største fiende de siste 80 årene som han nå gjør - med aksept for det (så langt).

5 Likes

eller Sverige, som hadde atomvåpenprogram og var en 6mnd unna å ha ferdige atomvåpen på 60tallet

2 Likes

Franrike har jo noen, så det blir i så fall nr 2. Franskmennene har jo etter hva jeg har skjønt også en litt annen doktrine på bruken. Mens andre har sagt at de kun skal bruke det om de selv blir angrepet først selv, har etter det jeg har forstått forbeholdt seg retten til å bruke våpnene først om de selv føler seg truet.

2 Likes

Jeg antar at uten amerikanske sanksjoner, så vil Russland i praksis fritt kunne eksportere olje og gass. Det vil også være mye lettere for dem å importere varer. Sanksjonene har gjort at de har måttet eksportere billigere og importere dyrere.

More than $6 billion of the $300 billion in frozen Russian assets are sitting in U.S. banks.

Trodde det var mer, sjekket først en kilde, men den snakket om verdier som var i dollar (67 mrd), mens det som faktisk er i amerikanske banker er mye mindre.

Eksempel:
https://www.msn.com/en-us/money/markets/russia-s-oil-flows-by-sea-surge-but-cargoes-sit-undelivered/ar-AA1AeJ5Z

About 7.7 million barrels of crude from the two Sakhalin projects have been held on tankers for more than two weeks. Prior to the latest sanctions they would typically be delivered to refiners in about a week. A further 12 million barrels from the Arctic have gone on far longer voyages than originally planned, leaving the oil at sea for months.

Dette skjedde fordi Biden strammet til grepet rett før han gikk av.

4 Likes

Menn har ryzzene ikke noen mangel på. Men det mye billigere (særlig på sikt) og opinionsmessig mer hensiktsmessig å sende nord-koreanere. Våpen er det mulig at de begynner å tom før.

Var mer første nye. burde vært t ydeligere der.

Frankrike har mange våpen forsvådit. UK også.

Så hvorfor sliter Russland med mangel på arbeidskraft?

3 Likes

Finns ikke noen oposition mot det hva jeg har sett. Noen få nyhetsstasjoner, thats it. DEMs er opptatt med annet og noen enstaka innen republikanene som våga si fra. Men de innen republikanene som vil ha en sjanse til gjenvalg kommer at hålle kjeft.

Ja, de vil strekke seg til det ytterste for å kunne fortsette kamphandlingene, helt til alle finanser er tomme. Slikt sett tror jeg Putin vil være like “seig” som Stalin var under ww2. Har for såvidt allerede vist hvor mye de er villige til å ofre.

Men, problemet er at Ukraina selv med støtte fra Europa vanskelig vil kunne opprettholde stillingen så mye lengre. Og støtte fra kun Europa slik setting er nå vil ikke være nok. Selv med nåværende USA støtte har de tapt en hel del landområder siste tiden, og Ukraina holde på å gå tom for personell. Befinner seg minst et arme korps av Ukrainske menn i stridsdyktig alder som flyktninger i Vesten nå.

Og tilbake får Nordkorea russisk tech, en saftig realitetsorientering i hærføring og hjelp med å tune missiler så de faktisk treffer det de skal. (de kan jo sågar få litt hjelp til ballistiske missiler i betaling for artilleri og soldater :cold_face: )

Delene av økonomien som personellet må tas i fra vil lide. Stalin var seig, fordi USA leverte enormt med materiell til Sovjetunionen. USA leverte til og med komplette fabrikker. Sovjetunionen var avhengig av å få sprengstoff og krutt fra USA. De fikk bortiomt en halv million kjøretøy. Mat til hele den røde arme for ett år. Sko til hele den røde arme. kommunikasjonsutstyr, fly…

Russland alene er en mygg i forhold til Sovjetunionen. Europa har på sin side en betydelig kapasitet. Det er viljen det står på.

11 Likes

Er å trekke budskapet alt for langt å si at NATO er dødt, er bare media som hausser dette opp.

Trump vil at de skal øke forsvarsbudsjettene drastisk og ser ut til å ha oppnådd det gjennom sin “stil”. Har i så fall oppnådd mer for Europa i løpet av et par dager enn det andre presidenter har klart m.h.p at også Europa skal være opptatt av egen sikkerhet og ikke bare overlate dette til USA.

Uavhengig av militær situasjon/Ukrania etc. så er dette et fornuftig trekk (Europa Felles Hær) som også Norge bør delta i så lenge vi holder oss utenfor EU.

Her er det “krigshissing” i stor skala fra media/autoriteter som savner sidestykke siden pandemi hysteriet.

Litt satt på spissen riktignok, men Russland hadde hatt store problemer om de skulle taklet Polen militært nå. Og hvorfor i all verden skulle de det nå eller i fremtiden ?

Ja, det er et hensyn. Det er likevel stor forskjell fra et land som gikk konkurs og vendte seg mot Vesten og nedbygging av kommunismen, intern og ekstern KGB, og mot demokrati og pressefrihet. Som nå er et imperialistisk land med diktatur og landet har vist sin støtte. Så lenge det ikke har kommet noe opprør ennå, tviler jeg sterkt på at det kommer et opprør om det kommer en fredsavtale hvor ruzzland bare får noen få vilkår oppfylt.

2 Likes

Det har de ikke. Det er kun feilallokering. Kriget tar en masse folk. Hvis det ikke hadde varit før det så hadde de haft en masse folk + alle gjestearbeidere som de jaget vekk.

Hadde de allokert om fra krigsindustri til annet så hadde det funnets gott om folk.

Polen gir de sig nok ikke på direkte, men Litauen før at sikkre sig en korridor til det ockuperte Königsberg.

2 Likes

Blir det samme da. Litauen er medlem i NATO.