Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Ble tilbakevist av biskopen i Aleppo.

2 Likes

Jeg tror de ber og håper på det beste, men sier selvsagt samtidig at man må være realistiske.
Tror alle skjønner at de ikke er i posisjon til å stille noe krav, og at alt annet enn å snakke de makthaverne etter munnen er ikke særlig lurt.

Finnes det noe som helst tegn på ar Syria ikke blir Midt-Østens Afghanistan?

Fraværet av russere og amerikanere kan vel tyde på det.

5 Likes

Jeg vil heller tenke at Syria blir Midt-Østens Jugoslavia.

Og så klart, så vil jo Netanyahu og ikke minst Erdogan ta for seg fra hver sin ende. Jeg sa vel at Netanyahu så skikkelig fornøyd ut i en post lenger opp, men tror nok at Erdogan er enda mer fornøyd med siste dagers hendelser.

7 Likes

Er en vesentlig forskjell mellom Afghanistan og Syria, og det er akkurat den du påpeker her, nemlig at i Syria har de fleste naboland + ganske betydelige interesser av hva som foregår internt i landet, og vilje til å handle deretter.

Man hører ikke mye om kinesisk, pakistansk, tadjikisk, turkmensk, usbekisk, og iransk innblanding i Afghanistan (kan jo seff være litt hvordan nyhetene presenteres da).

Historisk sett har begge land vært “crossroads”, men nå det er bare Syria som fortsatt er det. Afghanistan er bare et slags grumsete “backwater” nå til dags.

7 Likes

Når det gjelder Syria og nytt styre, så mener jeg ikke at landet blir et nytt Afghanistan på alle måter, jeg tenkte kun på styresettet, med ekstrem sosial kontroll (dukker opp videoer nå av kvinner som ikke lenger får gå alene uten mannlig ledsager), sharialov, offentlige henrettelser osv osv. Rett og slett islamisme.

Geopolitisk så har hverken Tyrkia, Israel, Jordan eller Irak vist tegn på imperalisme. Israel har omtrent alltid kun hatt et mål om å sikre sin eksistens, noe de er tydelige på også nå. Israel har faktisk styrker ca 20 km fra Damascus pr i går, men som sagt har de vært tydelig på at de ikke vil bli værende. Planen er å eliminere evt trusler. De anser ikke HTS å være noe mer vennligsinnede mot Israel enn det Assad-regimet var. Deres leder har offentlig uttalt at de har et mål om å innta moskeen i Jerusalem. Territorielt vil Israel beholde Golan fra 1967 og sørge for at avtalen om separasjonsarealet mot Syria fra Yom Kippur i 1974 overholdes.

Videre hevder IDF nå at de har tatt ut 70-80 % av Syria tyngre våpen. Flyvåpnet er tatt, marinen er gone, kjemiske våpen er spredt for alle vinder.

Israel hevder også at de har tatt ut anti-luftskyts og uten å si det har de ryddet veien for et angrep på Iran.

Når det gjelder Tyrkia, så var vel ikke Erdogan var helt på godfot med Assad, og har nå fått sine “venner” ved makten. Likevel er det en stor utfordring i nordøst i Syria, hvor kurdere og druzere har fått løfte fra Israel om beskyttelse, noe Erdogan ikke er spesielt fornøyd med. Jeg tviler sterkt på at siste kule er skutt i denne tragiske borgerkrigen. Her kan det virkelig bli clash of clans, siden det er så mange interesser som møtes i denne trekanten av Syria.

7 Likes

Hvis det ikke blir borgerkrig mellom HTS og kurderne, så er det vel en gledelig overraskelse.

Jeg har et lite håp om at HTS vil jobbe mer med nasjonsbygging enn krig og gjengjeldelse. Håpet kommer av hva lederen deres selv har sagt er målet. Kanskje ikke store håpet, men det er jo der.

7 Likes

Tipper ukraina kommer til å gjøre en miks av å bestille ting fra USA og å bygge opp egen forsvarsindustri.

Bra Russland gjør noe nyttig i krigen.

10 Likes

Får håpe de opprettholder denne attityden fremover.

• Kvinner kan kle seg som de vil, og det er forbudt å innføre restriksjoner for klær og utseende.
8 Likes

Jeg tror du tar feil, men jeg håper du får rett!

De jobber hardt med imaget. Lurer på om de klarer å gjennomføre.

Det spørs. Her er det arbeid i fleng med refortolkning av religiøse tekster, utdanning og bevisstgjøring, styrkning av kvinner rolle i religiøse institusjoner, det å klare å skille mellom religion og kultur, feministiske bevegelser innen islam, politiske og juridiske reformer, global dialog and the list goes on an on……
Med enkle ord så må endringen komme både innenfra gjennom religiøse reformer og nedenfra gjennom kulturell og sosial transformasjon. Det er så sinnsykt elementært viktig å respektere menneskers tro samtidig som man utfordrer urettferdige praksiser.

Edit: Å endre kvinnesynet i islam er et komplekst tema som krever en helhetlig tilnærming, da religionens syn på kjønn og roller er dypt forankret i teologi, kultur, tradisjon og historie.

7 Likes

Nuvel. Er ikke akkurat som om vi ikke vil klare å bygge nye fabrikker hvis det trengs.

1 Like

Mer Bøllebank til Ruskiiies i Kursk :thinking:

Allah er stor og Ruskiiies i Syrien er omringet og Putski ribber Assad for $$$$$ 10mill pr dag for assyl :flushed:
Håber at den nye regering i Syrien gør krav på disse mange $$$$$$

Israels Effektive ødelæggelse af Ruskiiies udstyr i Syrien :fire:

:partying_face: :partying_face: :partying_face:

https://mil.in.ua/en/news/ukraine-successfully-tests-ruta-missile/

https://mil.in.ua/wp-content/uploads/2024/12/Screenshot_1m124-1.jpg

Slava Ukraini :ukraine:

DK

8 Likes

The State Department has approved a possible sale of F-16 equipment and maintenance to Kyiv for $266 million. This was reported by the Pentagon Security Cooperation Agency.

Noe positivt.

6 Likes

Det hadde vært stilig om dette angrepet var med F16, men det er sikkert noe annet med en del futt i. Etter det jeg har sett av bilder, har russerne satt opp netting - både vegger og som skjerming rundt oljelagre nær Ukraina. Det betyr at langsome droner med små sprengladinger har mindre sannsynlighet for å lykkes med å lage en skikkelig brann. Motmiddelet er større sprengladning og/eller høyere hastighet (mer kinetisk energi).

Edit: første større angrep med Peklo dronemissilet.

10 Likes

Mer om det samme her, spennende med disse nye missilene:
image
:fire:

15 Likes

Herlig kveldslys i dette bildet.

1 Like

Det har jo vært stilt “krav” til at Ukraina skulle sette ned aldersgrensen for vernepliktige til 18 år. Syntes jo selv at det ikke hørtes urimelig ut, men her er et godt motargument i tillegg til at de har for lite utstyr til å ha flere soldater i feltet nå:
image

11 Likes