Bare ved å kalle krigen «nedslakting» avslører du hvor du står. Nedslakting er det som følger etter man har underkastet seg Russland (minner om at mobile krematorier rullet mot Kyiv i 2022).
Jeg leser Kjakan sin bok om motstandsarbeidet under andre verdenskrig. De undret seg om det var verdt alle represalier mot samfunn og familie, tortur og død. De konkluderte med at, ja, det var det. Og det var helt riktig.
Det er masse meninger her, og om du leser tråden så tror jeg 99% her ønsker fred på vegne av Ukriana.
Problemet er at slik det ligger ann nå så krever en fred at ukriana avstår alle okkuperte områder + ca 30% land til Russland.
Det er også krav at Zelensky skal skrive ut valg, selv om hele den politiske oposijonen i Ukraina er imot at det skrives ut valg nå.
De fleste her inne har nedslaktningen i Bucha og Mairiopol friskt i minnet. Og man er heldigvis ikke så naive at man tror på det Putin sier. ( En fred hvor han får land på vestsiden av dnipro hvor han kan bygge styrker før ny offansiv om et år eller to er desverre ingen fred).
Krig er jo nedslaktning av soldater og sivile. Ikke annet, hvor toppene som regel gjemmer seg i bunkre. All ære til zelenski for mote sitt. Men her tror jeg med å gi mer penger og våpen til Ukraina forlenges bare krig elendighet og piningen da Russland i mine øyne er militært overlegne Ukraina. I tillegg om trusselen blir for stor er bruken av atombomber tilstede. Derfor er det i mine øyne viktig med en fredsavtale selvom det innebærer tap av landområde for Ukraina.
Kan være jeg tar feil, men sånn det er nå
Drepes tusenvis av uskyldige soldater på begge sider som bare blir fortalt hvem de skal drepe
Akkurat nå virker det dessverre som det mest sannsynlige alternativ.
Usa kutter militær støtte, kutter moralsk støtte, kutter ut etterretning.
Ukr sliter ved fronten. Må trekke seg tilbake fra Kursk kan det virke som?
Europa snakker, men handler ikke (enda).
Rus har fått fornyet tillit etter mye hjelp fra Usa.
Så i den berømte “kortstokken” ser det litt dårlig ut for Ukr akkurat nå - dessverre må jeg få si - fordi det hadde strengt tatt ikke hadde vært nødvendig hadde Europa vært mer på ballen.
USA sin støtte er mindre enn Europa sin, et eksempel, mye av støtten fra Europa er priset til 0kr spesielt eldre sovjet biler og systemer. USA sin støtte er fullpriset, en upansret hummer står til 40kUSD i regnskapet for støtten. Upansrede hummere hugges nå opp i USA.
Kutt i ettertning er et problem, selv om UK og Frankrike fyller dette tomrommet til en viss grad. Tilbaketrekningen i Kursk er mest sansynlig fordi UKR ikke får bruke kursk i forhandlingene og formålet er oppnådd. Russland har blødd ekstremt mye tropper og utstyr på å prøve å ta tilbake området.
Samtidig ser vi ukrainske fremrykninger i sør, en by russland brukte flere måneder og tapte 35.000 mann på å ta, er tatt tilbake av UKR nesten uten tap på 4 dager.
Europa handler, men våpenlagrene våre er tomme. Tyskland utalte at de ikke har mer på lager å sende alt må produseres.
Men Europa ligger ann å sende 3 millioner 155mm granater + div granater til UKR iår, mot ca 700k fra USA.
Ting ser ikke optimalt ut for Ukraina, men samtidig har vi nå fått alle kortene frem i lyset. Det er nå mye enklere å lage en strategi på det som faktisk er sannheten fremfor å bli sakte pint som man ble siste året under biden.
Dette har vært Russlands narrativ i 3 år nå. Russland har etter 3 år kommet ca 50 kilometer de fleste steder. De siste to årene har ikke Russland klart å få til et gjennombrudd, selv om ukrainske tabber har latt deler av fronten stå åpne. Forklar hvordan dette er militær overlegenhet fra Russland.
Atomtrusselen har blitt avslørt som bøff utallige ganger. Den er bare en trussel dersom vi lar oss true.
Jeg venter fremdeles på ditt moralske syn på avveiningen av livet til soldatene som invaderer opp mot befolkningen de angriper.
Det tror jeg ikke noe på, jeg antar at Ukraina må trekke seg tilbake fordi Russland har presset på såpass at logistikken nå er svært dyr (dvs at Ukraina mister utstyr og folk til droner på veien) og Ukraina kan ikke sloss når oddsen er noe annet enn tungt i deres eget favør.
Her sliter Russland med det samme som Ukraina gjør (gjorde?) i Kursk. Logistikken er for dyr hvis man ikke pøser på med folk og utstyr.
Det er vel utalt at Kursk er et forhandlingskort + en måte å få Russland til å brenne menn og utstyr. Den dagen ukraina brenner mer enn det som er lønnsomt så vil de jo forlate kursk.
De siste månedene har Ukraina brukt mye flystøtte i Kursk. Dette ser vi både av videoer fra ukrainske kilder, og beskrivelser fra russiske bloggere.
Denne flystøtten har sannsynligvis vært mulig fordi Ukraina har hatt informasjon om russisk luftvern og flybeveglser.
Uten slik informasjon, vil jeg tro at flyene må trekkes lengre bakover. Uten flystøtte må ukrainerne enten sende mye flere folk, eller trekke seg tilbake til fronten blir kort nok til å holdes av de tilgjengelige styrkene.
Når du har en 18 km dyp lomme som bare er 10 km bred på sitt smaleste, så sier det seg selv at logistikken her er svært vanskelig. Det er da bare 5 km fra de nærmeste russiske posisjonene og til veien som de må bruke for å frakte mat, våpen, droner osv inn til innerst i lommen.
Russland har nå felles øvelser med Kina og Iran. USA bygger ned Nato og forholdet til allierte. Skjønn det de som kan. Her er det lett og bli konspiratorisk. Gjør Trump dette for at ruzzland skal kunne angripe et Europeisk Nato-land i fremtiden??
Det er ganske sikkert at alle ønsker fred, men ønsker Ruzzland fred? Tvilsomt spør du meg. Hvordan kan en tro det når en ser på krigene Russland har startet under Putin. De er nå i presset situasjon økonomisk og har en leder i USA som er villig til å gi dem en ønsket våpenhvile og fred som går over hva de selv hadde forventet. Så kanskje de spiller med og ser hva de kan oppnå. Men en varig fred har jeg ingen tro på.
Håper USA begrenser seg litt i forhandlingene med Ukraina i morgen og det blir en avtale, så får en se hvor villige Russland er. Tror Ukraina kommer til å strekke seg langt, men er redd Trump kommer til å ødelegge det med helt uakseptable krav.
Tror ikke ruzzland kommer til å vike en tomme. De kommer til å kreve de fire oblastene m.m. uten noen sikkerhetsavtale. Det kommer ikke og kan heller ikke Ukraina godta.
Vil tro det var for å legge press på Ukraina. Men når Europa og Frankrike fyrte opp en ny militær satellitt 6 mars, har det ikke samme effekten bortsett at det svekker USA’s omdømme ytterligere i Europa.
Edit:
En annen ting dem kanskje har innsett er at dem også er avhengig av infoen som kommer fra salgmarken i Ukraina. Det skjer ekstremt mye på kort tid når det gjelder innovasjon og taktikker på slagmarken.
Så et intervju på Shawn Ryan sin podcast med en tidligere Spec Ops fyr, hvor han snakket om hvor ekstremt fort ting utviklet seg no. Dem hadde tidligere en syklus på noen år fra ting begynte testing til det var i felten. I Ukraina var syklusen 30 dager… Gikk ekstremt fort.
Det er jo fint å høre på en politiker som makter å sette sammen setninger som gir en logisk mening.
Han klarer jo ikke å legge fra seg gaslighting om “hva gjorde demokratene for å stoppe Putin” når man vet hvor mye republikanerne gjorde for å blokkere støtte i fjor: