Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Ah, jeg visste om dra 50 til 100, men nå blir det 200 i måneden hvis jeg forstod deg rett?

Anthony Scaramucci, som i meget kort tid var pressetalsmann for Trump i hans første periode i intervju med en nederlandsk tv-kanal i går. Meget reflektert og veltalende mann synes jeg. Noen er sikkert uenige i det.

11 Likes

Yes, men det nås ikke før til neste år.

Ser også ut som aa interceptor produksjonen til frankrike skal ipp

Han har podcast også

https://www.youtube.com/@RestPoliticsUS/videos

Ser rykter om at Ukraina kan ha trukket 47nde OMBr ut av Kursk til fots i ordnede former. Gir egenlig mening gitt da jeg regner med at Ukraina uten intel fra USA sliter samt med Trump i det hvite hus slik han oppfører seg nå ikke ser noe mulig bytte land mot land.

EDIT: Stemmer forsåvidt med denne som kom for en dag siden:

2 Likes
1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

5 Likes

Sjekk de tallene for tap av «hardware», 18 tanks, 65 artilleri systemer ++++

:ukraine:

9 Likes

USA gir Ukraina etterretning igjen,det var da bra.

6 Likes

Så godt som står det, så ikke enda.

Noen ser en pokerspiller.

I så fall er det en pokerspiller som vekselvis tar kort opp og ned av hånda og legger dem med billedsiden opp.

Personlig ser jeg en mann som bare kan ludoreglene som prøver å spille sjakk.

Hvorfor går bonden rett frem men slår ut på skrå?
Hvorfor hopper hesten så rart?
Rokade? Du kødder nå eller?
En passant? Hva er det? Et bakverk? Noe bare Macron får gjøre?
Kan jeg bytte ut alle brikkene med konger?
Konge må da være den beste brikken eller?
Hæh? Du sier The Queen er det beste brikken? Er det feministister som har funnet opp dette spillet eller? Eller betyr kanskje “queen” en mann forkledd som dame?
Jeg vil ha en rekke med tårn i stedet for bønder. Jeg liker tårn. Store tårn. Det må da være mulig?

Og sånn går dagene.

Einstein hadde rett. Tid er relativt. 4 år til med dette og alle vil være 80 år når det er over.

For å relatere dette til Ukraina-konflikten: Mannen har ikke peil på hvordan bedriver internasjonalt diplomati. Lover ting han ikke er i nærheten av å kunne holde. Prøver febrilsk å vri vrikeligheten til å stemme med eget forestillingsunivers. Historien er dessverre full av eksempler på diverse folk som har prøvd på akkurat det før. Det ender aldri bra. Aldri.

27 Likes

Det er påfallende hvor kjapt ting blir skjult når det inneholder kritikk av Trump.

Det hersker en naiv holdning på tråden der man forsøker å få den nye administrasjonen til å passe inn i en eller annen tradisjonell logikk. Det kan være greit nok det, forutsatt at man aksepterer at muligheten for at USA utvikler seg til et fiendtlig, totalitært og fascistisk regime er verdt å ta på største alvor. Hva som er fasit er nesten uinteressant.

Phillips P. skriver det i klartekst: https://open.substack.com/pub/phillipspobrien/p/we-have-witnessed-a-historic-failure?r=1ti8oj&utm_medium=ios

Jeg klarer å skille mellom folk som analyserer Trump, og folk som forsvarer Trump. Men veien er gjerne kort fra det første til det andre (f. eks. ved at det første forutsetter å tillegge Trump en form for gode intensjoner).

13 Likes

Bra Trump retter opp i en av tabbene han har gjort men bare så synd at denne vinglingen er så skadelig. Blir jo håpløst å planlegge for Ukraina når det er slik.

Fatter ikke at Trump ikke har skjønt at å starte å begrense støtten før man har fått Putin til å eventuelt signere noe er en megatabbe. Putin skjønner bare styrke, så man burde bare kjørt på med støtte og sangsjoner og heller hatt stans i disse som forhandlingskort. USA kunne godt satt strenge konkrete krav til Europa for å gjøre dette slik at Europa også fikk ut fingeren mer men handlingene så langt har bare svekket muligheten til å få til en rettferdig og varig fredsavtale.

5 Likes

Kanskje enda mer påfallende er at det gjerne er samme folka som står og gauler om ytringsfrihet i frådende sympati med tullebukkene som har satt fyr på det rødrutene kokeboken til Ingrid Espelid (fred over hennes minne).

For i likhet med Ingrid Espelid (fred over hennes minne) sine små kjøkkenskrivere, som tyr til alle mulige virkelimidler for stoppe kokebokbrenningen eller vanskjøtelsen av hennes hellige oppskrifer, så forsøker disse små trumpalumpaene å stoppe enhver form for kritikk av Den Hellige Trump, med alle mulige virkemidler, inkludert knebling.

Det er bare fryktelig fryktelig inkoherent å være for ytringsfrihet i det ene øyeblikket, og rapportere syn som avviker fra ens eget eller man bare misliker i det andre.

Den kognitive dissonansen må være overveldende.

PS: Om man ikke liker den rødrutete kokeboken; fjernsynskjøkkenet; frisyren til Ingrid Espelid (fred over hennes minne), så tenker jeg man lider av EDS: Espelid Derangement Syndrome.

Flott måte å kneble motstand på eller?

Når man ikke evner å vinne retorisk, så bare sørger man for de man ikke liker synet til, ikke får uttale seg.

PS: Jeg personlig synes det må være OK å brenne kokebøker, selv om jeg ikke synes det er veldig lurt eller en spesielt subtil måte å få frem budskapet sitt på.

Relaterer til Ukraina-konflikten, fordi det handler om hvilket retorisk miljø vi skal ha her i Ru/Ukr-tråden. Som igjen handler om Ukraina.

9 Likes

PPS: Hvis det er slik at det ikke er direkte rett fram hvordan et innlegg som vedrører Trump (eller noe annet ikke direkte relevant) handler om trådens tema, kan vi ikke prøve å lage oss en regel om man skriver nederst hvordan man mener det faktisk relaterer til trådens tema?

3 Likes

For noe sprøyt! Så du mener at fordi noen har det moralsk overlegne standpunktet å være for ytringsfrihet så skal den ene siden la seg rapportere i fred og sette hånende emojis på, mens man da er nødt til å la være å rapportere tilbake, stikk i strid med det forumleder gjentatte ganger har bedt om?

Det er vel ikke motstridende meninger som blir rapportert, men usakligheter for tråden, personangrep eller krangling.

Dobbeltmoral er dobbelt så bra.

Fortsett rapportering av usaklige innlegg. Og begynn gjerne med de ti siste.

Vi får håpe at Ukraina kan sette nok et russisk radarfly på listen, men jeg frykter at grunnen til at de flyr igjen er at amerikanerne har skapt vesentlige begrensninger i ukrainsk luftvern.

11 Likes

Her kan man tydeligvis ikke ha andre meninger en majoriteten, så det blir fort ett ekkokammer her. Skremmende i et land som Norge hvor man trodde ytringsfriheten hang høyt.

Stengt ute når man stiller spørsmål om nedslaktningen og om det er det beste for Ukraina….

Ser lyst ut med tanke på fred i Ukraina, Trump har en plan som jeg håper trer i kraft snart

De fleste her og i Ukraina mener at nedslaktingen i Ukraina ikke er til det beste for Ukraina. Det er derfor ukrainerne kjemper mot den russiske nedslaktingen. Det mener det er bedre å miste folk i strid mot Russland, enn å la Russland slakte ned ukrainerne uten motstand.

Nå har vi et moralsk dilemma i Ukraina. Er det bedre å slakte ned russiske soldater som har kommet til Ukraina for å drepe ukrainere, enn å la russerne slakte ned ukrainere (som i Mariupol og andre okkuperte områder)?

Du har full rett til å mene noe annet enn flertallet på tråden, men du må også være villig til å forsvare din posisjon moralsk.

31 Likes

Ser ellers at en god del pro-ukrainske twitter kontoer diskuterer at det er påfallende at russerne plutselig virker å ha veeeldig mye bedre forståelse av deres posisjoner i Kursk i de siste par dagene. Samt at bombardement og at det dukker opp russiske droner har påfallende sammenfall med at de skrur på Starlink.

Om dette stemmer kunne man nesten finne på å tror at at noen ville at Ukraina ikke skulle ha mulighet til å bytte land mot land i fredsforhandlinger…siden det vel da blir en vanskeligere “fred” å forhandle…

16 Likes