«Oligarkavisen» klarer likevel ikke å skrive ting i klartekst! De presterer å kalle det upresist når trump skrev at Zelenskyy var diktator
« In recent weeks, Trump has also made headlines for inaccurately calling Zelensky a dictator and falsely claiming that Ukraine started the war, when, in fact, Russia invaded Ukraine. »
Idiot
Tror han kan styre dette med metoder som åpenbart ikke har fungert
En gammel barnelek er basert på at når folk skal si et vilkårlig tall, sier de ofte 3 eller 7. Revisorer ser visst også etter overhyppighet av disse tallene, før de eventuelt ser grundigere etter. Jeg stoppet derfor litt opp når jeg leste at Russland skal ha skutt ned 337 droner.
Gammelt nytt. Er visst ikke så mye (mere) å sanksjonere på disse områdene heller. Utspillet kom etter endel kritikk om han var veldig Ruzzizkvennlig. Han vurderer.
Han overvurderer åpenbart egen evne til å løse dette.
Jeg antar Putin har satset stort på at Trump kommer til å gjøre en avtale med han om Ukraina på samme måte som Trump gjorde en avtale med Taliban i Afghanistan (hvor han ignorerte myndighetene i Afghanistan).
Hvis Trump faktisk bruker pisken på Russland, så tror jeg nok Putin kan bli tvunget til forhandlingsbordet. Jeg tror Putin kommer til å spille spillet og se om han kan få Zelensky til å framstå som diktator og krigshissende ovenfor Trump. Dessverre ser det jo ut til at det har fungert hittil.
Tegn på at det kommer til faktiske forhandlinger og ikke bare at Trump gir Russland det de vil ha er at:
- Første runde av forhandlingene strander
- Trump øker sanksjonene mot Russland
- Trump gjenopptar støtten til Ukraina
Inntil det, så antar jeg Putin er godt fornøyd med utviklingen og USA gir faen i Ukraina.
Ikke så mye mer, men sanksjonene kan håndheves vesentlig hardere. Spesielt skyggeflåten som Russland bruker kan det sanksjoneres mye hardere mot. Siste runde fra Biden rett før han gikk av har nok skapt relativt store problemer.
Dubai and, to a lesser extent, Hong Kong, have seen dozens of shell trading and shipping companies emerge since the Russian invasion of Ukraine. These conduits for Russian and Iranian oil are easy to incorporate and to shut down, creating a game of whack-a-mole with US authorities. New firms are created faster than Washington can identify and shutter then.
Akkurat nå, så er ikke akkurat Trump så ivrig etter å sanksjonere Russland, men det er fullt mulig å være det.
Før i tiden ble det sagt at “det var fra barn og fulle folk man fikk høre sannheten”. Den gjengen her er nok fulle fra tid til annen også, men det lyser en porsjon arroganse over dette også.
"Our idea of peace is everything happening as we see fit"
Snittet for krigen er 36 om dagen. Nå går det 134 kjøretøy om dagen. Dette er de russerne bruker for å få forsyninger fram til frontlinjen sin. Det er en grunn til at vi ser at russerne bruker esler. Dette vil bare bli verre utover 2025 hvis de ikke finner en annen måte å løse det på.
Som Perun sa i sin video, esler har noe for seg - i Himalaya, ikke på de åpne områdene i Ukraina. Der vil du bruke lastebiler eller pansrede kjøretøy som kjapt kan få større mengder forsyninger fram til fronten.
Kina er den mest realistiske aktøren som kan erstatte den store mengden materiell som Russland har tapt. Jeg har sett en del kommentarer på at Kina ikke er helt komfortabel med det gode forholdet mellom Putin og Trump. Dette kan i så fall legge en demper på den kinesiske viljen til å støtte Russland.
Vi har ikke informasjon til å trekke konklusjoner, men det er interessant å se etter indikasjoner. Tidligere har vi sett at Kina har forsøkt å profilere seg positivt for europeiske myndigheter. Nå lager en kinesisk Tv-kanal reportasjer fra den ukrainske siden av fronten. Tidligere har de bare laget reportasjer fra den russiske siden.
Det er alltid en fare for bekreftelsesbias, men et svekket Russland er i Kinas langsiktige strategiske interesse. Russland tok midt på 1800 tallet store landområder fra Kina. Dette er ikke glemt.
Helt enig i at vi ikke kan trekke konklusjoner, men det er en interessant tendens.
Usmageligt hvis de ikke vil tale med Zelensky som kom uanmeldt
Huskekagen
DK
Europa og Kina har egentlig en felles interesse der (selv om årsakene ikke er sammenfallende)
Altså, at Kina gjerne ser aller helst vil ha relegert Russland til en slags råvarevassal.
Europa, har jo også egentlig vært (passe) happy med Russland som råvareleverandør, men har vel nå innsett at et svekket Russland er å foretrekke av helt andre grunner.
Europa ønsket seg Russland som et demokratisk naboland som ikke hadde fantasier om å erobre dem.
Putins drømmerier
Overraskende at Usa/Trump skal være villige til å akseptere da.
Jo. Men vi var lenge ganske happy med å snu det blinde øyet til utviklingen der borte. Bare det ikke gikk for langt.
Så gikk det for langt.
Begeret renner alltid over til slutt.
For dem som sitter på andre sida i dikatatorbobla si er det ikke alltid like lett å skjønne når det skjer.
1/9-1939
7/12-1941
24/2-2022
1/10-2025
(ev. samme dato i 2026 eller 2027 på siste)
Trump/Kreml tror at de allerede kontrollerer resten av europa. Sånn er det ikke.
Brytningen mellom USA og Europa kommer at bli mer eller mindre total og den kommer at bli bestående.
USA spolar vesteuropa og satser på samarbeid med den ekonomiskt 10ggr mindre ryzzland. “Making America Great Again”.
Det er nesten som om Trump hiver Europa på søppelhaugen for å bli venner med Russland. En politikk som er helt hinsides. Til og med Kina oppfører seg mer stabilt enn det USA gjør nå. Det sier sitt.