«1. Vesten må stanse bistanden til Ukraina. Det er imidlertid uklart om det gjelder kun USA, eller Ukrainas allierte i Europa også.»
Dette gir jo ingen mening…
«1. Vesten må stanse bistanden til Ukraina. Det er imidlertid uklart om det gjelder kun USA, eller Ukrainas allierte i Europa også.»
Dette gir jo ingen mening…
Ja nå ligger ballen oss putin.jeg tror dette er et smart trekk av Zelenskyj.
Skrev et innlegg i USA politikktråden som jeg gjengir her i litt redigert form:
Jeg lurer litt på om Trump prøver å bygge utenrikspolitikk på samme måte som han har bygd kabinettet sitt denne gangen: Nemlig basert på lojalitet og eventuelt underdanighet / asymmetri. Uten å være veldig slem, så kan man vel fint hevde at Gabbard, Patel, Hegseth m.m ikke akkurat er “de best kvalifiserte” folka til jobben de er satt til å gjøre. Men de er lojale . Og de er ikke i posisjoner til å utfordre Trump (hverken alene, eller sammen, for den saks skyld).
Hva om DJT og hans motley crew også holder på med akkurat det samme, bare med land?
Og DJT misliker Europa i utgangspunktet, det er ikke det. Men det er vel også en mulighet at han også tenker at de europeiske landene aldri vil bli “lydige” undersåtter / lojale. Eller at de europeiske landene sammen, faktisk utgjør en ideologisk trussel mot Trumps USA ved å være en demokratisk bastion eller hva man nå skal kalle det. Så det blir aldri lojalitet fra Europa til USA. Og neppe heller underdanighet. Så da får han heller prøve å svekke disse landene. Ihvertfall ikke støtte dem.
Derimot, si at Trump berger Lille P ut av den besynderlige knipa Lille P har satt seg i, vil han ikke da få en lojal / lydig undersått? Kan være at alt dette “Trumps knefall for Putin” egentlig er forsøk på power moves fra Trumps side: Altså skaffe seg en passe “lojal” alliert. Det føles fryktelig rart å skrive “lojal” og “Putin” i samme setning, men prøv å se på dette fra DJTs hjerne:
Russland som alliert koster ingenting (i kroner og øre that is) for USA.
Russland kan være “lydige” / en “alliert” gitt maktforholdet mellom Ru. og USA nå, hvor USA er totaldominant (uansett hva Putin måtte mene om saken selv). Og P kan være så lite lojal som han bare vil, pga maktdynamikken må han være det uansett.
Russland på beina igjen destabiliserer:
a) Europa, som Trump instinktivt misliker (gidder ikke gå i detaljer, folk vet vel)
og
b) Kina, som nå trolig blir nemesis nr. 1 for USA.
Så Russland er rett og slett Tulsi liksom.
Et land / noen som bare må være happy for å få en plass ved bordet.
Trump vil bare vil ha Tulsier ved bordet sitt.
Problemet til Trump er selvfølgelig samtidig at det bare er Tulsier som vil sitte ved bordet hans.
Gir dette noen mening? Føler meg passelig ute på kognitiv tynn is her, men samtidig er dette òg den mest koherente forklaringen jeg klarer å lage ut i fra Trumps ideologiske bakgrunn (altså at USA blir utnyttet av gamle alliansepartnere osv…) og det som skjer i verden nå. Innspill / konstruktiv kritikk mottas med takk.
På tok før komplekst før Trump.
Ja, her forandrer verden seg mens man skriver innlegg.
Vanskelig å si om dette fører til noe varig fred. Om det virkelig tilsynelatende skulle gjøre det så våkner vi opp til en verden der bølle-lyve-diplomati blir det nye. Lite bærekraftig i mine øyne og en dyster fremtid.
Jeg mistenker at det vi ser, er at Ukraina spiller Kursk-kortet sitt.
Russland er på frammarsj i Kursk, og vil ikke ha våpenhvile akkurat nå. Dermed setter de Trump i et dårlig lys, og han gir Ukraina amerikanske våpen igjen.
Edit:
I tillegg kjørte Ukraina i går et rekordstort droneangrep mot Moskvaregionen. Dette krever mange der at Putin svarer på. Det blir i så fall det motsatte av det Trump ønsker seg.
Og at de vet at russland ikke vil ha en våpenvile,det er nok en grunn at trump har åpnet for og gi Ukraina våpen igjen så raskt.
Russland: – Våpenhvile ingen løsning i seg selv – Siste nytt – NRK.
Altså, hvorfor skulle ikke Russland ønske seg våpenhvile? En frossen konflikt er business as usual for dem
En våpenhvile da vil vel begge sider benytte sjansen til å forsterke fronten med å få inn mere våpen.
Når en russer åpner munnen, så lyver han.
Russland både ønsker og trenger en våpenhvile. Baren ikke akkurat nå, når de etter mange måneder endelig har framgang i Kursk.
Det ver en gøyal plot twist om ikke annet
Nå er jeg veldig spent…
Hur kan Ukraina ha kjørt et stort drone-anfall mot det æckliga moskva? Det er laaangt unnan fra grensen. Hva driver luftvernet med? Er de på fylla? Er de på plass i det hele tatt? Har de tatt mutor før at se åt ett annet håll?
Skulle tro den sjefen før luftvernet i området snart er pensjonert…
"Utenriksminister Espen Barth Eide sier til NTB at Ukraina, som har strevd med et USA som «tilsynelatende bare presser dem», nå ønsker å presse Russland – for nå må Russland akseptere våpenhvile, ifølge Barth Eide.
– Den ukrainske utenriksministeren ringte meg rett etter at møtet med USA var ferdig, og han var langt mer optimistisk enn for bare en uke siden, sier Eide "
Føler det er noe som ikke stemmer her. Får se om jeg blir klokere etterhvert.