Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Det blir vel dessverre bare med håpet om Trump faktisk kunne innsett at Russland ikke ønsker fred, men snarere en pause for å styrke seg til neste angrep så kunne det forhåpentligvis hatt store konsekvenser. Han har enorm innflytelse ikke bare i USA, men også globalt og hans retorikk former hvordan mange amerikanere og republikanere ser på Ukraina krigen.
Om han plutselig kunne begynte å snakke om at Putin ikke kan stoles på og at en «fredsavtale» bare vil føre til ny krig senere så kunne det snudd opp ned på den interne debatten i USA. Flere republikanske politikere ville trolig følge etter og presset for å opprettholde støtte til Ukraina kunne øke i stedet for å avta.
Men det krever med håpet at han faktisk kunne innsett realitetene og at han hadde velgt å kommunisert det. Det er kanskje umulig med sin bemerkelsesverdige stahet når det gjelder sitt syn på Putin og «forhandlinger».

5 Likes

Jeg tror det var meget klokt av Ukraina å gå innfri kravet fra USA om våpenhvile nå. Russland rykker fram i Kursk og vil trolig ikke ha noen våpenhvile nå.
Dermed er det vanskelig for Trump å ikke støtte Ukraina nå. Hvis han ikke hadde gjort det nå, hadde han kanskje fått trøbbel med sine egne i Kongressen og Senatet.

3 Likes

For Ukraina er dette et veldig godt tidspunkt å tilby våpenhvile. De har fortsatt en del av Kursk og de hadde et stort angrep blant annet i Moskva regionen i natt. Dette er noe Russland vil hevne og ønsker derfor ikke inngå noe våpenhvile.

Så når Russland mest sannsynlig ikke går med på våpenhvile vil USA gjenoppta samarbeidet med Ukraina.

Så kommer det en ny dag i morgen og Trump kan endre retning igjen…

15 Likes
3 Likes

Jeg tror Ukraina har funnet noe å gi som er akseptabelt for USA/uakseptabelt for Russland. Når Russland takker nei har forhåpentlig USA malt seg inn i et hjørne.

17 Likes

Jeg tenker det er Ukraina som er trengt inn i et hjørne og at Russland får det de vil. Er vel bare jeg som er pessimistisk.

2 Likes

Zelensky går vel ikke med på noe som ikke gagner Ukraina som helhet.

8 Likes

DGA: TAK for de pæne ord – jeg prøver at være objektiv og rydeligt.
Syntes tråden ind i mellem er hadsk og mange personangreb som jeg får kvalme af :cry:

Nye spændende historier fra fronten :ukraine:

Presset øger på Putski :+1: :partying_face:

Dagens Pollental — Ukraine ligger ikke på den lade side :partying_face: :partying_face:

Slava Ukraini :ukraine:
Slava Zelensky :ukraine:

Dansken

22 Likes

Tenker akkurat det samme. Ukr trekker seg nå ut fra Kursk og får ikke brukt det “kortet” til noe.
Ser heller ikke ut som Europa stepper opp med handling eller alle krise-møtene sine.

Så Ukr er i en dårlig situasjon, helt etter Usa sin pipe.

4 Likes

Interessant video om den ukrainske våpenindustrien!

"Onsdag morgon seier talsperson for det russiske utanriksdepartementet, Maria Zakharova, at dei vil ta sine eigne avgjerder rundt krigen i Ukraina.

– Vår stilling i konflikten blir ikkje forma av ein eller annan avtale frå ein eller annan part. Den blir avgjort innad i Russland, seier ho til det statlege mediet Tass. "

…samtidig har Russland" forhandlet" med USA i et forsøk på å presse et eller annet på Ukraina. De har prøvd å være først med en avtale, men Ukraina snek seg foran med gårsdagens hendelse.

Er for øvrig på linje med deg @BudSpencer :
Presset er på Russland nå.
Ukraina har kjøpt seg tid (hvis våpenhvilen blir noe av) til å bunkre opp våpen, i tillegg sørget for at det europeiske initiativet får en måned ekstra arbeidstid.
Samtidig virker hele våpenhvilen veldig uforpliktende, bortsett fra å ikke skyte i 30 dager. Russland har vært veldig klar på at de ikke vil ha en kortsiktig våpenhvile. Det irriterer nok Russland kraftig det som nå skjer.

Desto lenger Russland venter på å respondere, desto mer vred/utilfreds vil krefter i USA bli. Kontrasten til et tilsynelatende løsningsorientert Ukraina vil bli sterkere og sterkere.

18 Likes

Men, kan du stole på noe russerne sier? I det hele tatt? Pr dags dato, så forbruker de basically alt materiell de lager + litt til, så en måneds pause vil si at de vil kunne kjøre på hardere enn de gjør nå etterpå.

6 Likes

Restene etter gårsdagens fest i Moskva.

Dukker nok opp mye flere bilder av AA raketter som har kræslandet litt over alt.

7 Likes

Traff Ukraina noen mål? :thinking:

Jeg har ikke funnet oversikt. Tror ikke det var mye militære mål som var planen for å si det sånn.

-Russian bloggers, including those close to the Kremlin, claimed that the United States and Ukraine would “abandon” peace “at the first opportunity” and that the war in Ukraine is “existential for Russia”.

These bloggers also claimed that accepting the ceasefire would be “pure betrayal and sabotage”.

In addition, Lieutenant General Viktor Sobolev, a member of the Russian State Duma [lower chamber of the Russian parliament] and former commander of the 58th Combined Arms Army, argued that Russia should reject the 30-day ceasefire proposal, calling it “unacceptable” as it would give Ukraine time to rearm and regroup (pravda)

Dt virker ikke som det e r noen stemning for fred i Riussland
Og russerne føler vel at de ikke har fått forme betingelsene slik de vil
På den annen side så vil de vel heller ikke ha skylden for at det ikke blir våpenhvile

6 Likes

Dette ligner veldig på boostertrinnet fra Pantsir. I så fall bare et rør med rakettmotor. Akselererer selve missilet i bare noen få sekunder.

2 Likes

Russland gikk med 31 milliarder dollar i underskudd for periode jan 2025 - feb 2025. I samme periode i 2024 var underskuddet 12 milliarder dollar. Sist gang jeg sjekket, så hadde Russland 37 milliarder dollar likvide midler igjen i slushfondet sitt. Ikke lenge igjen før de trykker penger for å betale for seg i Russland?

12 Likes

Ser ut som Trump ikke klarte å ødelegge møte i går. Tror dette er bra, nå må Russland svare om de ønsker våpenhvile.

4 Likes

Nysgjerrig på hva som er Trumps motivasjon, er det kun hans ego som driver dette eller har han en genuin interesse av å stoppe krigen og skape en varig løsning?