Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Ser ikke noen motsetninger med det hun sier i de sitatene og hva som skjedde. Noen har jo feilkalkulert…

2 Likes

Dette må vel ha vært postet tidligere, men syntes dette var interessant:

Finansminister Jens Stoltenberg (Ap) understreket at beløpet er innenfor handlingsregelen.

… Jeg skrev vel det tidligere her at jeg mente Norge hadde rundt 65 mrd ekstra å gå på utfra handlingsregelen. Jeg tenker at beløpet de gikk for her ikke er større nettopp pga den.

5 Likes

Jada alle som blir intervjuet av Wolfgang Wee eller om så, bare hører på, må være idioter. Når man har et slikt syn på ting diskvalifiserer man seg selv fra forumet spør du meg. Ble ban fra meg nå.

Glenn Diesen er professor ved Institutt for økonomi, historie og samfunnsvitenskap ved USN. Han er spesialist på russisk utenrikspolitikk og geopolitikk. Fra 2018 til 2020 var han ansatt ved Økonomihøyskolen i Moskva. I 2020 ble han ansatt som førsteamanuensis ved Universitetet i Sørøst-Norge, der han ble professor i 2021. Han har også undervist i Australia.

Jeg har ingen kunnskap om denne personen, men wikipediaen stinker vel russisk agent? Innrømmer at han har mottatt honorar fra RT fram til krigen brøt ut, har vært en del av russisk tankesmie som støtter Putin osv.

Er det en ting jeg lærte på BI, som er ganske nice, så er det hvordan man opererer på business-reiser i Moskva. Der må man alltid ha med cash til bestikkelser av politiet, godta overvåkning osv. Så noe korrupsjon har han drevet med som vestlig der i 2 år.

Og er ikke akkurat det beste å gi ut 1 mnd etter invasjonen xD

12 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

2 Likes

Tenker vi snur tråden tilbake til Ukraina - Russland

så får dere heller ta persondiskusjonen i PM.

1 Like

6 Likes

Hej Norge

Dagens medicin :grinning:

:partying_face: :partying_face: :fire: :fire: :boom: :boom: :coffin: :coffin:

Spillet !!!

Hvad siger Putskiiiiie :grinning:

Nok at gøre derhjemme — Putski behøver ikke tage til Ukraine for at få Hovedpine :rofl:

The tactical group “Medoid” from the Ukrainian SOF “Balista” unit has taken out the russian “Utyos-TM” radar. This system tracked Ukrainian aircraft, missiles, and drones in real-time within a 360 km radius.

Sådan går dagen med Rekrutering :shushing_face:

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1jddvo4/extraordinary_rendition/

Slava Ukraini :ukraine:
Slava Zelensky :ukraine:

Dansken

11 Likes

Ikke for å forfølge Diesen, men det er viktig med et visst perspektiv her.

I fjor fikk Glenn Diesen en unik anledning til å snakke direkte med Vladimir Putin under Valdai-konferansen i Sotsji. Midt under en pågående brutal krig i Ukraina, hvor Russland systematisk krenker internasjonal rett, valgte Diesen å fokusere på mulighetene for tettere russisk-europeisk økonomisk samarbeid.

Når man har Putins øre i en slik kontekst, må man spørre seg: Hvorfor valgte Diesen å rette oppmerksomheten mot muligheter for europeisk-russisk samarbeid framfor å konfrontere Putin om krigshandlingene i Ukraina?

Dette handler ikke om å forfølge Diesen, men om å forstå alvoret i å gi legitimitet til Russlands narrativ, spesielt når man sitter med en plattform som gir direkte tilgang til Putin selv. Diesens valg av fokus, sett i lys av situasjonen, viser hvor avgjørende det er å være bevisst på skillet mellom akademisk diskurs og politisk legitimering.

Når du har Putins øre, bør du velge dine ord med ekstrem varsomhet. Diesen valgte annerledes.

Ref:

11 Likes

Kanskje han kan noe som Trump og Zelenskyj ikke kan? At det er noe du sier bak teppet og noe du sier på kamera?

Jo bedre han kjenner Putin, jo mer interessant er det å høre synspunktet hans uansett om han er eller ikke er en russisk asset i likhet med alle andre som nyanserer.

Diesen antar at det er Putin sin store popularitet som gjør at han vinner valget med 88% av stemmene. Det er nesten som om han ikke er enig i at Putin er en diktator, men tror Russland gjennomfører nøytrale valg og ikke forgifter eller fengsler evt reelle motstandere.

How can journalists then explain to their audience Putin’s popularity and the reasons for his huge personal vote

https://www.rt.com/russia/594559-west-media-failed-report-russian-election/

8 Likes

Det er mulig, men problemet er hva Diesen faktisk sier offentlig. Når du har Putins øre offentlig, blir tausheten rundt Ukraina-konflikten veldig talende.

3 Likes

Bra, desto flere land som bidrar desto mindre mulighet for at russerne tør og angripe de.

15 Likes

Mulig, men når Diesen konsekvent velger å snakke om «samarbeid og felles interesser» mens Russland aktivt angriper Ukraina, legitimerer han Putins narrativ fremfor å utfordre det. Tausheten er også et tydelig valg.

13 Likes

Diesen er et “Kremlin mouth piece” og kan ikke tas seriøst på noen som helst måte. Han er aktivt sitert og brukt av Russia Today, TASS og andre deler av det russiske propagandamaskineriet for å vise at vestlige “intellektuelle” støtter krigen.

Å gi en plattform til slike som ham på WW Uncut, er kanskje ikke overraskende, men ekstremt skuffende.

26 Likes

23 april 2022 lanserer Diesen boka "Russophobia: Propaganda in International Politics"
Dette er seks dager etter Russland gikk over i fase to av invasjonen; ved angrepet på Donbas.

Lite utdrag fra bakteksten på boka:

This book defines Russophobia as the irrational fear of Russia, a key theme in the study of propaganda in the West as Russia has throughout history been assigned a diametrically opposite identity as the “Other.” Propaganda is the science of convincing an audience without appealing to reason.

Hvis ikke denne mannen dekker definisjonen på “mouthpiece” aka talerør så vet ikke jeg.

For de som gidd / er interessert:

19 Likes

Interessante dikotomier han setter opp.

Civilized vs. barbaric osv…

Jeg lager poll, jeg.

Vil du leve livet ditt i et vilkårlig europeisk land eller vil du heller velge å leve i dagens Russland?

• Jeg ønsker å leve i dagens Russland
  • Jeg foretrekker å leve i Europa

0 stemmegivere

10 Likes

Enda ett lodd på vektskåla.

Dette er dog fra Ukraina, men heller ikke der er han særlig populær:

5 Likes

Relativt drøye sitater

5 Likes