Ja, påstandene feks i tweetene hans er greit drøye:
Norilsk er bra, har jeg hørt.
Jeg ville bosatt meg i Asbestos! 
In a surprising twist of fate (artikkel fra Trump 1.0):
For dem som måtte ønske å lese hele artikkelen:
USA er ihvertfall helt klart tilbake til tidsepoken hvor asbest var et vidundermaterial, og malignant pleural mesothelioma neppe var en spesielt mye anvendt diognose.
Hvis noe sånt skal skje så bør vi skaffe atomvåpen
Er du overrasket?
Tja.
Trump og co har jo sagt at Ukraina må godta tap av områder
Hvis det å gi bort krim og la det bli russisk er det tyngste kravet for fred så vil alle godta det. Også Ukraina.
De må i så fall skrive om grunnloven sin. Det er ganske uhørt. Mer vanlig er det som med Kina/Taiwan, som begge mener de er samme land.
Hvordan går det egentlig for Ukraina? Leser litt her og der om at de er på vikende front flere steder, og er snart presset ut av Kursk. Føler ikke at dette går Ukrainas vei lenger.
De har trukket seg ut av kursk, samtidig har de tatt tilbake flere byer på andre fronter da russland har puttet all pushing poweren sin i kursk.
De tok nylig tilbake en by russland brukte 3 måneder og 35.000 skadde på å ta.
Den ble tatt tilbake på 5 dager nesten uten tap.
Og der var det russiske kilder som først nevnte at ukraina hadde tatt tilbake.
Ukrainian new UAV with a long range of 3 thousand kilometers has passed the test — Zelensky
Det forklarer jo også noen mål de har truffet i det siste.
Men totalt sett, er ukrainerne i ferd med å presses over på defensiven? Og må de da akseptere russernes betingelser, som igjen innebærer at Putin nesten har fått det som han vil da han startet krigen?
Ukraina har vært på defensiven siden de tok Kursk høsten 2024, dvs at de ikke har utført noen store offensiver. Ukraina har selv sagt at de må være på defensiven en god stund til, fram til 2025/26 et sted. Det er på det tidspunktet Russland vil ha brent gjennom alt de hadde av Sovjet-lagre av kjøretøy og artilleriammo (inkludert Nord-Korea sitt). Russland må da bruke det de klarer å lage selv.
Da vil også Ukraina ha et mye større nærvær når det kommer til langttrekkende droner og missiler for å slå ut russisk logistikk og hele bakrommet. Ukraina bygger også opp luftstyrken sin med flere F-16 og Mirage 2000. Disse blir nå først og fremst brukt defensivt nå, men hvis Ukraina skal på offensiven, så antar jeg de vil bli brukt der.
Ukraina kan ikke drive med samme type offensiv som Russland gjør, hvor Russland får 200+ drepte og 800+ sårede hver eneste dag. Ukraina kjører offensiver hvor de slår gjennom de russiske linjene. Det koster dem liv og ressurser for å slå gjennom, men så tar de mye større områder når de lykkes uten at det nødvendigvis koster dem så mye ekstra. Det er sånn de tok Kursk og sånn de tok tilbake 6000 km2+ rundt Kharkiv i 2022.
For at Ukraina skal lykkes, så må de klare å skaffe seg et sterkt lokalt overtak. Gjennom store deler av 2024 og hittil i 2025, så har nok ikke Russland vært spredt tynt nok, eller bakrommet rammet hardt nok til at Ukraina har ønsket å kjøre på med sine beste folk i et slikt angrep.
Ukraina er nå i ferd med å gjøre om på organiseringen av sine egne styrker, noe jeg har sett vært etterspurt av bl.a. @tatarigami.bsky.social on Bluesky. Det er ikke bare Russland som har hatt problemer internt. I tillegg til reorganiseringen, så gjør de også om på hvordan nye soldater blir innlemmet i hæren.
Jeg vil påstå at Ukraina stiller sterkere nå enn for f.eks. 3 måneder siden. De russiske offensivene har stort sett kjørt seg selv tomme.
Ett siste ord her er at i en krig som denne, så skjer det hele tiden mye utvikling når det kommer til våpen, så akkurat hvordan ting vil spille seg ut, det vet jeg ikke. Utviklingen når det kommer til droner, rekkevidde, trådbaserte osv, selvstyrte og forsvaret mot disse (f.eks. Skynex). Det gjør det veldig vanskelig å spå hva som vil skje videre.
Jeg antar, hvis det ikke blir noen fredsavtale, at Ukraina vil gå på offensiven enten mot høsten 2025 eller vinteren 2026. Der antar jeg de vil prøve å sørge for lokalt luftherredømme (mot fly, helikopter) og en måte å stoppe russiske droner (droneherredømme) på som gjør at de faktisk kan slå gjennom frontlinjene. Jeg vil også tro at Ukraina sine evner til å ramme tropper som må flyttes for å stoppe en slik offensiv vil være svært mye bedre enn det vi har sett tidligere. Når Ukraina gikk inn i Kursk, så var det flere filmer som viste hvordan russiske kolonner med kjøretøy og soldater ble tatt ut. Det tror jeg vi vil se en gjentakelse av.
Ukraina har tatt areal i Ukraina, og avgitt areal i Russland. Ikke akkurat på defensiven.
I forhold til første verdenskrig er fronten statisk. Ingen av partene ser ut til å kunne overvelde motstanderen. Spørsmålet som må stilles, er hvem som tåler en langvarig utmattelseskrig.
Russland er i følge eget finansdepartement i alvorlige økonomiske problemer. Ukraina har økonomisk solide europeiske land i ryggen. Russisk rustningsindustri klarer ikke å holde tritt med russiske tap. Europa har bare så vidt brukt sitt industrielle potensial på våpenproduksjon. Tar vi med Tyrkia (som for eksempel har levert over 700 MRAP), så har Russland og Nord-Korea ingen mulighet for å holde følge.
Det er åpenbart at Russland er mer avhengige av en rask avslutning på krigen enn det Ukraina er.
Om muligheten byr seg, ser det ut til at ukrainerne raskt kan omstille seg til offensive operasjoner.
Det er jo et godt poeng her, jeg har postet det flere ganger her, hvordan man ser russisk transport via tog og vei er på vei, sistnevnte svært kraftig. Det er tegn på en økonomi som sliter hardt. Ukraina har også gått etter mer russisk oljeinfrastruktur enn tidligere. Noe som er litt interessant når OPEC samtidig øker sin produksjon. OPEC har 2mmmb/dagen i kapasitet som er blitt lagt brakk for å holde oljeprisen oppe. Hvis Ukraina tar ut tilsvarende kapasitet fra Russland samtidig som OPEC tar den i bruk, så vil jo det ha store konsekvenser for russisk økonomi. Dagens pris på Brent Crude på rundt 70$ er heller ikke godt nytt for Russland. De skal visstnok få rundt 54$ for det de selger, så en rimelig greit rabatt. Utfra hva jeg har lest, så må Russland bruke av bufferet sitt på under 60$.
Prisen for olje så langt i mars er det laveste 30 dagers snittet for oljen siden krigen startet. Hvis dette fortsetter, så vil russisk økonomi rammes hardt da de vil gå tomme for likvide reserver i 2025 hvis de ikke kutter hardere i budsjettet sitt og trykker opp mer penger.
Man kan jo lure på hva ukrainerne snakket om med saudiske ledere under besøkene i Saudi-Arabia. Dette var besøk som var planlagt lenge før fredssamtalene der ble aktuelle.

stepper opp